Piwo się warzy

Chociaż sprzedaż Grupy Żywiec w ub.r. wzrosła, to jej zyski lekko spadły. Rosnące koszty wymuszą podwyżki - zapowiada jej zarząd. Tymczasem zaskakująco dobre wyniki uzyskał Carlsberg Polska. Pomogło mu Euro 2012.

Grupa Żywiec, drugi w kraju producent piwa, m.in. marek Żywiec, Tatra, Warka, Królewskie, Desperados, Leżajsk i Special, sprzedała w ub.r. 11,6 mln hektolitrów złotego trunku, o ok. 3,5 proc. więcej niż w 2011 r. (11,2 mln hl.).

Przychody firmy zmalały jednak o 1,1 proc. (do 3,566 mld zł). Zysk operacyjny zmalał o 0,95 proc. (do 371 mln zł), zaś zysk netto o 2,5 proc. (z 318 do 310 mln zł).

Rynek piwa w minionym roku charakteryzował się dużą zmiennością. Wiosna i lato sprzyjały sprzedawcom. Z początkiem roku wśród konsumentów przeważał optymizm, a niemal wszyscy z niecierpliwością czekaliśmy na finały Euro 2012, największej dotychczas sportowej imprezy zorganizowanej nad Wisłą.
I w pierwszej połowie roku sprzedaż piwa wzrosła o ok. 8-9 proc. Koniec lata i jesień przyniosły jednak ochłodzenie nastrojów i co za tym idzie spadek konsumpcji. Sprzedaż piwa liczona rok ro roku w drugiej połowie ub.r. zmalała o ok. 2 proc.  
 
Według szacunków Kompanii Piwowarskiej, największego w kraju producenta piwa (m.in. marki Tyskie, Lech oraz Żubr), w ub.r. Polacy kupili 37,8 mln hektolitrów piwa, o 5 proc. więcej niż w 2011 r. (36 mln hl), wydając na nie 21,4 mld zł. Miniony rok cechował się jednak dużą zmiennością, o ile w pierwszej połowie urósł wolumenowo o ok. 8 proc., to druga połowa przyniosła spadek sprzedaży o ok. 2 proc.

Grupa Żywiec w ub.r. wprowadziła na rynek dwie ważne nowości: Warkę Radler oraz Desperados Red.

Pomimo że w ub.r. Grupa Żywiec intensywnie komunikowała reklamowo pięć swoich marek (w pierwszej połowie roku głównie Warkę, w związku z Euro 2012, Warka jest bowiem sponsorem polskiej reprezentacji, następnie jej nowy wariant Radler, następnie nowego Desperadosa, Heinekena, odświeżonego Paulanera, a od listopada najmocniej główny wariant Żywca), to swój budżet marketingowy trzymała pod kontrolą. Jak wynika ze sprawozdania za ub.r., koszty marketingu i tzw. usług sprzedaży pochłonęły 418,3 mln zł, ale okazały się o 8,8 proc. niższe niż w 2011 r.

Carlsberg na futbolowym dopingu

Tymczasem zaskakująco dobre wyniki pokazał Carlsberg Polska. W 2012 r. urósł trzy razy więcej niż rynek. Skorzystał m.in. na Euro 2012, którego marka Carlsberg była globalnym sponsorem.

Duński koncern browarniczy Carlsberg w raporcie za ub.r. wskazuje, że o ile w całej Europie Zachodniej, do której Carlsberg zalicza rynek polski, sprzedaż piwa zmalała w ub.r. o 1-2 proc., to w Polsce wzrosła o ok. 5 proc. Gdyby wyłączyć wyniki polskiego rynku, to spadek w Europie Zachodniej sięgnąłby 3 proc.

Carlsberg Polska zdołał natomiast zwiększyć swoją sprzedaż liczoną ilościowo aż o 15 proc. Tym samym, jak wylicza koncern, powiększył swoje udziały w krajowym rynku o 0,9 pkt proc., osiągając 17,5 proc. udziałów (ilościowych). Co więcej firma podaje, że jej udziały wartościowe w rynku także wzrosły i to nawet minimalnie więcej. O ile dokładnie - tego w raporcie nie podano.

Firma podaje, że zawdzięcza to m.in. dobrym wynikom marki Carlsberg, która była sponsorem finałów piłkarskich mistrzostw Europy Euro 2012. Wymienia także rodzime marki, które w ub.r. notowały wzrosty, czyli: Harnasia, Kasztelana i Okocim.

W ub.r. Carlsberg wprowadził na rynek m.in. markę Somersby.

Jaki będzie dla branży ten rok? Początek roku nie nastraja optymistyczne. Badania wskazują, że nastroje konsumentów są gorsze niż rok temu. Decydująca będzie oczywiście pogoda. W komentarzu do wyników zarząd Grupy Żywiec przewiduje, że w 2013 r. rynek wzrośnie ”nieznacznie”. Wzrosną jednak także koszty produkcji, co wymusi na producentach podwyżki cen. Wyższe ceny i zwiększony wolumen sprzedaży wygenerują wzrost przychodów.

 

Fot. Roman Sigaev/Photogenica

Maciej Burlikowski 1756 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.