Postar w zawieszeniu

Pierwsze wyniki badań spółki, którą założą firmy AMS, Stroer i Clear Channel, powinny być dostępne w drugiej połowie roku. Niestety, od stycznia br., kiedy UOKiK wydał zgodę na powołanie joint venture, główni zainteresowani milczą.

Od 2009 r. firmy zajmujące się działaniami na rynku OOH mogły rozważać możliwość przystąpienia do spółki, która zajmie się badaniem efektywności reklamy zewnętrznej. Właśnie wtedy na spotkaniu przedstawicieli firm OOH, domów mediowych i reklamowych zaprezentowano i poddano dyskusji wprowadzenie projektu Postar. Prezes UOKiK 14 stycznia br. wydał zgodę na powołanie joint venture, niezależnej spółki odpowiedzialnej za realizację tego projektu. Celem badania ma być określenie liczby kontaktów generowanych przez grupę nośników, a tym samym określenie zasięgu kampanii. Jak informowała w marcu br. Kalina Janicka, prezes Clear Channel Poland: – Zanim zajmiemy się badaniami, przygotujemy narzędzia i przeprowadzimy cały proces, chcemy powołać komitet, który będzie reprezentował spółkę. Prowadzimy teraz rozmowy z osobami, które zechciałyby być promotorami i kreatorami tego bardzo ważnego narzędzia. – Spółka zostanie powołana najszybciej jak będzie to możliwe, ale nie później niż do końca marca – zapewniał wtedy Andrzej Magdziak, prezes zarządu Grupy Stroer.

A potem zapadła cisza...

Procedury prawne dotyczące powstania spółki trwały od 2011 roku. Pierwsze wyniki badań spółki powinny być dostępne w drugiej połowie br. Tymczasem na rynku cisza. Przedstawiciele AMS i Stroera jednym głosem jako powód braku rozwinięcia sytuacji podają sezon urlopowy. Branża jest coraz bardziej zniecierpliwiona i patrzy w stronę trzech głównych rozgrywających ze znakiem zapytania. Nie wiemy, jaki jest obecnie status spółki, kto będzie ją reprezentował i kiedy rozpocznie się samo badanie. Nie wiadomo również, kto miałby je przeprowadzić. Przypomnijmy, że zakończenie wprowadzenia projektu Postar planowane jest na III kwartał 2014. Koszt badań szacowany jest na ok. 6 mln zł.

Do tej pory niektóre firmy działające na rynku OOH korzystały z własnych rozwiązań, które pozwalały na badanie efektywności ich nośników. Clear Channel Poland, AMS w porozumieniu z SMG/KRC są uczestnikiem projektu stworzenia standardu badań efektywności reklamy zewnętrznej w Polsce, która funkcjonuje pod nazwą Polskich Badań Outdooru (PBO). Metodologia badań PBO jest bardzo zbliżona do systemu funkcjonującego w Wlk. Brytanii. Jednak PBO w momencie rozpoczęcia działań związanych z projektem Postar w Polsce zostanie prawdopodobnie rozwiązany.

Warto wspomnieć, że w Wlk. Brytanii Postar był organizacją non profit, której udziały mieli przedstawiciele mediów oraz firmy zajmujące się planowaniem i zakupem mediów, a badanie tą metodą obejmowało wszystkie nośniki w kraju.

Miejmy nadzieję, że po wyjątkowo długim "sezonie urlopowym" w OOH branża szybko dostanie odpowiedzi na nurtujące je pytania. Projekt Postar jeszcze przed uruchomieniem wzbudza wiele wątpliwości, które piętrzą się w ostatnim czasie. A brak zdecydowanej reakcji ze strony przedstawicieli AMS, Stroera i Clear Channel na razie nie wróży sukcesu.

 

 

 

Katarzyna Kacprzak 328 Artykuły

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.