Agora bardziej optymistyczna niż TVN

Wydawca "Gazety Wyborczej" spadek całego rynku reklamy szacuje w tym roku na maksymalnie - 6 proc., a TVN reklamy telewizyjnej na -7,5 proc.

W ubiegłym tygodniu dwie spółki mediowe: TVN i Agora notowane na warszawskiej giełdzie podały swoje wyniki za trzeci kwartał. Chociaż pierwsza z nich minione trzy kwartały zakończyła minimalnie na plusie, a druga na minusie, to obie prognozują osłabienie kondycji rynku reklamowego. Różnią się skalą przewidywanych spadków.

Główna antena słabnie
W ciągu dziewięciu miesięcy tego roku przychody całej Grupy TVN  wyniosły  1,89 mld zł, o 1 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Przychody głównej anteny TVN spadły o 12 proc., sytuację ratują tematyki i platforma N. Po dziewięciu miesiącach grupa TVN jest na minimalnym plusie (4 mln zł) wobec 330 mln zł strat po ubiegłorocznych trzech kwartałach.

Na przychodach telewizyjnych TVN-u odbija się słaba koniunktura rynku reklamowego. Po trzech kwartałach br. przychody reklamowe głównego kanału TVN spadły o 12 proc. (do 700 mld zł). O 4 proc. (do 75 mln zł) wzrosły natomiast przychody ze sponsoringu. Lepiej radzą sobie kanały tematyczne TVN-u: po dziewięciu miesiącach br. ich przychody reklamowe wzrosły o 24 proc. (do 113 mln zł), a opłaty subskrypcyjne o 17 proc. (do 61 mln zł). Informacyjny kanał TVN24 zanotował jednak spadek przychodów reklamowych o 6 proc. (do 62 proc.). W grudniu nadawca uruchomi emisję TVN24 w jakości HD.

Piotr Walter, wiceprezes Grupy TVN odpowiedzialny za segment telewizyjny, przyznaje, że nadawca cierpi z powodu kryzysu na rynku reklamy. Według szacunków TVN w III kw. rynek reklamy skurczył się w porównaniu z ub.r. o 7 proc., natomiast łączne przychody reklamowe wszystkich kanałów TVN-u spadły o 7,6 proc.

– Znając wyniki sprzedaży za październik i listopad oraz przewidywania na grudzień, szacujemy, że w IV kwartale rynek reklamy TV skurczy się o kolejne 8 proc., a więc w ujęciu całorocznym dynamika rynku wyniesie -7,5 proc. – mówi Walter. Swoje przychody reklamowe na bieżący kwartał Grupa TVN prognozuje na -8,9 proc., w ujęciu całorocznym zaś na -8,2 proc.

Markus Tellenbach, prezes Grupy TVN, podkreśla, że firma zareagowała na efekty osłabienia rynku reklamowego, wprowadzając program redukcji kosztów, dzięki któremu tylko w minionym kwartale spółka zaoszczędziła 28 mln zł (głównie dzięki zwolnieniom pracowników i oszczędnościom na produkcji telewizyjnej). Według prezesa Waltera oszczędności w programmingu w IV kwartale będą nawet jeszcze wyższe niż te osiągnięte łącznie (programming i redukcje w zespole) w minionym.

Bilans Grupy TVN poprawiają wyniki satelitarnej platformy N, która od początku roku zwiększyła bazę abonentów o 62 tys. (do 991 tys.), jednak liczba użytkowników oferty prepaid (telewizja na kartę) spadła w tym roku o 51 tys. (do 294 tys.). Platforma N przyniosła od początku roku Grupie TVN 638 mln zł przychodów, o 18 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r.
Do końca br. ma zostać sfinalizowana transakcja połączenia platformy N z konkurencyjną platformą satelitarną Cyfra+ (Canal+ Cyfrowy). Docelowo 51 proc. w tym joint venture będzie należało do Canal+, 32 proc. do TVN, a pozostałe 17 proc. ma być w rękach właściciela UPC Polska, największego w Polsce operatora kablowego, który obecnie ma 25 proc. udziałów w Canal+ Cyfrowym. Po sfinalizowaniu tej transakcji TVN powinna zaksięgować ok. 700 mln zł niegotówkowego zysku.

W ubiegłym tygodniu TVN sfinalizował natomiast natomiast transakcję sprzedaży 75 proc. udziałów grupy Onet firmie Ringier Axel Springer za 956 mln zł. 25 proc. Onetu pozostanie w rękach TVN-u. Te pieniądze podobnie jak wpływy z transakcji z Canal+ Grupa TVN przeznaczy na redukcję swojego zadłużenia, które na koniec września br. wynosiło blisko 2,7 mld zł.

Internetowe przychody grupy TVN (Onet) w minionym kwartale jednak lekko rozczarowały: chociaż sam portal Onet.pl utrzymał poziom przychodów reklamowych (46 mln zł), to jednak cała grupa straciła 10 proc. przychodów (do 58 mln zł). Robert Bednarski, szef Onetu, uzasadnia to słabymi wynikami lokalizatora Zumi.pl, którego przychody zmalały w minionym kwartale o 2 mln zł (z 7 do 5 mln zł).

Piotr Walter twierdzi, że TVN nie planuje uruchamiania kolejnego kanału tematycznego, chce natomiast rozwijać swoją działalność brokerską na rynku telewizyjnym – Premium TV. Przypomnijmy, że obsługuje ona TV Puls, TV Puls 2 oraz grupę 4Fun Media, a od nowego roku także kanały z grupy Viacom (dotychczasowy klient Atmedia). Swoją brokerkę rozwija również grupa Polsat – spółka Polsat Media od stycznia przejmie obsługę reklamową kanałów BBC (także dotychczasowy klient Atmedia).

Między 3 a 6 proc. w dół

Agora SA, wydawca m.in. "Gazety Wyborczej", portalu Gazeta.pl, właściciel sieci radiowej, firmy outdoorowej i sieci kinowej, swoich akcjonariuszy nie rozpieszcza wynikami. Natomiast prognozy ma lekko bardziej optymistyczne niż TVN. Po dziewięciu miesiącach br. Agora uzyskała 829 mln zł przychodów, o ok. 7,8 proc. mniej niż w analogicznym okresie ub.r. Ze sprzedaży reklam spółka uzyskała 467,1 mln zł (spadek o 9,2 proc.), sprzedaż wydawnictw - 115,7 mln zł (spadek o 18,9 proc.), sprzedaż biletów do kin - 95,7 mln zł (spadek o 8,2 proc.), a pozostała sprzedaż wzrosła o 9,7 proc. do 150,5 mln zł. Na wyniki grupy za III kwartał wpływ miały także koszty zwolnień grupowych, które w tym czasie wyniosły 9,2 mln zł. Ostatecznie na koniec dziewięciu miesięcy grupa odnotowała 8,7 mln zł straty netto.
Według raportu wpływy ze sprzedaż reklam w "Gazecie Wyborczej" wyniosły 153,5 mln zł (spadek o 19 proc.), a sprzedaży egzemplarzy - 80,8 mln zł (spadek o 17 proc.). Przychody pionu prasa bezpłatna ze sprzedaży reklam wyniosły 20,1 mln zł (spadek 8,2 proc.). Przychody segmentu czasopisma wyniosły 50,1 mln zł (spadek o 11,2 proc.).
Segment internetowy wypracował 1,6 proc. wzrostu (82,7 mln zł ), w tym przychody z reklam internetowych wyniosły 64,3 mln zł i wzrosły o 12 proc.
Przychody segmentu kino wyniosły 143,1 mln zł (spadek o 0,4 proc.). Na wynik ten wpłynęła niższa sprzedaż biletów w kinach Helios, która wyniosła 5,4 mln sztuk i zmniejszyła się o blisko 8,1 proc.
Grupa AMS zarobiła na reklamach 113 mln zł, radiowa - 63,5 mln zł (wzrost o 2,4 proc.).
Agora szacuje, że spadek rynku reklamy w tym roku wyniesie między 3 a 6 proc. Jednym z głównym tego czynników ma być ponad 17-procentowy spadek wydatków na reklamę zewnętrzną w III kwartale br. Znacznie słabszy od zakładanego przez Agorę wyniku odnotowało także radio, którego roczny spadek ma wynieść między 5 a 8 proc. Podobny spadek ma odnotować także reklama telewizyjna.
Prasa codzienna, podobnie jak w poprzednich kwartałach, wciąż notuje jeden z najsłabszych okresów. Jak przewidują analitycy, wartość wydatków na dzienniki może zmniejszyć się nawet o jedną piątą niż w roku ubiegłym.
Jedyne media, które notują wzrosty, to kino i internet. Pierwsze medium ma zakończyć ten rok z dynamiką 3-6 proc., a drugie 8-11 proc.

Joanna Dziwisińska, Maciej Burlikowski

 

Fot. Corbis

Maciej Burlikowski 1207 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.