Razem, ekoprzodownicy!

Estetyka PRL-u przeżywa swój renesans. Tym razem wykorzystuje ją Carlsberg, prowadząc ekologiczną kampanię społeczną.

Wystartowały intensywne działania edukacyjne, których inicjatorem i pomysłodawcą jest Carlsberg. Osią działań jest szklana bohaterka - butelka zwrotna, do "wzięcia w obroty", jak namawia organizator. Główny komunikat kampanii opiera się na wezwaniu Polaków do zwracania butelek do sklepu, a tym samym - udziału w kolektywnym czynie społecznym, jakim ma być dbałość o środowisko. 
Patronat merytoryczny nad kampanią "Weź mnie w obroty" objęła Fundacja Nasza Ziemia. Działania  zaplanowane są do września 2014 r.

Po co i dlaczego?

Opakowania napojów już od dłuższego czasu zajmują uwagę marketerów - od nich zależą przede wszystkim jakość i świeżość produktów, czyli bezpieczeństwo konsumenta, ale od kilku lat dla obu stron coraz istotniejszy staje się również trend ekologiczny. Butelka zwrotna wydaje się jednym z najbardziej łaskawych opakowań - można ją przetwarzać i używać nawet do 30 razy, bo nowoczesne szkło nie ściera się i nie niszczeje tak szybko, jak chociażby to z czasów dawnego systemu.
Sprzedaż piwa w szklanych butelkach stanowi 45 proc. całości sprzedaży. Stosuje ją w zasadzie tylko jeden segment branży napojowej. Jak przekonuje organizator, po Polsce krąży niemal 400 mln butelek zwrotnych o wartości ponad 150 mln zł (tyle kosztuje rozbudowa stacji kolejowej Gdańsk Wrzeszcz). Gdyby nie podlegały zwrotowi, w naszych śmietnikach znajdowałoby się 600 mln ton szkła rocznie. Nawet huty mają mniejszy przerób - obecnie ich norma to 300 mln ton szkła z odpadów rocznie.
Polacy uznają jednak szklane butelki za niekoniecznie wygodne, bo ciężkie. Zwrot pieniędzy za butelkę również jest niewystarczającym bodźcem ekonomicznym. Niemniej butelka zwrotna ma najlepszą ocenę cyklu życia z perspektywy ekologii. Organizator obrazowo przedstawia to w ten sposób: jeśli przyjąć, że wpływ na środowisko butelki zwrotnej wykonującej ok. 10 rotacji to 100 proc., to butelka zwrotna o 20 cyklach to 85 proc., puszka aluminiowa 180 proc., butelka jednorazowa 300 proc. Przetwarzanie butelek zwrotnych i ich gospodarcza "reinkarnacja" pozwalają zaoszczędzić wiele energii i surowców: produkcja jednej butelki zabiera 1100 W, czyli tyle, ile przez 11 godzin pobiera lodówka, która chłodzi nasze ulubione piwo. 

Powrót czynu społecznego

Celem działań podejmowanych przez Carlsberga jest edukacja konsumenta i namawianie go do zmiany przyzwyczajeń, czyli odruchowego wyrzucania szklanych butelek (wolny rynek przyzwyczaił nas do szybkiej rotacji i dosłownie zalał nas plastikiem, którego chętnie i szybko  pozbywamy się sprzed oczu - na co dzień zwykły konsument nie monitoruje przecież wysypisk śmieci). Dodatkowym celem jest zbudowanie świadomości, że zwracanie butelek do sklepów odzwierciedla postawę i styl życia eko. Kampania wykorzystuje stronę internetową, profil w Facebooku oraz specjalnie na potrzeby działań wyreżyserowany spot z udziałem ambasadora akcji - Piotra Roguckiego, aktora i muzyka, obecnie znanego m.in. z bycia członkiem jury "Must be The Music", a wcześniej - uczestniczącego w nagraniach wszystkich płyt zespołu Coma i bycia członkiem ZPAV-u. 
Spot utrzymany w humorystycznej konwencji wykorzystuje narracje rodem z kronik filmowych. Taki zabieg ma zapewne sprowadzić do wspólnego mianownika komunikaty adresowane zarówno do starszego pokolenia, który składnię kronik doskonale zna, jak i młodych, którzy od jakiegoś czasu na poziomie estetyki i kultury przeżywają fascynację skomplikowaną, choć zabawną dla nich poetyką propagandowych treści.

Nie bez znaczenia jest również udział w kampanii Marty Zabłockiej. Urodzona w 1980 r. rysowniczka i fotografka należy do pokolenia "transformersów", czyli ludzi, których dzieciństwo przebiegało w atmosferze peerelowskich zabawek i wyrobów czekoladopodobnych, a wczesną młodość zalały zachodnie marki i zdominowała wiara w świetlaną przyszłość wolnej od reżimu Europy. W Facebooku i na stronie internetowej można śledzić publicystyczne rysunki artystki. I jednocześnie chłonąć atmosferę wspólnych działań na rzecz środowiska.
Agencja odpowiedzialna za kreację i koordynację kampanii, czyli Task Force Consulting, zadbała również o to, żeby aktywni uczestnicy kampanii mogli zostać nagrodzeni np. ekologicznymi torbami, wykonanymi z bannerów reklamowych i uszytymi w pracowni społecznej. Śledzenie Ekofaktów w Facebooku pozwala również zapoznać się z najnowszymi danymi dotyczącymi ekologii, trendami światowymi i ciekawostkami np. na temat recyklingu i skutecznego przetwarzania odpadów. 
Kolejnym - obok spotu i komiksu - elementem kampanii jest konkurs realizowany na bazie edukacyjnej gry rankingowej "Weź mnie w obroty”. Gra dostępna jest w formie aplikacji na profilu kampanii.
Celem gry jest zebranie jak największej liczby butelek zwrotnych do skrzynki i zwrócenie ich do sklepu, gdzie wymieniane są na kaucję. Każdy wynik przeliczany jest dodatkowo przez specjalny ekokalkulator, ukazujący graczowi pozytywny wpływ butelki zwrotnej na środowisko.
Ważnym elementem kampanii, która ma również uczulić detalistów na zagadnienia ekologii, jest tworzenie mapy Polski z adresami sklepów przyjaznych butelce zwrotnej. Mapa ma być aktualizowana na bieżąco o punkty handlowe, w których można oddawać butelki bez okazywania paragonu. W nagrodę za ekologiczną przychylność każdy punkt handlowy przyjazny butelce zwrotnej otrzyma specjalną naklejkę do umieszczenia na drzwiach, aby informować konsumentów, że w tym miejscu można zwrócić butelkę.
Carlsberg przekonuje, że to pierwsza w Polsce akcja o takim charakterze i realizowana na tak dużą skalę.
 

Katarzyna Woźniak 590 Artykuły

Absolwentka polonistyki na toruńskim UMK ze specjalnością filmoznawczą. Na co dzień zdaje relacje z przesunięć na półkach rynku FMCG. Po godzinach - czytelniczka. Najbardziej lubi pisać o filmach i książkach, choć właśnie o nich pisze najrzadziej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.