Zdobyć lojalność

Konkurowanie ceną w przypadku podobnych produktów nie przynosi długofalowych efektów. Marketerzy starają się zaoferować więcej, a programy lojalnościowe są idealnym rozwiązaniem - pisze Dariusz Deszczka, category manager segmentu lojalność i motywacja w biznesie w firmie Sodexo Motivation Solutions

Przedsiębiorstwa poszukują skutecznych narzędzi marketingowych budujących lojalność kontrahentów i partnerów biznesowych. Coraz częściej dostrzegają korzyści płynące z realizacji programów wsparcia sprzedaży, które są aktualnie jednym ze skuteczniejszych działań BTL. Mają bezpośrednie przełożenie na wyniki sprzedaży, a ich efekty są dostrzegalne w stosunkowo krótkim czasie. Marketerzy zdają sobie sprawę z tego, że konkurowanie ceną w przypadku bardzo podobnych produktów i usług nie przynosi długofalowych efektów. Starają się zaoferować swoim kontrahentom coś więcej, a programy lojalnościowe są idealnym rozwiązaniem, które przynosi korzyści zarówno prowadzącym je organizacjom, jak i ich partnerom. W 2013 roku firmy nadal będą bardzo skrupulatnie liczyć każdą wydawaną na działania marketingowe złotówkę, dlatego będą realizować te projekty, które mogą przynieść im realny zwrot z inwestycji.

Jak pokazują wyniki badania prowadzonego od pięciu lat przez niezależny instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Motivation Solutions, w 2012 roku 50 proc. przedsiębiorstw prowadziło programy lojalnościowe skierowane do kontrahentów, a kolejne 24 proc. deklaruje ich stosowanie w przyszłości. To potwierdza, że mimo stale zmieniającej się sytuacji rynkowej wiele firm inwestuje w lojalność swoich partnerów biznesowych.

Ze względu na wzrost oczekiwań uczestników dużym zainteresowaniem organizatorów programów będą się cieszyły rozwiązania pozwalające na swobodę wyboru finalnej nagrody. Do takich rozwiązań należą karty przedpłacone czy kupony premiowe, które dają uczestnikom możliwość wyboru upominku w pełni odpowiadającego ich aktualnym potrzebom. Przedsiębiorstwa będą również wykorzystywały dostępne na rynku rozwiązania outsourcingowe w modelu SaaS, które mogą być dostosowane do ich aktualnych oczekiwań oraz organizowanego programu, takie jak oferowane przez Sodexo Motivation Solutions platforma Sodexo Performance Suite i system CardPack. Umożliwiają one kompleksowe zarządzanie projektem i są dostępne online. Niezwykle ważne będzie również pozyskiwanie i wykorzystywanie informacji o uczestnikach, które mogą być skutecznym wsparciem dla podejmowanych przez firmy działań marketingowych i sprzedażowych.

Dużym zainteresowaniem będzie się cieszyła także personalizacja oraz możliwość tworzenia narzędzi szytych na miarę ich aktualnych potrzeb, ale także oczekiwań uczestników. Jak wynika z badania firmy FreshMail dotyczącego e-mail marketingu przeprowadzonego w 2012 roku, niemal 16 proc. kampanii jest personalizowanych, a w prawie 80 proc. z nich personalizacja jest wykorzystywana w treści wiadomości. Ważne mogą się także okazać rozwiązania na urządzenia mobilne, a także geolokalizacja, które otwierają przed organizatorami nieograniczone możliwości docierania do beneficjentów programów lojalnościowych.

Uczestnicy programów lojalnościowych w Polsce z roku na rok są coraz bardziej świadomi, dlatego zwracają uwagę na korzyści, jakie przyniesie im udział w danym programie. Oczekują, że firma zaoferuje im konkretną nagrodę za lojalność i możliwość pozyskania atrakcyjnych informacji o ich zachowaniach, które następnie może wykorzystać w podejmowanych działaniach. Uczestnicy coraz częściej zwracają uwagę na możliwość śledzenia bieżącego stanu przyznanych im punktów oraz łatwy kontakt z organizatorem programu, różnorodny i rozbudowany katalog nagród, a także możliwość interaktywnej wymiany informacji.

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.