OOH - wiaty, badanie, ustawa

Ostatnie miesiące ubiegłego roku branża outdoorowa przeżyła w przyspieszonym tempie. Odkurzyła zalegające od dawna sprawy i zajęła się porządkowaniem swojego podwórka. 2014 r. ma szansę być przełomowym dla OOH.

Wiaty, badania i ustawa - bez wątpienia te trzy tematy zaprzątały głowę każdego przedstawiciela branży outdoorowej w ostatnich miesiącach. Środowisko OOH zaczęło działać i zdecydowanie zmierza w dobrym kierunku. Co prawda zakończenie przetargu na wiaty przystankowe nie można zaliczyć jako osiągnięcia - ta sprawa powinna być sfinalizowana znacznie szybciej, ale postawmy przy niej znak "plus" i czekajmy na rozwój wydarzeń. Ustawa o ochronie krajobrazu ma szansę poprawić nie tylko wygląd przestrzeni wokół nas, ale również wpłynąć pozytywnie na odbiór branży przez konsumentów. Niewątpliwie jest to też okazja, żeby branża sama przeanalizowała swój wpływ na kształt krajobrazu. Z kolei powołanie Instytutu Badań Outdooru (IBO) ma szansę dostarczyć  wiarygodnych dowodów na efektywność kampanii prowadzonych w OOH.

Wiaty

18 grudnia 2013 r. konsorcjum AMS/Stroer podpisało umowę na wymianę wiat. Rozpoczęty 26 listopada 2012 r. przetarg w końcu został sfinalizowany. Co prawda już następnego dnia spółka Stroer Polska postanowiła wycofać się z operacyjnego zaangażowania w realizację tego projektu, czego powodem miał być fakt, że ostateczne warunki realizacji koncesji "nie spełniały na satysfakcjonującym poziomie oczekiwań Grupy Stroer", ale AMS ma nadal do wymiany 1580 wiat w całej Warszawie. Około 625 przystanków zlokalizowanych w Śródmieściu i dzielnicach ościennych wyposażono w wiaty zgodne z projektem wskazanym przez m.st. Warszawa. Na pozostałych przystankach (ok. 955) mają pojawić się wiaty z seryjnej produkcji, zaproponowane przez koncesjonariusza, zaakceptowane uprzednio przez miasto. Na obszarach objętych nadzorem konserwatorskim oraz w miejsce wiat z produkcji seryjnej koncesjonariusz będzie mógł zainstalować wiaty wg trzeciego projektu, tzw. konserwatorskiego.

Ustawa

W projekcie tzw. ustawy krajobrazowej, który prezydent Bronisław Komorowski skierował na początku lipca 2013 r. do Sejmu, pojawiają się kolejne zmiany. Każda ze stron przesyła proponowane zmiany i uwagi, trwają rozmowy. Prezydent proponuje m.in. wprowadzenie definicji reklamy, pozwalającej na odróżnienie jej od innych budowli, znaków itd., wprowadzenie nowego podatku lokalnego od reklam, płaconego przez właścicieli nieruchomości oraz obowiązek sporządzania audytu krajobrazowego przez samorząd województwa.

IBO i Outdoor Track

W październiku 2013 r. firmy AMS, Clear Channel Poland i Ströer Polska założyły 
Instytut Badań Outdooru (IBO). Ma on być odpowiedzialny za realizację i wdrożenie projektu badań efektywności reklamy zewnętrznej na polskim rynku. Powstał na podstawie zgody wydanej w styczniu ub.r. przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Kilka dni temu IBO podpisał umowy z firmami badawczymi Millward Brown i Ipsos, tym samym rozpoczynając pierwszy etap prac nad projektem Outdoor Track. Ma on dostarczyć klientom wskaźniki reach & frequency, podobnie jak w przypadku innych mediów. To z kolei umożliwi skuteczne planowanie kampanii reklamy zewnętrznej oraz porównania efektywności outdooru z innymi mediami. Na poziomie badawczym projekt oparty będzie na licencji brytyjskiego systemu Route 2013 (następca pomiaru Postar). Po zakończeniu prac nad badaniem założycielskim, zgodnie z założeniami projektu, IBO ponownie zaprosi inne podmioty reklamy zewnętrznej do uczestnictwa w badaniu.

Miejmy nadzieję, że wprowadzenie nowych przepisów i badań przyczyni się do lepszej i efektywniejszej współpracy z rynkiem reklamy zewnętrznej. Jest nad czym pracować.

Katarzyna Kacprzak 292 Artykuły

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.