Transmedialny przekaz prosto z Londynu!

O The Cross-Media Forum 2012 i London Transmedia Fest 2012 pisze Sonia Fizek, marketing coordinator w agencji Digital One.

Pomysł na łączenie różnorodnych platform nie jest nowy. Już prawie 10 lat temu producenci trylogii "Matrix" docenili siłę transmediów – oprócz filmu powstały komiksy online i gra komputerowa ("Enter the Matrix", 2003). Obecnie transmedia przeżywają prawdziwe "oblężenie". Zaletę wykorzystywania rozmaitych platform i interaktywnych elementów dostrzegły już światowe marki (np. Nike, "My time is now"), duże domy wydawnicze (np. Egmont Press, BZRK) czy stacje telewizyjne oferujące m.in. możliwość oglądania treści na różnych urządzeniach, w tym przenośnych (np. Sky, Now TV).   

W Londynie w tym roku odbyły się dwie międzynarodowe konferencje poświęcone temu zagadnieniu: The Cross-Media Forum oraz London Transmedia Fest. Spodziewając się dużej dawki nowinek ze świata mediów cyfrowych, drużyna agencji Digital One (współorganizator transmedialnego Filmteractive Festival w Łodzi) przybyła na Wyspy w poszukiwaniu inspiracji, które mogłyby odświeżyć krajobraz rozrywki cyfrowej nad Wisłą.

The Cross-Media Forum

Twórcy projektów transmedialnych oraz inwestorzy każdej jesieni powinni znaleźć się na południowym brzegu Tamizy w siedzibie Brytyjskiego Instytutu Filmowego. The Cross-Media Forum, organizowane od 6 lat przez firmę Power to the Pixel, przyciąga czołowych graczy branży edukacyjno-rozrywkowej, m.in. z: BBC, YouTube, VICE Media Group czy wydawnictwa Penguin Books.
Tegoroczną edycję otworzył Sean Steward, legendarny projektant "The Beast", jednej z pierwszych gier rzeczywistości alternatywnej (ARG), którą stworzył ponad dekadę temu wspólnie z zespołem Microsoftu do filmu Stevena Spielberga "A.I. Sztuczna Inteligencja". Podczas The Cross-Media Forum Sean opowiedział o swoim najnowszym interaktywnym serialu "The Gamblers".

Goście CMF poznali także najświeższy projekt nowojorskiego studia transmedialnego BoomGen Studios, które ma na koncie współpracę przy takich filmach, jak "Książe Persji: Piaski Czasu" (2010), "W sieci kłamstw" (2008) czy "Transfer" (2007). Nowy pomysł zespołu BoomGen – "Ajax" (http://boomgenstudios.com/projects) łączy w sobie elementy interaktywnej powieści graficznej, filmu oraz gry wideo. Interaktywny komiks "CIA: Operation Ajax" został w 2011 roku okrzyknięty najlepszą aplikacją na system iOS w swojej kategorii. W tym roku "Ajax" zdobył prestiżową nagrodę Webby 2012.

Równie ciekawe projekty zaprezentował Loc Dao, dyrektor kreatywny ds. treści cyfrowych i strategii w National Film Board of Canada. Kanadyjski instytut słynie z innowacyjnych filmów dokumentalnych, jak "Here at home" (http://athome.nfb.ca/#/athome) czy "Bear 71" (http://bear71.nfb.ca/#/bear71). Niedawno dostrzegł także potencjał w komercyjnych aplikacjach mobilnych na system iOS, czego rezultatem jest interaktywna powieść graficzna "War of 1812" (https://itunes.apple.com/ca/app/war-of-1812/id565636058?mt=8&s=143455&ign-mpt=uo%3D4).

Poza kreatywnością równie ważna pozostaje kwestia realizacji i monetyzacji innowacyjnych projektów. Drugi dzień imprezy organizatorzy poświęcili więc na tzw. pitch sessions, dając twórcom możliwość zaprezentowania projektów transmedialnych nie tylko przed widownią, ale także przed panelem ekspertów i potencjalnych inwestorów. W jury znaleźli się m.in. przedstawiciele YouTube NACE, NFB Canada, British Film Institute, Xbox Live, Radio Canada, Forth Wall Studios, Pure Grass Films, CBBC, Penguin Digital czy France Televisions. W głównej auli BFI Southbank pokazało się ośmiu spośród 30 nominowanych zespołów producenckich z całego świata. Główną nagrodę Pixel Pitch Prize (6 tys. funtów) przyznano irańsko-austriackiemu projektowi Everyday Rebellion (http://www.everydayrebellion.com/) braterskiego duetu Arash & Arman T. Riahi.


Transmedia Fest 2012

Wydarzeniem o nieco ogólniejszym charakterze jest Transmedia Fest 2012. Futurystyczna siedziba Ravensbourne College w biznesowym centrum Londynu przyciągnęła ponad tysiąc specjalistów z branży nowych technologii i mediów kreatywnych. Tym razem większość prezentowanych projektów miała charakter komercyjny. Częściej prezentowano interaktywne wideo i aplikacje mobilne zawierające treści branded content niż rozbudowane projekty artystyczno-społeczne tworzone z myślą o wielu platformach.

Podczas The Transmedia Fest można było posłuchać wielu ekspertów z branży, jak: Rory Sutherland (Ogilvy), Chantal Rickards (MEC Global), Matt Marsh (Firsthand Experience), Utku Can Akyuz (Mint Digital), John Nolan (North One Television), Matt Heiman (Diagonal View) czy Ian Wharton (Zolmo). W Ravensbourne College pojawili się także przedstawiciele Twittera i Tumblra oraz BBC i Channel 4.

Jedną z najbardziej innowacyjnych światowych marek wykorzystujących zdobycze nowych mediów jest bez wątpienia Nike. Za jej kampanię transmedialną "My time is now" przygotowaną na Euro 2012 odpowiada londyńskie studio Stinkdigital, które zrzesza kilkudziesięciu interaktywnych reżyserów, animatorów, projektantów oraz producentów cyfrowych. Chociaż firma zaistniała na rynku dopiero w 2009 roku, ma już na koncie współpracę z markami z najwyższej półki (Nike, Adidas, Phillips, Mercedes-Benz, Wrangler).

James Britton i Andy Kinsella zaprezentowali kilka przykładów z imponującego portfolio Stinkdigital. Opowiedzieli m.in. o interaktywnym filmie dokumentalnym, który umożliwia przetestowanie obuwia Amphibiox firmy Geox (http://amphibiox.geox.com/#top)

Kolejny prelegent, firma Zolmo, w przeciwieństwie do Stinkdigital nadzieje pokłada w rynku urządzeń mobilnych. Tworząc płatne aplikacje z przepisami kulinarnymi Jamiego Olivera (Jamie Oliver’s Recipes, Jamie Oliver’s 20 Minutes Meals), przekonała się, jak duża jest stawka w walce o użytkowników smartfonów i tabletów. Statystyki mówią same za siebie. Liczba pobranych aplikacji w serwisie App Store przekroczyła już 25 milionów. Przykład Zolmo pokazuje też, jak uważnie należy śledzić trendy. Gdy firma wprowadziła swój produkt na rynek, obyło się bez większego echa. Gdyby nie upór producentów i wiara w przyszłość sektora mobilnego, kulinarna aplikacja nigdy nie zarobiłaby na siebie. Zespół Zolmo zbyt wcześnie chciał podbić rynek modelem freemium. Na szczęście po wielu miesiącach prób udało się i interaktywny przewodnik Jamiego Olivera trafił do 5 milionów użytkowników.

Na koniec warto zastanowić się nad zagadnieniem monetyzacji internetowych treści wideo. Firma Viral Spiral, która również zaznaczyła swoją obecność podczas Transmedia Fest, oparła swój model biznesowy na prostym pomyśle – każdego dnia ponad 3 miliardy użytkowników ogląda wideo w sieci. Viral Spiral przetrząsa internet w poszukiwaniu potencjalnych virali, czyli kilkuminutowych filmików, które stają się hitami sieci. Następnie dociera do ich twórców i oferuje pomoc w sfinansowaniu projektów. Opracowuje profesjonalną strategię i pomaga m.in. w budowaniu marki wokół danego wideo. Tak stało się w przypadku filmiku "Charlie bit my finger – again!" (2007), który po pięciu latach osiągnął prawie 500 milionów wyświetleń!   

Nowe rozwiązania nad Wisłą

Choć w Polsce transmedia oraz innowacyjne projekty interaktywne wciąż mają posmak nowości, przemysł kreatywny rozwija się szybko, a duże marki coraz częściej (choć nieśmiało) dostrzegają ich potencjał. Miesiąc przed konferencjami w Londynie na rodzimym podwórku także odbyło się międzynarodowe wydarzenie spod znaku nowych mediów. W łódzkiej Szkole Filmowej 20 i 21 września specjaliści od mediów społecznościowych, aplikacji mobilnych, cross-mediów oraz rozwiązań wykorzystujących tzw. second sreen i branded content podzielili się swoimi projektami podczas Filmteractive Festival.

Być może nasz rynek nie wydaje się jeszcze gotowy na inwazję odważnych transmedialnych kampanii reklamowych, a inwestorzy potrzebują większej zachęty, aby zaryzykować monetyzację innowacyjnych pomysłów. Należy jednak pamiętać, że z roku na rok coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych, a liczba odbiorców tradycyjnych mediów sukcesywnie kurczy się. Pierwsi gracze mają więc szansę powalczyć o spore udziały w nowym sektorze. Jak pokazuje przykład brytyjskiej firmy Zolmo, w tej branży podejmowanie ryzyka popłaca.

Tomasz Wygnański 787 Artykuły

W MMP prawie od 20 lat pisze o marketerach i strategiach marketingowych, a także o detalistach, BTL, digitalu i badaniach. Właściciel 8- kilogramowego kota.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.