Pokłosie dealu

AMC Networks przez akwizycję Chellomedia silnym kopniakiem otworzyło furtkę do wejścia na rynek europejski. Choć Polska w całej tej transakcji stanowi niewielki wycinek, to efekt dealu może mieć wielkie znaczenie dla firm, które je na naszym rynku dotyka.

AMC Networks, amerykański producent telewizyjny, właściciel kilku kanałów, odkupi od Liberty Global firmę Chellomedia. Wartość transakcji wyniesie 1,035 mld dol. i ma zostać sfinalizowana w I kwartale przyszłego roku. Transakcją objęte będą aktywa Chellomedia, w tym m.in.: Chello Central Europe, Chello Latin America, Chello Multicanal, Chello Zone, struktura reklamowa Atmedia i Chello DMC. Na polskim rynku AMC Networks obecny jest poprzez Sundance Channel. W ramach Chellomedia w Polsce funkcjonuje m.in. rodzina kanałów CBS (CBS Action, CBS Reality, CBS Drama) oraz Atmedia. Według danych Liberty Global przychody Chellomedia w Polsce spadły z 78,9 mln dol. do 62,5 mln dol. (dane za I-IX br. i I-IX ub.r.).
Dla kanałów CBS wspomniana transakcja może przynieść same korzyści. AMC to prawdziwy "wyjadacz" telewizyjny, z bardzo bogatą biblioteką, np. produkcji serialowych, w tym m.in.: "Mad Men", "The Walking Dead" oraz "Breaking Bad". Finałowy odcinek tego ostatniego serialu obejrzała rekordowa liczba widzów w USA – 6,4 mln. Dla kanałów CBS zmiana właściciela będzie prawdopodobnie wiązała się z kolejnym rebrandingiem (ostatni miał miejsce pod koniec ubiegłego roku).
Ciekawe jest, jaką strategię nowy właściciel ma wobec Atmedia Group. Firma działa na trzech rynkach w regionie: polskim, czeskim oraz węgierskim. Atmedia będą jedyną firmą w portfolio nowego właściciela, zajmującą się obsługą reklamową, analizami rynku oraz promocją. Ze względu na to, że nie jest to najważniejszy element nowej układanki AMC, na ostateczne decyzje w sprawie przyszłości Atmediów będziemy musieli jednak poczekać.
Ze swoją decyzją nie zwlekała natomiast Grupa ZPR, która niespodziewanie dla Atmediów postanowiła usamodzielnić swoje kanały telewizyjne: Polo TV i Eska TV, a także Fokus TV. Jak zapewniają przedstawiciele, pomysł na własne biuro reklamy powstał już na początku br. Trudno uwierzyć, że ogłoszenie tej decyzji dzień po komunikacie o transakcji AMC i Liberty było kwestią tylko przypadku.
Nowy właściciel zawsze niesie ze sobą zmiany. Stacje telewizyjne zapewne zyskają spore wsparcie w zakresie know how czy programmingu. Jakie rezultaty przeniesie to Atmediom, zapewne będzie zależało od siły argumentów co do zasadności inwestowania w ten obszar biznesu przez AMC. W końcu jesteśmy jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków telewizyjnych, a znaczenie kanałów tematycznych wciąż rośnie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.