Santander - bank numer dwa w Polsce?

BZ WBK przyłączy spółkę Santander Consumer Bank. Zmiana marki wydaje się przesądzona.

Bank Zachodni WBK (BZ WBK) przejmie od swojego właściciela, hiszpańskiego banku Santander, akcje Santander Consumer Bank, który stanie się spółką zależną BZ WBK.

Oznaczać to będzie, że bank, który obecnie obsługuje blisko 4 mln klientów (2,7 mln to dotychczasowi klienci BZ WBK, a 1,2 mln - Kredyt Banku, z którym fuzję BZ WBK właśnie skończył), powiększy się o kolejny 1 mln klientów obsługiwanych przez Santander Consumer Bank. Oznacza to też, że trzeci co do wielkości bank, który na koniec marca br. miał 103,5 mld zł aktywów, powiększy je o 12,5 mld zł, zmniejszając tym samym dystans dzielący go do drugiego Pekao SA (148 mld zł).

Ambitny plan

- Myślę, że jest możliwość, byśmy w ciągu kilku lat dogonili Pekao SA - mówi Mateusz Morawiecki, prezes BZ WBK, zaznaczając, że ma na myśli tempo rozwoju organicznego bez ewentualnych fuzji czy przejęć. Prezes deklaruje, że ambicją banku jest pozyskiwanie rocznie 400-450 tys., a może nawet i do pół miliona nowych klientów indywidualnych rocznie i 30 tys. klientów z segmentu małych i średnich firm.

Bank rozpoczyna właśnie największą w swej historii kampanię marketingowo-reklamową. Jego nową twarzą reklamową jest amerykański aktor Kevin Spacey. Reklamy kręcono w Nowym Jorku. Plan zdjęciowy trwał jeden weekend. Nakręcono cztery filmy reklamowe. Dwa nakręcono na ulicach, pozostałe dwa zaś w studiu. W tym roku do emisji trafi jeszcze drugi film - promujący bankowość mobilną BZ WBK. Kolejne dwa filmy pojawią się w emisji w pierwszej połowie przyszłego roku.

Za kreacje reklamowe odpowiada agencja Red8 Advertising. Zakupem mediów zajął się dom mediowy Starcom. Reżyserem spotów jest Jurek Bogajewicz, a wyprodukował je dom produkcyjny Propeller Film. Przedstawiciele banku nie ujawniają wysokości gaży aktora. Nie ujawniają także wartości całkowitego budżetu tej kampanii, informują jedynie, że będzie to największa kampania w dotychczasowej historii banku. 
Oprócz celów sprzedażowo-akwizycyjnych (pozyskiwania nowych klientów) ma ona także uczynić markę banku bardziej aspiracyjną, dla bardziej wymagającej klienteli.

Kiedy rebranding?

Co dalej z marką BZ WBK? Wydaje się, że sprawa jest już przesądzona. Prezes Morawiecki pytany przez nas, co, w kontekście integracji BZ WBK z Santander Consumer Bankiem, z markami obydwu banków, odpowiada, że to faktycznie problematyczne zagadnienie i jest ono przedmiotem negocjacji z Komisją Nadzoru Finansowego. Hiszpański Santander, gdy jesienią 2010 r. kupował BZ WBK, zobowiązał się bowiem KNF-owi, że zachowa odrębność posiadanego już wówczas Santander Consumer Banku (ten powstał w 2006 r. z przemianowania PTF Banku, a następnie powiększony w 2009 r. o AIG Bank). Tymczasem teraz Santander Consumer Bank stanie się spółką zależną BZ WBK (będzie konsolidował wyniki od II kwartału przyszłego roku). Formalnie obie spółki zachowują odrębność i podmiotowość. Prezes Morawiecki pytany wprost o zastąpienie marki BZ WBK marką Santandera odpowiada, że w tej chwili nie może przesądzić tego na 100 proc., ale że widzi zasadność takiej zmiany. I że będzie to proces rozłożony w czasie.  

Na razie, już niebawem, w komunikacji banku pod zielonym logo BZ WBK pojawi się czerwona belka - czerwony to kolor korporacyjny Santandera - z informacją, że bank należy właśnie do tej grupy.

- Zmiana marki będzie uzależniona od rozpoznawalności marki Santander wśród Polaków. Co pół roku robimy badania i zastanawiamy się, czy to już czas - mówi Morawiecki.

Podobny, etapowy proces zmiany marki zastosował włoski właściciel Pekao SA. Najpierw także pod logo banku pojawił się napis ”Member of UniCredit Group”, a następnie, w połowie ub.r., bank zastąpił historyczne logo z żubrem biało-czerwoną jedynką UniCredit. Nazwa banku jednak pozostała. 

Maciej Burlikowski 1756 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.