Banki zastopowały wydatki reklamowe
Dom mediowy Equinox podsumował pierwsze cztery miesiące w branży finansowej.
Banki 70 proc. budżetów lokują w telewizji, 7,6 proc. w outdoorze, ok. 7 proc. w dziennikach, 4-5 proc. w magazynach i ok. 4 proc. w kinach. Wydatki internetowe nie są monitorowane, jednak analitycy Equinoksa szacują, że branża bankowa jest najważniejsza w tym medium, odpowiada bowiem za ponad 17 proc. całości wydatków na reklamę online.
Największym reklamodawcą wśród banków w pierwszych czterech miesiącach był ING Bank Śląski, który zmniejszył swoje nakłady o 8 proc. (dane: Kantar Media). Drugi był PKO BP (+2 proc.). W dalszej kolejności: Bank Zachodni WBK (-8 proc.), Kasy Stefczyka (niemal dwukrotny wzrost nakładów) i Raiffeisen Polbank (ponaddwukrotny wzrost). Spośród 15 największych banków najmocniej, bo prawie o połowę, zredukowały swoje wydatki reklamowe BGŻ oraz Eurobank (-34 proc.).
Analitycy Equinoksa przewidują, że postępująca konsolidacja sektora bankowego (połączenia Raiffeisena i Polbanku, przejęcie Kredyt Banku przez BZ WBK czy ostatnio ogłoszone przejęcie Nordea Bank Polska przez PKO BP) powoduje zmniejszenie liczby aktywnych reklamowo marek. Krótkoterminowo potrzeby wizerunkowe (np. mBank zastępujący marki Multibank i BRE) mogą spowodować zwiększenie aktywności reklamowej, jednak w długim terminie ograniczenie liczby graczy na rynku spowoduje, że ogólne wydatki w kategorii bankowej będą spadały.
W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.