T-Mobile pokaże pazur?

Przejęcie Netii dałoby T-Mobile dostęp do sieci stacjonarnej o zasięgu prawie 2 mln domów. Prawie tylu, ilu klientów Neostrady ma TP SA.

”The Wall Street Journal”, powołując się na anonimowe źródła, doniósł w ubiegłym tygodniu, że niemiecki gigant telekomunikacyjny Deutsche Telekom, właściciel sieci komórkowej T-Mobile Polska, może przejąć operatora telefonii stacjonarnej i telewizji Netię.

Dwa fundusze skupiające w sumie ponad 26 proc. akcji Netii chciałyby podobno wyjść z inwestycji. Cała Netia wyceniana jest na blisko 2 mld zł. Z kolei Deutsche Telekom miałby podobno zdecydować o ewentualnym wycofaniu się z niektórych rynków w Europie, a wzmocnieniu na pozostałych. W tym pierwszym kontekście ma chodzić o Czechy. Swój tamtejszy oddział właściciel T-Mobile wycenił podobno na 1,75 mld euro. Natomiast wzmocnić swoją obecność DT miałby właśnie w Polsce.

Jeśli plan zakreślony przez informatorów ”WSJ” faktycznie zostałby zrealizowany, mielibyśmy niezwykle ciekawą sytuację na rynku.

Polski T-Mobile uzyskałby bowiem dostęp do sieci stacjonarnej obejmującej zasięgiem 1,41 mln gospodarstw domowych. Po dodaniu sieci kupionej przez Netię od UPC Polska wzrośnie ona do 1,95 mln, z czego 1,71 mln w standardzie umożliwiającym świadczenie usług 3play. To niewiele mniej niż Telekomunikacja Polska (TP SA) ma klientów stacjonarnego internetu Neostrada (2,3 mln).

Telefonia komórkowa na rynku detalicznym nieubłaganie i konsekwentnie wypiera telefony stacjonarne (TP SA w ciągu roku ubyło ich 8 proc.). Wciąż jednak są i będą klienci, którzy potrzebują numerów stacjonarnych – firmy.

Polem bitwy pomiędzy T-Mobile i TP SA (Orange Polska) byłyby w takiej sytuacji stacjonarny internet i telewizja. T-Mobile mogłaby zaoferować pakiety nawet pięciu usług: telefonii komórkowej, stacjonarnej, mobilnego i stacjonarnego internetu oraz telewizji.

Obecnie kierownictwo Netii zapowiedziało niedawno, że to właśnie telewizja, a nie telefonia stacjonarna ma być najważniejszą usługą operatora. Obecnie Netia ma 100 tys. "telewizyjnych” klientów, a do końca przyszłego roku zamierza podwoić ich liczbę. Z usług internetowych Netii korzysta 860 tys. odbiorców.

Z potencjałem finansowym T-Mobile te liczby szybko mogłyby ulec zwielokrotnieniu. Komórkowy operator obsługuje 16 mln klientów (w tym 7 mln abonentów). Kwartalnie uzyskuje 1,7 mld zł przychodów. Dla porównania Netia – 470 mln zł. Zysk EBITDA komórkowego operatora za II kw. br. wyniósł 615 mln zł. Dla porównania Netii – 136,4 mln zł.

Orange Polska obsługuje 14,9 mln klientów komórkowych (w tym 6,9 mln abonentów), 4,9 mln użytkowników telefonów stacjonarnych, 2,3 mln stacjonarnego internetu i 700 tys. widzów telewizji. Obaj operatorzy mają prawie po tyle samo użytkowników mobilnego internetu (Orange – 1 mln, a T-Mobile – 1,1 mln). Kwartalne przychody Grupy TP to 3,3 mld zł, a zysk EBITDA za miniony kwartał wyniósł okrągły 1 mld zł.

Batalia rozgrywałaby się więc z użyciem artylerii naprawdę dużego kalibru. Orange Polska to drugi w ub.r. największy reklamodawca w Polsce. Jego roczny budżet mediowy, liczony cennikowo, to ponad 670 mln zł. T-Mobile natomiast to czwarty na rynku reklamodawca z budżetem ponad 430 mln zł. Przy tym 47 mln zł Netii wygląda skromnie.

Pikanterii całej sprawie dodaje to, że Orange i T-Mobile, choć konkurują ze sobą o klientów, to kooperują w ramach spółki NetWorkS!, która odpowiada za budowę i utrzymanie wspólnej sieci nadajników telekomunikacyjnych, z których obaj operatorzy wspólnie korzystają.

Ofertę telewizyjną Orange Polska oferuje we współpracy z platformą satelitarną NC+ (Canal+ Cyfrowy i ITI Neovision).

Z zastrzeżeniem, że faktycznie doszłoby do ziszczenia się takich planów T-Mobile, mielibyśmy na rynku trzy dominujące podmioty telewizyjno-telekomunikacyjne. Cyfrowy Polsat z Telewizją Polsat i Polkomtelem (kontrolowane przez Zygmunta Solorza-Żaka), Orange Polska z NC+ oraz T-Mobile z Netią.

Netia swoją telewizję oferuje we współpracy ze spółką ConnectedHome.

Cyfrowy Polsat ma 3,55 mln abonentów, Polkomtel obsługuje zaś 13,9 mln użytkowników (w tym blisko 7,5 mln abonentów). Kwartalne przychody Cyfrowego Polsatu i Polkomtela wynoszą łącznie 2,44 mld zł (w tym Polkomtela – 1,7 mld zł), a połączony zysk EBITDA za ubiegły kwartał wyniósł okrągły 1 mld zł (w tym zysk Polkomtela – 755 mln zł).

Amunicji więc stronom nie zabraknie.

Maciej Burlikowski 1189 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.