Na agorze coraz puściej

Co chwila z Agorą rozstają się kolejni menedżerowie. Także ci z długą historią.

Na chwilę przed publikacją wyników za II kwartał br. rynek obiegła informacja, że z firmą rozstaje się Marek Tretyn, dyrektor pionu wydawnictwo "Gazety Wyborczej" i czasopism Agory. I to po 23 latach. Jak informuje w e-mailu do współpracowników: "W Agorze osiągnąłem bardzo wiele zarówno na gruncie zawodowym, jak i prywatnym. Tym niemniej jednak ciągle jest we mnie wielka potrzeba spróbowania swoich sił w nowych obszarach i na nowych rynkach, potrzeba zawodowego resetu i ponownego sprawdzenia się". Innych powodów odejścia z firmy nie podaje. W nieoficjalnych rozmowach można usłyszeć, że na taką decyzję mogły mieć wpływ ostatnie zmiany w zarządzie spółki i odejście przede wszystkim Stanisława Turnaua, z którym blisko współpracował. A także brak oferty wejścia Tretyna do zarządu Agory. I być może właśnie to spowodowało niespodziewaną dla wszystkich decyzję o rezygnacji z pracy.

Scheda po Tretynie

Przez kilka najbliższych miesięcy Tretyn będzie formalnie związany z wydawnictwem. Na razie nie podaje swoich planów zawodowych. Z nieoficjalnych informacji wynika, że prawdopodobnie zwiąże się z branżą internetową. Na razie nie wiadomo, kto zastąpi Tretyna na obecnym stanowisku. Wiadomo jednak, że nie będzie to tzw. ciepła posadka, ponieważ zarówno dzienniki, jak i czasopisma ciągle borykają się ze ogólnorynkowymi spadkami. Według ostatnich danych giełdowej spółki przychody "Gazety Wyborczej" ze sprzedaży egzemplarzy za II kwartał br. wyniosły 25 mln zł (spadek o 3,8 proc.), przychody z reklam osiągnęły 38,5 mln zł (spadek o 33,3 proc.). Jednocześnie szacowany udział "Gazety" w wydatkach na reklamę wymiarową w dziennikach wyniósł ponad 36,5 proc. Przychody pionu prasa bezpłatna ze sprzedaży reklam wyniosły 6 mln zł (spadek o 18,9 proc.), a wpływy "Metra" z ogłoszeń wymiarowych były niższe o 30 proc. Segment czasopisma wypracował 11,6 mln zł przychodów (spadek o 37,6 proc.), w tym sprzedaż wydawnictw wyniosła 4,3 mln zł, a przychody z reklam wyniosły 7,3 mln zł. Na dynamikę przychodów segmentu miały wpływ m.in. zmiany w portfelu magazynów Agory (sprzedaż "Poradnika Domowego" i nabycie pisma "Dom & Wnętrze").

Podsumowując wyniki Agory za I półrocze br., jej łączne przychody wyniosły 533,7 mln zł (spadek o 5,4 proc.), w tym ze sprzedaży usług reklamowych – 275,4 mln zł (-15,3 proc.), ze sprzedaży wydawnictw – 69 mln zł (-14,8 proc.), ze sprzedaży biletów do kin – 61,7 mln zł (wzrost o 4,4 proc.), i pozostałej sprzedaży – 127,6 proc. (28,6 proc.). Za sześć miesięcy tego roku Agora zanotowała 0,8 mln zł straty netto.

Trudno nie zauważyć, że na szczytach Agory coraz mniej jest "agorowców", którzy z różnych powodów decydują się na "odcięcie pępowiny". Czy nowi menedżerowie, którzy przejmują ich obowiązki, podołają tak trudnym wyzwaniom.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.