Banki są od zarabiania. Wirtualne zyski nikogo nie interesują

Rekordowo niskie stopy sprawiają, że bankom trudniej zarabiać, głębiej zatem sięgają do naszych kieszeni.

"Nie funduj bankowi marmurowych schodów!”. Pamiętają państwo, kto reklamował się tym hasłem? Wirtualny bank Inteligo. 12 lat temu. Dzisiaj Inteligo to część banku PKO BP, największego w kraju.

Ówcześnie jego największym konkurentem był mBank - internetowe ramię BRE Banku. Teraz mamy okazję okazję obserwować metamorfozę odwrotną - z banku wirtualnego do uniwersalnego. Za dwa miesiące marka mBank ma zastąpić dotychczasowe marki grupy: Multibank i BRE.

- Mamy ambicję, by na 15-lecie marki mBank, w 2015 r., z naszych usług korzystało 5 mln klientów - deklaruje Cezary Kocik, wiceprezes zarządu BRE Banku ds. bankowości detalicznej, cytowany w komunikacie.

Nie jest to wyzwanie ponad siły, gdyż według danych na koniec czerwca br. BRE Bank miał 4,7 mln klientów detalicznych (wliczając w to klientów mBanku w Czechach i na Słowacji) i 15,6 tys. klientów korporacyjnych.

Bank poinformował niedawno, że dostęp do nowej wersji systemu transakcyjnego, uruchomionej w czerwcu br., aktywowało już 1 mln jego klientów.

Po cichu natomiast wprowadza kolejne podwyżki w tabeli prowizji i opłat. Dla większości klientów nie będą raczej szczególnie dotkliwe, "represje" dotkną tych mniej aktywnych klientów (np. podwyżka opłat za kartę do rachunku, jeśli nie wykona się nią określonego salda operacji). Niemniej to symptomatyczne. Bank, który niegdyś starał się być synonimem ”bezpłatności”, sięga głębiej do kieszeni swoich klientów.

Wyjaśnienie jest prozaiczne. Rekordowo niskie stopy procentowe obniżają wyniki odsetkowe banków. A zarabiać trzeba. Wirtualne zyski wirtualnych banków akcjonariuszy nie zadowolą.

Widać to już było, gdy w 2010 r. niemiecki Commerzbank zdecydował o zmianie Mariusza Grendowicza na Cezarego Stypułkowskiego. Stypułkowski to świetny zarządzający, ale nie wizjoner jak Grendowicz. Od marca br. Grendowicz kieruje spółką Polskie Inwestycje Rozwojowe.

Z pewnością będziemy obserwować kolejne kroki tej "metamorfozy" mBanku.

Maciej Burlikowski 1756 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.