Sześć wielkich budżetów pod znakiem zapytania

Sam proces połączenia dwóch reklamowych gigantów - Publicisu i Omnicomu - zakończy się prawdopodobnie w ciągu 2,5 roku, ale już teraz klienci zastanawiają się nad konsekwencjami tej fuzji dla swoich marek.

1. Coca-Cola, media
Coca-Cola współpracowała do tej pory z wieloma agencjami z grupy Publicis, podczas gdy PepsiCo ma długotrwały związek z Omnicomem. Chociaż Starcom MediaVest (Publicis) jest największym partnerem mediowym Coca-Coli, to należący do Interpublic Group Universal McCann ma również istotny fragment budżetu. Jest odpowiedzialny za planowanie i zakup mediów dla marki na 55 rynkach na całym świecie. Podobnie WPP powoli zaczyna robić postępy w obsłudze Coca-Coli w Azji, niedawno zdobywając kilka budżetów z portfolio firmy w Wietnamie. 
 
2. Wendy's, kreacja
Fuzja stawia amerykański McDonald's obsługiwany przez DDB (Omnicom) i sieć Wendy's, której budżet należy do Kaplan Thaler (Publicis), pod tym samym parasolem. Leo Burnett Publicisa przez długi czas zajmuje się marketingiem skierowanym do dzieci dla McDonald's, ale analitycy sugerują, że obsługa globalna dwóch sieci fast foodów w tej samej firmie nie może potrwać długo. Już w tamtym roku burzę wywołała wiadomość, że Wendy's może rozpisać przetarg po pojawieniu się nowego dyrektora marketingu Craiga Bahnera i że VML (WPP) odbierze budżet agencji Kaplan Thaler. Jeżeli konflikt pomiędzy Złotymi Łukami a Wendy's będzie się zaostrzał, Publicis deklaruje, że zrezygnuje z obsługi tej drugiej marki i zostanie przy większym budżecie.
 
3. Chevrolet, kreacja
Wśród firm samochodowych najbardziej narażony jest budżet ciężarówek Chevroleta obsługiwany przez Leo Burnett Publicisa. Najbardziej popularny scenariusz: przeniesienie do agencji Silverado, Commonwealth, której właścicielem jest McCann Worldgroup z grupy IPG. Chevy jest największym globalnym budżetem McCanna, z obsługą kampanii w 140 krajach.
 
4. Miller Lite, kreacja
Dzięki wielkiej fuzji Anheuser-Busch InBev i jego konkurent MillerCoors będą miały wsparcie reklamowe w tym samym holdingu. Saatchi & Saatchi (Publicis) jest wiodącą agencją dla Miller Lite, BBDO (Omnicom) obsługuje Bud Light. Dla A-B InBev fuzja nie jest problemem, ale Miller Lite jest zdecydowanie zaniepokojony. Saatchi przejęła budżet tej marki niecały rok temu, po głośnym rozstaniu Miller Lite z DraftFCB (Interpublic) i agencją interaktywną Digitas (Publicis). Agencja Cavalry (WPP), która od dawna obsługuje już marki z portfolio MillerCoors, z łatwością może przejąć budżet Miller Lite.
 
5. State Farm i Allstate, kreacja
Razem od ponad pięciu dekad, Leo Burnett (Publicis) i Allstate przetrwały wiele wzlotów i upadków. Ale jedna z najdłuższych relacji w świecie reklamy może nie przetrwać, jeśli State Farm współpracuje z agencją DDB (Omnicom), teraz należącą do tego samego holdingu? Firmy ubezpieczeniowe opierają się na tych samych danych i działają w bardzo konkretnej i wąskiej kategorii, co może przyczynić się do poważnego starcia.
 
6. AT&T i T-Mobile, kreacja
Wyjątkowo ciekawy może być konflikt pomiędzy tymi dwoma operatorami, ponieważ w ciągu ostatnich kilku miesięcy T-Mobile bardzo agresywnie działa w celu przejęcia klientów AT&T. T-Mobile obsługiwany jest przez agencję BBDO (Omnicom), a AT&T przez pochodzącą z San Francisco agencję z grupy Publicis - Riney.
 
(na podst. AdAge.com)

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.