Grupa Wirtualna Polska - prawie jak Google?

Grupa O2 finalizuje przejęcie WP.pl i powołuje nowy zarząd.

Jacek Świderski, prezes GWP
Jacek Świderski, prezes GWP
Grupa O2 wraz z funduszem Innova Capital finalizują przejęcie portalu Wirtualna Polska i powołują nowy zarząd. Mniejszościowym inwestorem został także fundusz MCI Tomasza Czechowicza.
W październiku ub.r. firma telekomunikacyjna Orange Polska, dotychczasowy właściciel portalu Wirtualna Polska, drugiego po Onet.pl pod względem popularności w polskiej sieci, podpisała umowę jego sprzedaży za 375 mln zł z Grupą O2 (piąty portal na rynku) i funduszem Innova Capital. 27 stycznia br. zgodę na tę transakcję wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W piątek przedstawiciele O2 i Innova Capital zaprezentowali nową strukturę i zarząd. O2 Sp. z o.o. została przemianowana na Grupę Wirtualna Polska (GWP).

Dwa portale

Nie oznacza to jednak, że portal O2.pl zniknie z sieci – oba portale: WP.pl i O2.pl, będą funkcjonowały równolegle. Prezesem GWP został Jacek Świderski (na zdjęciu), jeden ze współzałożycieli O2.pl i jego były członek zarządu. Zastąpił dotychczasowego prezesa portalu Grzegorza Tomasiaka. Michał Brański, drugi z założycieli i członek zarządu O2, w zarządzie GWP będzie odpowiadał za strategię. Krzysztof Sierota, trzeci z założycieli i członek zarządu O2, w zarządzie GWP będzie odpowiadał za sprawy IT. Czwartym członkiem zarządu została Elżbieta Bujniewicz.
Trzej założycie O2 mają 32 proc. akcji GWP. Większościowym akcjonariuszem jest Innova Capital (a konkretnie jeden z jego wehikułów inwestycyjnych European Media Holding). W firmę zainwestował też fundusz MCI Management Tomasza Czechowicza, znanego z inwestycji w nowe technologie, który jeszcze przed powstaniem GWP objął pakiet 20 proc. udziałów w grupie O2. Prawne połączenie obydwu spółek ma nastąpić do końca br.
Choć oba portale będą funkcjonowały równolegle, to jednak będą miały wspólną ofertę reklamową.

Największy zasięg

Przedstawiciele spółki wskazują, że bazując na listopadowych wynikach Megapanel Gemius/PBI, można szacować, że GWP ma 17,4 mln użytkowników (RU), najwięcej spośród rodzimych portali, i 82-proc. zasięg. Dla porównania Onet.pl (Ringier Axel Springer Polska) miał w listopadzie 15,2 mln użytkowników i 72-proc. zasięg, Gazeta.pl (Agora SA): 12,7 mln i 60-proc., a Interia.pl (Bauer) 12,5 mln i niespełna 60-proc. Numer jeden na rynku – Grupa Google – miała w tym czasie 19,01 mln RU.
Michał Brański zapowiada, że GWP mocniej niż dotychczas chce czerpać dochody z e-commerce, by nie być w tak mocnym stopniu uzależnioną od wpływów reklamowych.
Krzysztof Krawczyk, partner zarządzający funduszu Innova Capital, pytany o horyzont czasowy możliwego wyjścia funduszu z tej inwestycji, odpowiada, że na pewno nie wcześniej niż za trzy lata, a raczej 5-6. Preferowany sposób to wprowadzenie GWP na giełdę.

Maciej Burlikowski 1137 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.