Sztuki nie można się nauczyć, warsztatu tak

Obowiązkowa pozycja dla pracowników agencji reklamowych i zawodowców zajmujących się filmem, reklamą, komunikacją i marketingiem, studentów filmówek, szkół reklamy, filmoznawców i reklamoznawców, czyli książka autorstwa Katarzyny i Nono Dragović pt. "Reżyseria filmu reklamowego".

Książka napisana jest przez  fachowców z branży reklamowej i filmowej. W ciekawy sposób zestawia punkt widzenia dyrektora kreatywnego agencji reklamowej oraz reżysera. Przedstawia szerokie spectrum technik reżyserii i produkcji filmu reklamowego. Skierowana jest zarówno do fachowców, jak i początkujących, może być traktowana jako kompletny kurs reżyserii filmowej.

Autorzy przedstawili konkretne wskazówki dotyczące pracy w reklamie i filmie, począwszy od sposobów dostania się do branży, na wyjaśnieniu szczegółów produkcji skończywszy. Jak sami podkreślają, ujęcie procesu twórczego jest zadaniem karkołomnym, chociażby dlatego, że lwia część procesu kreatywnego tkwi w samej wyobraźni twórcy. Biorąc do ręki tę książkę, nie można wychodzić z założenia, że przedstawi nam ona receptę na zostanie mistrzem sztuki filmowej. Warsztatu można się nauczyć, sztuki nie.

Chociaż narracja książki prowadzona jest raz przez kobietę, raz przez mężczyznę i można wyczuć różne temperamenty i rodzaj wiedzy autorów, zupełnie nie przeszkadza to w odbiorze. Zrozumiały dla każdego język i swobodny styl wypowiedzi sprawiają, że książka jest bardzo przyjemną lekturą.

Zakres informacji serwowanych przez autorów jest naprawdę imponujący. Co najważniejsze, żadna z nich nie jest traktowana pobłażliwie. Czytając książkę, odnoszę wrażenie, że każda z poruszonych kwestii jest najważniejsza i w związku z tym szczegółowo opisana. Bogata w anegdoty, ilustrowana przykładami storyboardów, shootingboardów, eksplikacji reżyserskich, kosztorysów i innych materiałów z prawdziwych produkcji reklamowych, zaopatrzona w przydatny słowniczek slangu branżowego, stanowi kopalnię wiedzy praktycznej. Przykłady z życia reklamy przed, w trakcie i po zakończeniu planu filmowego sprawiają, że książka czasami wydaje się osobistym dziennikiem kreatywnego lub reżysera, czasami książką przygodową. Bywa również poradnikiem, gdzie "koledzy z branży" podpowiadają jak radzić sobie z klientem na planie, czego oczekuje od niego agencja reklamowa, jakie pułapki mogą czyhać na niego na każdym etapie tworzenia filmu reklamowego zarówno wysoko-, jak i niskobudżetowego. Dostarcza szerokiej wiedzy o rzemiośle reżyserskim, przeprowadzając czytelnika przez cały proces przygotowań, produkcji i postprodukcji filmu.

Jak twierdzą autorzy, reżyserem filmów reklamowych można zostać, niekoniecznie kończąc szkołę filmową. Książka jest więc przeznaczona zarówno dla tych, którzy z reżyserią do tej pory niewiele mieli wspólnego, jak i dla studentów szkół filmowych, ale także dla profesjonalnych reżyserów, którzy chcieliby zacząć kręcić reklamy. Moim zdaniem z pewnością powinna stać się też lekturą obowiązkową dla pracowników agencji reklamowych i działów marketingu odpowiedzialnych za reklamę.

Katarzyna Kacprzak 292 Artykuły

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.