40 lat od debiutu Coca-Coli w Polsce

Kultowa marka napojów wciąż liderem swojej kategorii.

Ponad 360 mln euro zainwestowanych w Polsce, ponad 2,7 tys. pracowników, trzy  zakłady produkcyjne, ponad 120 tys. punktów sprzedaży, współpraca z 4,5 tys. dostawcami surowców i usług, a dzięki temu stworzenie około 20 tys. miejsc pracy oraz wpływy podatkowe zasilające polską gospodarkę – oto bilans 40-letniej działalności firm systemu Coca-Cola w Polsce.

Historia Coca-Coli w Polsce sięga 1957 r., kiedy przybyła do Polski z Zachodu i można jej było spróbować na Międzynarodowych Targach Poznańskich. W latach 60. była dostępna, ale tylko w sklepach walutowych: Peweksie i Baltonie. Produkcja Coca-Coli w Polsce rozpoczęła się na bazie licencji  – 19 lipca 1972 r. ruszyła pierwsza linia rozlewnicza w Warszawskich Zakładach Piwowarskich przy ul. Grzybowskiej.

Pierwszych bezpośrednich inwestycji firma Coca-Cola dokonała na początku lat 90., w trakcie przekształceń postkomunistycznych w Polsce. W tym okresie w różnych regionach kraju powstało sześć odrębnych rozlewni, które finalnie w 2000 r. zostały połączone w firmę Coca-Cola Hellenic Bottling Company, która cztery lata później zmieniła nazwę na Coca-Cola HBC Poland. W 1991 r. powstało przedstawicielstwo firmy Coca-Cola, które za swoją siedzibę obrało Pałac Kultury i Nauki.

Wciąż na prowadzeniu

W 2011 r. wielkość polskiego rynku napojów bezalkoholowych to 5,6 mld litrów, natomiast wartość sprzedanych produktów to 11,1 mld zł. Coca-Cola pod względem udziałów w sprzedaży zarówno ilościowej, jak i wartościowej jest największą firmą w sektorze napojów bezalkoholowych w Polsce. Jej udziały na tym rynku wynoszą odpowiednio: 12,9 i 22,4 proc. (według danych AC Nielsen za 2011 r.). Od początku lat 90. Coca-Cola poszerzała swoją ofertę o kolejne produkty, m.in.: Sprite i Fantę (1992), Coca-Colę light i tonik Kinley (1993), Cherry Coke (1996), Powerade (2001), Nestea (2003), naturalną wodę mineralną Kroplę Beskidu i napój energetyzujący Burn (2004), Multivitę z ujęcia Kropla Minerałów (2009), soki, nektary i napoje Cappy (2008).

Dużym wydarzeniem było wprowadzenie na polski rynek w 2008 r. Coca-Coli Zero. Obecnie firma Coca-Cola ma w portfolio napoje ze wszystkich kategorii, aby zaspokajać różnorodne potrzeby napojowe konsumentów. Również te związane z coraz silniejszym trendem health & wellness i chęcią ograniczania liczby przyjmowanych kalorii. Tylko w 2012 r. oferta firm Coca-Cola została wzbogacona o trzy nowe napoje: Powerade Zero i Nestea Light, które nie zawierają cukru, oraz innowacyjną Nestea z ograniczoną o 30 proc. ilością cukru, z uwagi na zawartość słodzika naturalnego pochodzenia pozyskiwanego z liści stewii.

Podczas 40-letniej historii Coca-Coli w Polsce autorami haseł reklamowych byli najwięksi mistrzowie języka polskiego. Melchior Wańkowicz, autor sloganu "Cukier krzepi", do konkursu na hasło reklamowe Coca-Coli w 1982 r. zgłosił "Yes, Coca-Cola". Hasło Wańkowicza przegrało z ponadczasowym sloganem Agnieszki Osieckiej – "Coca-Cola. To jest to!". W 2005 r. nowe hasło stworzył językoznawca prof. Jerzy Bralczyk – "Coca-Cola. Co za radość”.

Wraz z przemianami polityczno-gospodarczymi zaczęły się nowe czasy dla firmy Coca-Cola. W 1991 r. powstało pierwsze biuro w Pałacu Kultury i Nauki zatrudniające wówczas 15 osób. Latem 1992 r. do sklepów w Szczecinie trafiła pierwsza lodówka Coca-Coli. Natomiast pierwszy automat do sprzedaży napojów firmy został zainstalowany w Lublinie w 1997 r. Pierwsza kampania z okazji Bożego Narodzenia, która dla wielu konsumentów rozpoczyna okres świąteczny, pojawiła się w 1996 r.

 

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.