Czas na mobilność!

Liczba odsłon polskich stron generowanych przez użytkowników urządzeń mobilnych przekroczyła już miliard miesięcznie. O mobilnym internecie pisze Krzysztof Rosiński - kierownik ds. badań i rozwoju Gemius SA.

Wyniki badania gemiusTraffic pokazują, że o ile wzrost liczby odsłon generowanych przez cały segment mobilny – gdzie za zdecydowaną większość ruchu odpowiadają telefony komórkowe – delikatnie spowalnia, to dynamika wzrostu dla tabletów utrzymuje się na stałym poziomie. Co więcej, należy podkreślić, że mimo niewielkiego, niespełna 5-proc. udziału w liczbie wszystkich urządzeń mobilnych, tablety odpowiadają za blisko 20 proc. odsłon pochodzących z urządzeń przenośnych. Typowy tablet wykonuje pięć razy więcej odsłon w polskim internecie niż jeden standardowy telefon komórkowy. Tablety coraz bardziej wnikają w codzienne życie polskich internautów, wypierając w niektórych miejscach komputery osobiste. Czy jest to tylko chwilowa moda, czy może jesteśmy świadkami nowej ery hardware’u? Fakt, że tablety są lekkie, poręczne, a jednocześnie zapewniają wysoki komfort przeglądania treści internetowych dzięki ekranom odpowiednich rozmiarów, sprzyja wzrostowi ich popularności.
Specyfika korzystania z internetu zależy również od urządzenia, z którego korzystamy. Inaczej surfujemy po sieci przy użyciu komputerów osobistych, inaczej telefonów komórkowych/smartfonów, a inaczej za pomocą tabletów.
Sprawdziliśmy, jak wygląda typowy dzień polskiego internauty z uwzględnieniem tych różnic.

Kowalski w sieci

Komputer wciąż służy Kowalskiemu jako podstawowe narzędzie. Porzuca je wyłącznie na czas dojazdów do pracy czy szkoły. W drodze do miejsca zatrudnienia korzysta z telefonu komórkowego, który zawsze ma pod ręką. Po to urządzenie sięga również najczęściej zaraz po przebudzeniu. Wieczór to czas, w którym Kowalski jest najaktywniejszy w sieci. Po ciężkim dniu pracy przychodzi czas na odrobinę wytchnienia i relaksu. To właśnie w tej porze dnia najchętniej sięga po tablet i oglądając na kanapie wieczorne wiadomości, przegląda strony internetowe, robi zakupy online lub kontaktuje się ze znajomymi przez sieci społecznościowe.
Kowalski w ciągu dnia chętnie zagląda na serwisy o treściach związanych z pracą, biznesem, finansami czy prawem, często korzysta także z map internetowych. Z kolei wieczorem najchętniej poświęca czas na sieci społecznościowe, zakupy lub rozrywkę. Warto podkreślić bardzo wysoką aktywność polskich internautów mobilnych w serwisach edukacyjnych w ciągu dnia. Młodzież często uznaje sieć za pierwsze źródło informacji i surfuje w poszukiwaniu wiedzy na bieżąco, często w trakcie zajęć szkolnych. Kowalski chętnie korzysta także z lokalizatorów internetowych, które pomagają co dnia w ustaleniu najdogodniejszych dróg w dotarciu do celu: sklepu, restauracji, punktu usług itp.
Widać również zależność między typem poszukiwanych informacji a urządzeniem, z którego korzysta Kowalski.
W drodze do pracy chętnie czyta na swoim telefonie komórkowym "Informacje i publicystykę". Wracając do domu, śledzi sytuację na rynkach finansowych, sięgając po treści publikowane w serwisach internetowych z kategorii "biznes, prawo i finanse". W ciągu dnia najczęściej przeglądane przy użyciu komputera osobistego kategorie tematyczne to "kultura i rozrywka", "praca" czy "informacje i publicystyka".

Tablet: moda czy znak czasu?


Tablet – częściej niż inne urządzenia – wykorzystuje do śledzenia mediów społecznościowych i zakupów w sieci.
Wśród tabletów zdecydowany prym wiodą produkty Apple. Aż 81,4 proc. urządzeń generujących ruch na stronach WWW pracuje pod kontrolą systemu iOS. Na drugim miejscu znajduje się system operacyjny Android – tablety z tym oprogramowaniem odpowiadają jednak jedynie za 18,2 proc. ruchu w sieci.
Sytuację odwrócić może pojawienie się na rynku systemu Android w wersji 4.0 i 4.1 – nowa propozycja Google jest dobrze odbierana przez użytkowników tabletów, co może wróżyć jej szybki sukces. Kwestią czasu jest także pojawienie się tabletów z systemem Windows 8 – pierwsze modele są już prezentowane na targach, co może zapowiadać zażartą walkę w tej części rynku.
W przypadku telefonów mamy do czynienia ze znacznie większą różnorodnością dostępnych na rynku systemów. Miejsce lidera zajmuje Android (46 proc. odsłon generowanych w sieci). Tak wysoka pozycja oprogramowania od Google to efekt bardzo dużej fragmentacji rynku telefonów komórkowych pracujących pod jego kontrolą. Właściwie w każdym przedziale cenowym można znaleźć telefony napędzane przez Androida. Warto podkreślić stały wzrost udziału w rynku słuchawek pracujących pod kontrolą Windows Phone 7. Można przypuszczać, że pojawienie się kolejnej odsłony systemu od Microsoftu przyczyni się do dalszego zwiększenia udziału systemu operacyjnego z Redmond w polskim rynku.

Tablety nadal nie są urządzeniami, które aktywnie wykorzystujemy w ciągu dnia. Sięgamy jednak po nie coraz chętniej, by zrobić zakupy lub przejrzeć serwisy branżowe: związane z pracą, nowymi technologiami czy nawet edukacją.
Mimo że w ciągu dnia tablety zdecydowanie przegrywają zarówno z komputerami, jak i telefonami komórkowymi, to jednak już w porze wieczornej sytuacja ulega odwróceniu. W tym czasie zdecydowanie wygrywa tablet jako najchętniej wykorzystywane narzędzie do przeglądania stron internetowych.
Czy te trzy światy będą się coraz silniej przenikać i wzajemnie uzupełniać? Polacy stają się bardziej świadomymi użytkownikami internetu, szukającymi wygodnych i efektywnych rozwiązań. Na podstawie naszych danych wnioskujemy, że powoli wkraczamy w erę tabletów i wydaje się, że urządzenia te – mimo wcześniejszych obaw o ich zastosowanie – sukcesywnie zdobywają miejsce w naszej codzienności.


Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.