Postar w zawieszeniu
Pierwsze wyniki badań spółki, którą założą firmy AMS, Stroer i Clear Channel, powinny być dostępne w drugiej połowie roku. Niestety, od stycznia br., kiedy UOKiK wydał zgodę na powołanie joint venture, główni zainteresowani milczą.
A potem zapadła cisza...
Procedury prawne dotyczące powstania spółki trwały od 2011 roku. Pierwsze wyniki badań spółki powinny być dostępne w drugiej połowie br. Tymczasem na rynku cisza. Przedstawiciele AMS i Stroera jednym głosem jako powód braku rozwinięcia sytuacji podają sezon urlopowy. Branża jest coraz bardziej zniecierpliwiona i patrzy w stronę trzech głównych rozgrywających ze znakiem zapytania. Nie wiemy, jaki jest obecnie status spółki, kto będzie ją reprezentował i kiedy rozpocznie się samo badanie. Nie wiadomo również, kto miałby je przeprowadzić. Przypomnijmy, że zakończenie wprowadzenia projektu Postar planowane jest na III kwartał 2014. Koszt badań szacowany jest na ok. 6 mln zł.
Do tej pory niektóre firmy działające na rynku OOH korzystały z własnych rozwiązań, które pozwalały na badanie efektywności ich nośników. Clear Channel Poland, AMS w porozumieniu z SMG/KRC są uczestnikiem projektu stworzenia standardu badań efektywności reklamy zewnętrznej w Polsce, która funkcjonuje pod nazwą Polskich Badań Outdooru (PBO). Metodologia badań PBO jest bardzo zbliżona do systemu funkcjonującego w Wlk. Brytanii. Jednak PBO w momencie rozpoczęcia działań związanych z projektem Postar w Polsce zostanie prawdopodobnie rozwiązany.
Warto wspomnieć, że w Wlk. Brytanii Postar był organizacją non profit, której udziały mieli przedstawiciele mediów oraz firmy zajmujące się planowaniem i zakupem mediów, a badanie tą metodą obejmowało wszystkie nośniki w kraju.
Miejmy nadzieję, że po wyjątkowo długim "sezonie urlopowym" w OOH branża szybko dostanie odpowiedzi na nurtujące je pytania. Projekt Postar jeszcze przed uruchomieniem wzbudza wiele wątpliwości, które piętrzą się w ostatnim czasie. A brak zdecydowanej reakcji ze strony przedstawicieli AMS, Stroera i Clear Channel na razie nie wróży sukcesu.

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.