Change Plus
Agencja reklamowa Change wygrała największy tegoroczny przetarg strategiczno-kreatywny i zyskuje największego klienta.
To rozstrzygnięcie oznacza zakończenie długoletniej współpracy Plusa z agencją PZL i jednocześnie koniec siedmioletniej historii reklam Plusa z kabaretem Mumio (pierwsze reklamy pojawiły się wiosną 2005 r.).
Change będzie więc drugą – obok 303 (grupa Y&R) – agencją reklamową Plusa, jak zapowiada operator, obie traktuje równorzędnie. Agencja 303 realizuje reklamy ofert prepaid Plus na Kartę (czyli dawniej np. Simplus) oraz mobilnego internetu (w tym LTE), których przetarg nie dotyczył. Jest autorem formatu kreatywnego reklam będących "adaptacjami" różnych gatunków filmowych i telewizyjnych (filmy wojenne, historyczne, telenowele, westerny, horrory, seriale śledcze, filmy SF, sitcomy etc.).
Żołędziowski twierdzi, że Polkomtel pod względem zakresu pracy będzie największym klientem agencji Change. Zespołem obsługującym Plusa ma osobiście kierować Anna Pańczyk, dyrektor generalna Change Communications. Żołędziowski nie wyklucza też, że do jego obsługi agencja powiększy zespół, choć o szczegółach nie chce jeszcze mówić. - Zdobycie budżetu Plusa daje nam więcej niż stabilną perspektywę w tych niepewnych czasach - przyznaje Żołędziowski.
Oprócz wygranej w największym zapewne tegorocznym przetargu kreatywnym na rynku minione 1,5 roku było dla Change generalnie udane. W lipcu ub.r. agencja wygrała przetarg na obsługę Banku Millennium, jednego z największych reklamodawców w sektorze bankowym. Co prawda w pierwszej połowie tego roku bank ograniczył mocno swoją aktywność reklamową, ale od września ponownie ruszył z ofensywą. Z kolei na początku roku na rynku pojawiła się nowa firma ubezpieczeniowa Proama, którą także obsługuje reklamowo Change. Uruchomiła ją francuska firma ubezpieczeniowa Groupama. Po trzech miesiącach zdecydowała jednak, że chce sprzedać polski oddział. Niezrażona tym Proama w dalszym ciągu mocno się reklamowała i do lipca pozyskała 100 tys. klientów. W lipcu okazało się, że Proamę kupuje holding Generali PPF będący właścicielem Generali Polska. Jak twierdzi szef Change Integrated, zmiana właściciela nie wpłynęła na współpracę agencji z tym klientem.
Pod koniec ub.r. Change zakończyła natomiast współpracę z Canal+ Cyfrowym, operatorem platformy telewizji satelitarnej Cyfra+. Jak podkreśla Żołędziowski, odbyło się to na życzenie agencji. O konkretnych powodach nie chce mówić. Również Canal+ nie chciał tego komentować. Obie strony stosują neutralną formułę o „rozbieżnościach w wizji i dalszej strategii rozwoju marki”. Cyfra+ już z nową agencją (Saatchi & Saatchi) kontynuuje platformę komunikacyjną „Jedyny taki” rozwijaną przez Change. W tym roku, jak zapewnia szef agencji, z żadnym klientem nie zakończyła ona współpracy.
Wracając do Polkomtela - od czasu gdy w połowie ub.r. kontrolę nad nim przejął Spartan Capital, powiązany z Zygmuntem Solorzem-Żakiem i jego partnerem biznesowym Heronimem Rutą, operator komórkowy wprowadził program redukcji kosztów. Nie obyło się bez zwolnień i redukcji stanowisk. Oszczędności dotknęły także marketingu i budżetu reklamowego: Plus, który w poprzednich dwóch latach był najhojniejszym reklamodawcą wśród telekomów, w ub.r. wydał na reklamy 525,2 mln zł, o jedną czwartą mniej niż w 2010 r. (wydatki cennikowe; dane Kantar Media). Natomiast w samej tylko telewizji w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy br. Plus zredukował wydatki o kolejne 32 proc., do 214,2 mln zł (cennikowo; dane: Nielsen Audience Measurement).
Planowaniem i zakupem mediów dla Polkomtela zajmuje się dom mediowy Media Direction OMD.
Pierwszą realizacją nowo wybranej agencji dla Plusa będzie świąteczna kampania. Na koniec warto przypomnieć, że agencja Change ma już za sobą doświadczenie w reklamach telefonii komórkowej: od 2008 r. do połowy 2010 r. pracowała bowiem dla spółki P4, operatora sieci komórkowej Play.

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.