Carlsberg inwestuje w Polskę

Zachęcony ubiegłorocznymi wynikami polskiej spółki koncern zainwestuje 250 mln zł w rozbudowę dwóch browarów. Wkrótce kolejny relaunch Okocimia.

W ub.r. rynek piwa urósł ilościowo o 5 proc. Tymczasem Carlsberg Polska, producent m.in. piw Carlsberg, Okocim, Harnaś, Kasztelan czy Karmi, zwiększył swoją sprzedaż o 15 proc. Dzięki temu jego udziały rynkowe wzrosły o 0,9 pkt proc. (do 18,5 proc. ilościowo i 17,8 proc. wartościowo). Sprzedaż piwa Harnaś, największej marki producenta, wzrosła o 13 proc. ilościowo, marki Carlsberg o 21 proc. (głównie dzięki finałom Euro 2012), wolumen sprzedaży marki Kasztelan wzrósł zaś o 31 proc. (to zasługa sukcesu niepasteryzowanego Kasztelana). Sukcesem okazał się także wprowadzony w marcu ub.r. Somersby. Jak twierdzą przedstawiciele firmy, planowano, że ub.r. sprzeda się 32 tys. hl tego napoju (na bazie piwa, o smaku jabłkowym), a sprzedało się 93 tys. hl.
Dokładnych danych finansowych Carlsberg Polska nie ujawnia, ale Tomasz Bławat, prezes Carlsberg Polska, mówi, że średnia cena piwa sprzedawanego przez firmę w ub.r. nie spadła, a rentowność biznesu udało się utrzymać na poziomie z 2011 r.
- Zakładamy, że w tym roku rynek piwa skurczy się o ok. 2 proc. ilościowo. My tymczasem chcemy zwiększyć sprzedaż o 3-4 proc. Naszym celem jest przekroczenie w br. 19 proc. udziałów w rynku, czyli wzrost o 0,8-0,9 pkt proc. - deklaruje Bławat. I przyznaje: - Moglibyśmy powalczyć o więcej, ale prawda jest taka, że nie jesteśmy w stanie wyprodukować więcej piwa. Doszliśmy do granicy wykorzystania 100 proc. naszych mocy produkcyjnych.
Z tego powodu, a także zachęcony ubiegłorocznymi wynikami polskiej spółki duński koncern Carlsberg, właściciel Carlsberg Polska, zainwestuje blisko 250 mln zł w rozbudowę dwóch browarów. Za 60 mln zł rozbudowywany jest Browar Okocim w Brzesku, a kolejne 187 mln zł pójdzie na rozbudowę Browaru Kasztelan w Sierpcu (pełną moc produkcyjną osiągnie pod koniec przyszłego roku). Dzięki tym inwestycjom łączna moc produkcyjna zakładów Carlsberg Polska wzrośnie z obecnych blisko 7 mln hl do 8,5 mln hl rocznie.

Okocim - piwo specjalnej troski

W tym roku Carlsberg Polska będzie wspierał reklamowo sześć marek, jednak szczególnie wiele troski i uwagi poświęcić będzie musiał swojej kluczowej i dla wielu kultowej marce Okocim.
- Planujemy odmłodzenie marki i jej repozycjonowanie - zapowiada Tomasz Bławat, prezes Carlsberg Polska. - W styczniu podpisaliśmy trzyletnią umowę z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej i będziemy promować markę jako sponsora polskiej siatkówki. Nawiązaliśmy także współpracę ze Zbigniewem Bartmanem, jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich siatkarzy, słynącym z silnego charakteru.

W kwietniu ub.r. Carlsberg przeprowadził reklamowy relaunch Okocimia poprzez nawiązanie do kampanii sprzed 18 lat ze słynną Mariolą "o kocim" spojrzeniu. Ta kampania nie spełniła jednak oczekiwań marketera.

- Nie przyniosła oczekiwanych wzrostów, dlatego właśnie szykujemy relaunch marki. Więcej nie powiem, prace koncepcyjne wciąż jeszcze trwają - mówi prezes.
Reklamy Okocimia kosztowały w ub.r. 21,3 mln zł (był ósmą najmocniej wspieraną marką), minimalnie mniej niż w 2011 r. (22,6 mln zł - dane cennikowe; źródło: Kantar Media).
W tym roku Carlsberg Polska oprócz Okocimia zamierza także wspierać pięć innych marek: Harnasia (to największa wolumenowo marka producenta), Kasztelana (który notuje duże wzrosty dzięki wariantowi niepasteryzowanemu), Carlsberga oraz piwa smakowe Karmi. Będzie także kontynuował wsparcie wprowadzonej w marcu ub.r. marki Somersby (napój piwny o smaku jabłkowym), którego debiut okazał się sukcesem - ubiegłoroczna sprzedaż prawie trzykrotnie przekroczyła zakładany w biznesplanach wolumen.
Budżet marketingowy na ten rok firma zaplanowała na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. W ub.r. Carlsberg Polska wydał na reklamy wszystkich swoich marek 71,3 mln zł, o 2,7 mln zł więcej niż w 2011 r.
Liderem rynku piwa jest Kompania Piwowarska z udziałami ilościowymi 38 proc. za ub.r. Wiceliderem jest Grupa Żywiec z udziałami 30,6 proc., Carlsberg Polska zaś jest trzecim na rynku producentem z udziałami 18,5 proc. Łącznie w ub.r. sprzedano na rynku 37,85 mln hl piwa.

Maciej Burlikowski 1138 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.