Kluby na łasce sponsorów

W ub.r. tylko trzy kluby piłkarskie Ekstraklasy były nad kreską. Spadły im wpływy ze sprzedaży biletów i transmisji telewizyjnych. Klubowe finanse ratują sponsorzy. Jednak i tak Ekstraklasa tonie w długach - łącznie kluby są zadłużone na 412 mln zł.

Firma doradcza EY (Ernst & Young) i spółka Ekstraklasa SA, organizator rozgrywek najwyższej w kraju ligi piłkarskiej, opublikowały raport o finansach 18 najlepszych klubów (16, które grały w Ekstraklasie w minionym sezonie, i dwóch beniaminków – Cracovii i Zawiszy Bydgoszcz). Raport powstał na podstawie sprawozdań finansowych klubów, które nie były weryfikowane ani przez Ekstraklasę, ani przez EY.

Łącznie 18 klubów zarobiło w ubiegłym roku 442 mln zł, o 2,5 proc. mniej niż w 2011 r., 12 klubów zwiększyło swoje przychody, a sześć zmniejszyło.


Przychody ze sponsoringu i reklamy wyniosły 173 mln zł (39 proc. wszystkich przychodów), o 8,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Największe profity z tytułu umów reklamowo-marketingowych ma klub KGHM Zagłębie Lubin, który w ten sposób pozyskało w ub.r. 33 mln zł.

Sprzedaż praw do transmisji telewizyjnych przyniosła klubom 90 mln zł. Głównym nadawcą pozostaje Canal+ Cyfrowy (ma prawa do pokazywania wszystkich spotkań na żywo), który udzielił sublicencji Polsatowi, Eurosportowi i ITI (stacja nSport od marca 2013 r.). Telewizja Polska (TVP) kupiła prawa do tzw. pakietu otwartego (cztery mecze na żywo w sezonie). I to właśnie mecze w TVP1 miały najwyższą widownię (średnio 1,2 mln widzów). Mecze w Polsat Sport oglądało średnio 184 tys. widzów, mecze w Canal+ – 113-114 tys., mecze w Polsat Sport Extra – 84 tys., a w nSport – 42 tys. telewidzów.

Rozczarowały przychody z biletów (średnia frekwencja na stadionach wynosiła ok. 10 tys. osób – łącznie kluby zarobiły na ich sprzedaży w ub.r. 58 mln zł i było to o 13 proc. mniej niż w roku poprzednim – 67 mln zł). Na transferach kluby zarobiły 64 mln zł.

Tylko trzy kluby z 18 osiągnęły w 2012 r. dodatni wynik finansowy: Legia Warszawa (wpłynęły na to m.in. transfery zawodników za ponad 20 mln zł i sprzedaż gadżetów, np. koszulki za 900 tys. zł), Jagiellonia Białystok (ratowała się sprzedażą majątku) oraz Piast Gliwice (dzięki dotacji od miasta). Pozostałe kluby zamknęły rok pod kreską. Łącznie 18 klubów wygenerowało w ub.r. straty netto w wysokości 119 mln zł, wobec 123 mln zł w 2011 r. Ich długi wynoszą 412 mln zł. Pocieszające jest to, że to zadłużenie udało im się zmniejszyć o jedną trzecią (205 mln zł).

Legia Warszawa osiągnęła w ub.r. 89,9 mln zł przychodów, Lech Poznań – 52,9 mln zł, KGHM Zagłębie Lubin – 40,9 mln zł, Śląsk Wrocław – 38,2 mln zł, a Wisła Kraków – 32,5 mln zł.

Prezes Ekstraklasy Bogusław Biszof największe szanse poprawy sytuacji finansowej klubów dostrzega w fakcie, że obecnie w Polsce mamy najnowocześniejsze stadiony w Europie (wkrótce powstaną co najmniej trzy kolejne), a co za tym idzie istnieje realna szansa poprawy frekwencji oraz wynajmu lóż sponsorskich przez kolejne podmioty.

Pełna wersja raportu dostępna jest pod tym adresem: http://ey.media.pl/file/attachment/550974/c3/ekstraklasa-pilkarskiego-biznesu-2013-final.pdf

Maciej Burlikowski 1137 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.