Nowa odsłona Frosty
Marka wyeliminowała z dań dodatki uważane za niezdrowe. Zmieniła receptury, a w komunikacji inwestuje w nowe technologie.
Cała operacja zmiany receptur trwała aż dwa lata. Poprzedziły ją badania. Okazało się, że 63 proc. respondentów przyznaje, iż przywiązuje wagę do składu produktów spożywczych wkładanych do koszyka, a 69 proc., że istotny jest dla nich skład wybieranych produktów. Wśród najbardziej niepożądanych składników konsumenci wymieniali wzmacniacze smaku, tłuszcze utwardzone, barwniki i aromaty. Bezpośredni wpływ na decyzje zakupowe miało przekonanie, że dodatki do potraw są niezdrowe (78 proc.). Aż 38 proc. ankietowanych preferuje produkty naturalne. Zadaniem Frosty badania potwierdziły zmiany w świadomości konsumentów, co zaowocowało decyzją o sformułowaniu nowej strategii zawartej w haśle: "100% naturalnego smaku".
Maszyna zdrowia
Zmiana receptur była rozłożona w czasie ze względu na koszty i rozległe konsekwencje takiej decyzji. Frosta skupiła się w pierwszej kolejności na modyfikacji składu największych kategorii produktowych: mieszkanki warzywne, później dania gotowe, następnie produkty rybne. Wszelkie modyfikacje musiały poprzedzić badania smaku i składu produktów. Dla przykładu: w produkcie rybnym przeznaczonym do przyrządzenia w piecu margaryna została zastąpiona masłem. Zamiast glutaminianu sodu firma zastosowała pastę boczkowo-cebulową, a aromaty zostały zastąpione naturalnymi przyprawami lub warzywami. Produkty, w których nie udało się wprowadzić podobnych modyfikacji, zostały usunięte z oferty.
Na początku 2012 r. Frosta postanowiła ograniczyć wydatki reklamowe, żeby w pełni skupić się na zmianie składu potraw. Dopiero po zakończeniu tej akcji planuje regularną obecność w mediach. Przyszedł czas na nową komunikację. Firma poinformowała o swoich działaniach konsumentów w telewizji: dwumiesięczna kampania wystartowała na początku października i trwała do końca listopada. Pomysł 15- i 30-sekundowych spotów oparty była na prostym pomyśle instruowania młodego konsumenta przez doświadczonego kucharza w sprawie smaku i znaczenia składu potraw dla zdrowia. Kreację spotu przygotowała agencja Five Three Double Ninety Film Productions z Hamburga. Za zakup mediów odpowiadał dom mediowy MPG. Za poprzednią odsłonę medialną działań reklamowych promującą Dania Kuchni Świata odpowiadała agencja GoldenSubmarine, a media kupował Universal McCann.
Aleksandra Wysocka, marketing manager Frosty, podkreśla jednak, że to nie koniec działań firmy związanych z monitorowaniem składu produktów w portfolio firmy: – Zakończenie procesu wdrażania polityki "100% naturalnego smaku” nie oznacza, że przestaniemy monitorować nasze portfolio.
Mobilny monitoring diety
Obok telewizji pojawiły się także projekty związane z nowymi technologiami. Przygotowano m.in. aplikację na smartfony "Na talerzu”, która stanowi połączenie interaktywnej książki kucharskiej i podręcznego słownika dodatków do żywności: aromatów, wzmacniaczy i konserwantów. Jak informuje firma, aplikacja zapewnia dostęp do ponad tysiąca skategoryzowanych przepisów, które bazują na naturalnych składnikach. Aplikację przygotował Media Contacts.
Konsument, który szczególną wagę przywiązuje do zdrowego odżywiania, menu może zacząć planować już w sklepie. Na każdym opakowaniu swojego produktu Frosta zamieściła QR kody: po ich zeskanowaniu na wyświetlaczu automatycznie wyświetlane są przepisy kulinarne ze strony internetowej firmy.
To nie koniec działań firmy podejmowanych z myślą o gotujących użytkownikach. Frosta proponuje również mobilną listę zakupów Listonic (produkty układają się według alejek w hipermarketach, zakupami można dzielić się z rodziną, samodzielnie można obliczyć również rabaty i tak skomponować zakupy, żeby zaoszczędzić), w aplikacji "CookingTips" można oglądać instruktażowe filmiki z poradami kulinarnymi. Zakładka "Kulinarne inspiracje" proponuje bazę przepisów z podziałem na kuchnie świata.
Działania Frosty wdrażają nową politykę komunikacyjną i technologiczną firmy. Po tak rozległych aktywnościach zapewne można się spodziewać kolejnych ruchów w portfolio lub w obszarze mobilnym.

Absolwentka polonistyki na toruńskim UMK ze specjalnością filmoznawczą. Na co dzień zdaje relacje z przesunięć na półkach rynku FMCG. Po godzinach - czytelniczka. Najbardziej lubi pisać o filmach i książkach, choć właśnie o nich pisze najrzadziej.