Trzeźwe spojrzenie

Diageo po raz czwarty w Polsce organizuje akcję "Pij rozważnie. Alkohol to odpowiedzialność". Edukuje, tłumaczy, przekonuje, ale nie wygraża.

Fi

rma Diageo przeprowadziła do tej pory w sumie ok. 300 kampanii na 49 rynkach na świecie. Każdą z nich dostosowuje do realiów regionu, na którym ją przeprowadza. W tym roku już po raz czwarty w Polsce realizuje projekt "Pij rozważnie. Alkohol to odpowiedzialność". Jak przekonują organizatorzy, ich celem nie jest straszenie, lecz edukacja i zasada: lepiej zapobiegać niż leczyć. Oprócz akcji przy półce i działań z obszaru shopper marketingu Diageo tworzy również społeczność w Facebooku, specjalne aplikacje, w których możemy sprawdzić swoje DrinkIQ, a nawet warsztaty asertywności.

W miejscu sprzedaży o akcji informują hostessy, które mają za zadanie trafić z komunikatem nie tylko do tych, którzy wybierają alkohol z portfolio Diageo. Każdy kupujący otrzymuje ulotkę informacyjną, może również porozmawiać z hostessą i dowiedzieć się więcej o akcji. O działaniach przy półce informują neck hangery na butelkach, a także naklejki przy kasach. Komunikat trudno zatem ominąć.

Brandy i instytucje

O ile nie każdy konsument lubi rozmaite instytucje, o tyle marki alkoholowe przeważnie wzbudzają pozytywne emocje. W tym przypadku właśnie marka staje się narzędziem do rozpowszechniania idei odpowiedzialnego spożywania alkoholu.

Do akcji przystąpiły także 54 sklepy sieć hipermarketów Real, Instytut Transportu Samochodowego, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego "Samar" i Fundacja Krzyś. Honorowy patronat nad akcją objął Warszawski Uniwersytet Medyczny na czele z prof. Iwoną Wawer znaną ze swojego trzeźwego, choć nie skrajnie konserwatywnego podejścia do zagadnień związanych z dozowaniem rozkoszy. Prof. Wawer dzieli się z uczestnikami swoją wiedzą, ciekawostkami z zakresu historii trunków i ich spożywania, a także informacjami, jak alkohol może oddziaływać na organizm pijącego.

Ciekawą częścią akcji Diageo jest informator wydany wraz z Komendą Stołeczną Policji, który kierowcy otrzymują podczas kontroli. Książeczka zawiera najnowszy taryfikator naruszeń i punktów karnych w ruchu drogowym, a także zasady odpowiedzialnego spożywania alkoholu. Jak przekonuje rzecznik kampanii Aneta Jóźwicka, corparate relations director Diageo, zatrzymani przez drogówkę kierowcy pozytywnie reagują na ulotkę i studiują ją z zaciekawieniem.

Asertywny jak Polak

Diageo przeprowadza przed kampanią i po niej badania dotyczące potrzeb edukacyjnych i informacyjnych Polaków. Okazuje się, że ponad 94 proc. ankietowanych uważa siebie za osoby asertywne. Ponad 90 proc. z dumą przyznaje, że potrafi odmówić w sytuacji, kiedy są częstowani alkoholem, a później mają prowadzić samochód. Ale aż 58 proc. odpowiedziało, że nigdy nie próbowało zapobiec wsiadaniu za kierownicę osoby po spożyciu napojów alkoholowych. Polacy tłumaczą to brakiem argumentów albo tym, że kierowca nie chciał ich słuchać.

Firma organizuje w związku z tym warsztaty asertywności we współpracy z psychologami, ale jednocześnie przyznaje, że zadanie nie należy do najłatwiejszych, głównie ze względu na niekonsekwencję w postrzeganiu pojęcia asertywności (ponad połowa pasażerów nie podejmuje prób powstrzymania przed jazdą kierowcy, który wcześniej spożył alkohol). Badania Diageo wykazują również, że problem nieodpowiedzialnego picia Polakom kojarzy się głównie z pijanymi kierowcami (34 proc.), piciem przez nieletnich (32,6 proc.) i upijaniem się do nieprzytomności (31,5 proc.). Prawie połowa ankietowanych jako antidotum na alkoholowe wyskoki wskazuje edukację (46,4 proc.).

Zmiana postaw Polaków wobec alkoholu wymaga czasu. Kolejne akcje przed nami.

Katarzyna Woźniak 590 Artykuły

Absolwentka polonistyki na toruńskim UMK ze specjalnością filmoznawczą. Na co dzień zdaje relacje z przesunięć na półkach rynku FMCG. Po godzinach - czytelniczka. Najbardziej lubi pisać o filmach i książkach, choć właśnie o nich pisze najrzadziej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.