Rynek telewizyjny - jedni z nadzieją, drudzy z obawami

Polsat skuteczniejszy od TVN. Z dwójki największych komercyjnych nadawców to Telewizja Polsat skuteczniej broniła się w ub.r. przed spadkami.


Bruce Rolff/Photogenica
Bruce Rolff/Photogenica
Obaj najwięksi komercyjni nadawcy telewizyjni, czyli Telewizja Polsat i TVN, zmagali się w minionym roku ze spadkiem rynku reklamy telewizyjnej. Według szacunków domu mediowego Starlink zmalał on w ub.r. o 5,6 proc. (do 3,66 mld zł).

Przychody reklamowe Telewizji Polsat spadły w ub.r. o 3 proc., podczas gdy TVN zanotował 9-proc. spadek.

Grupa Cyfrowego Polsatu, czyli operatora największej platformy telewizji satelitarnej i właściciela Telewizji Polsat, zwiększyła w ub.r. swoje przychody o 17 proc. (do 2,78 mld zł), a EBITDĘ o 40 proc. (do 1,03 mld zł). To pozwoliło firmie wypracować 598 mln zł zysku netto.

Przychody z platformy satelitarnej (czyli "dawnego" Cyfrowego Polsatu) przyniosły grupie 62 proc. przychodów, a z Telewizji Polsat - 38 proc.

- To pozwoliło nam zwiększyć udziały w rynku reklamy z 22,6 do 23,2 proc. - nie kryje zadowolenia Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu.
Polsat szacuje, że w tym roku rynek reklamy telewizyjnej spadnie o 4-6 proc.
Przypomnijmy, że Starlink dla całego rodzimego rynku reklamowego prognozuje spadek o ok. 5 proc., natomiast dom mediowy OMD na -4 proc.
- Naszym celem na ten rok jest utrzymanie dynamiki naszych przychodów na poziomie rynku - deklaruje Maciej Stec, członek zarządu Telewizji Polsat.

TVN znów gorzej niż rynek

Przychody reklamowe kanałów TVN w czwartym kwartale ub.r. wyniosły 1,12 mld zł i były o 8,8 proc. niższe niż w analogicznym okresie 2011 r. To już kolejny kwartał, gdy TVN wypada gorzej niż rynek. Przypomnijmy, że w III kw. ub.r. TVN zanotował spadek przychodów reklamowych o 7,6 proc., podczas gdy rynek zmalał o 7 proc.

W całym ubiegłym roku przychody reklamowe kanałów TVN spadły o 9 proc. (do 1,12 mld zł).
- Przewidujemy, że rynek reklamy telewizyjnej w 2013 r. w dalszym ciągu będzie maleć i będzie to jednocyfrowa ujemna dynamika. Celem Grupy TVN jest osiągnięcie przychodów wyższych niż rynek i zwiększenie w nim udziałów wartościowych - deklaruje Markus Tellenbach, prezes Grupy TVN.
Łącznie cały ub.r. Grupa TVN zakończyła 470 mln zł zysku netto, na co zdecydowany wpływ miało zaksięgowanie 918 mln zł ze sprzedaży portalu Onet firmie Ringier Axel Springer. Przypomnijmy, że TVN pozostawił sobie 25 proc. akcji Onetu.

Falstart NC+

W ubiegłym tygodniu swoją ofertę programową i cenową zaprezentowała nowa platforma telewizji satelitarnej NC+, powstała z połączenia Cyfry+ (Canal+ Cyfrowy) i platformy N (ITI Neovision). Grupa Canal+ ma 51 proc. udziałów w tym przedsięwzięciu, TVN - 32 proc., pozostałe 17 proc. zaś należy do Liberty Global, właściciela sieci kablowej UPC Polska (przed fuzją był on 25-proc. udziałowcem Canal+ Cyfrowego).
Połączona platforma obsługuje ok. 2,5 mln abonentów (Cyfra+ miała ok. 1,5 mln, a platforma N ok. 1 mln).
Oferta programowa (podział kanałów na poszczególne pakiety) i cenowa spotkała się z krytyką sporej rzeszy dotychczasowych abonentów obu platform. Fanpage w Facebooku grupujący niezadowolonych w ciągu 6 dni zyskał ok. 12 tys. ”fanów”.
Chociaż zarząd NC+ jasno deklaruje, że jego priorytetem jest utrzymanie bazy klientów, to po pierwszych, negatywnych reakcjach nie zdecydował się na obniżenie cen. Przekonuje, że niezadowolonych będzie przekonywał indywidualnie skrojonymi ofertami.
Tymczasem naporu zapytań nie wytrzymała infolinia operatora, który w zastępstwie uruchomił specjalne forum dyskusyjne i website kontaktowy.  
Dodatkowo internautów rozeźliła informacja, że ich poprzednie umowy tracą ważność, a umowy mogą wypowiadać do 19 kwietnia, po tym czasie zostaną automatycznie zmigrowani na nowe oferty. 

Rynek platform nasycony?

Wspomniany już prezes Cyfrowego Polsatu uważa, że rynek platform satelitarnych osiągnął w zasadzie punkt nasycenia i trudno oczekiwać wzrostów organicznych, operatorzy zaś będą się skupiali na utrzymywaniu bazy klientów i zwiększania ARPU (przychodu od pojedynczego klienta), np. poprzez dosprzedaż dodatkowych usług typu multiroom, usług telekomunikacyjnych i atrakcyjniejszych, ale też droższych pakietów telewizyjnych.
Przypomnijmy, że Cyfrowy Polsat obsługuje 3,56 mln abonentów, a dla porównania UPC Polska - największy operator telewizji kablowej - blisko 1,48 mln. Operatorzy kablowi szacują, że z ich usług korzysta ok. 4,6 mln Polaków. 

Maciej Burlikowski 1756 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.