Czas na reklamę mobilną

Każdej kampanii mobile towarzyszy efekt nowości, co przekłada się na wysoką skuteczność działania - pisze Radosław Włoda, dyrektor sieci TechnoAd Network, Grupa Interia.pl.

Pomimo że Polska ma najsłabszy wynik w regionie w zakresie liczby odsłon generowanych przez urządzenia mobilne – tak wynika z raportu "Do you CEE" opracowanego przez Gemiusa – obserwujemy znaczący wzrost zainteresowania wśród reklamodawców tym kanałem komunikacji. Dlaczego tak się dzieje? Jednym z powodów jest fakt, że mobile to jeden z najmłodszych kanałów e-reklamy. Użytkownicy nie są jeszcze przyzwyczajeni do kreacji promocyjnych na stronach mobilnych, dlatego każdej kampanii towarzyszy efekt nowości, co przekłada się na wysoką skuteczność działania. Zaznaczyć trzeba, że znaczna efektywność reklamy mobile wynika także z małej inwazyjności takich kreacji oraz tego, że z urządzeniami mobilnymi prawie się nie rozstajemy. Według badania Our Mobile Planet ponad 82 proc. badanych Polaków deklarowało, że codziennie korzysta z internetu mobilnego (Our Mobile Planet, www.thinkwithgoogle.com/mobileplanet (Polska 2013 – posiadacze smartfonów).

Kontakt z grupą docelową nigdy do tej pory nie był tak bezpośredni. Jak to rozumieć? Z poziomu kreacji mobilnej użytkownik może od razu skontaktować się z reklamodawcą (click to call) i na przykład zamówić jazdę próbną nowym samochodem, wypełniając krótki formularz lub dzwoniąc do konkretnego dilera/sprzedawcy, bądź też wybrać film z reklamowanym produktem (reach media). Ważną kwestią jest także zabawa kreacją, która angażuje internautę (przykładem są gry mobilne), dzięki czemu marketer zyskuje czas, w którym jego potencjalny klient ma kontakt z marką czy produktem.

Jeśli zsumujemy wszystkie korzyści, jakie niesie ze sobą mobilny kanał komunikacji, oraz fakt, że 90 proc. użytkowników smartfonów zwraca uwagę na reklamy mobilne, a 94 proc. tej grupy korzysta z reklamy online w procesie zakupowym (źródło: Raport IAB Polska "Mobile 2012’Q4. Użytkownicy smartfonów wśród aktywnych internautów”, kwiecień 2013), to przyszłość tego segmentu reklamy można oglądać w różowych kolorach.

Smartfony, ceny, badania

Pomimo dużej dynamiki wydatków reklamowych na ten kanał komunikacji na poziomie 109 proc. (IAB AdEx – IQ 2013 do IQ 2012) drzwi do budżetów marketerów dla branży mobilnej nie są jeszcze szeroko otwarte. To samo badanie wskazuje, że udział promocji mobile w torcie reklamy online wynosi 1 proc. (IAB AdEx) i jest pochodną barier, jakie stoją jeszcze przed branżą oraz kanałem mobile. 

Użytkownicy czekają na dalszy spadek cen transmisji danych i samych urządzeń mobilnych. Penetracja smartfonów w Polsce w IQ 2013 rok osiągnęła poziom 35 proc. (Our Mobile Planet, www.thinkwithgoogle.com/mobileplanet), co wskazuje, że do najbardziej mobilnych krajów jeszcze nam trochę brakuje (dla przykładu w Wielkiej Brytanii ten wskaźnik wyniósł 62 proc.). Inną kwestią jest świadomość posiadaczy smartfonów – wielu z nich nie wie, że ma takie telefony, a co za tym idzie, nie ma świadomości, do czego może wykorzystać ten sprzęt. To oraz wspomniana wcześniej cena transmisji danych przekłada się ograniczoną liczbę odsłon mobilnych. Estymacja sprzedaży tabletów w Polsce w roku 2013 daje prawo zakładać, że liczba odsłon mobilnych ulegnie wyraźnej poprawie. Według danych IDC w 2012 roku w Polsce sprzedano 880 tys. tabletów. Według prognoz w 2013 roku Polacy powinni zakupić 1,8 mln tych urządzeń. 

Ruch mobilny to jeden z czynników udziału mobile w torcie reklamowym. Przed branżą stoją także inne zadania, po realizacji których wydatki na ten kanał komunikacji powinny być większe (są to np. jednolita metodologia badania ruchu mobilnego czy większa liczba stron mobilnych i stron responsywnych). 
Absolutnym priorytetem jest wypracowanie metodologii badań użytkownika mobilnej sieci, co da marketerom możliwość precyzyjnego dotarcia do danej grupy docelowej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.