Dedykuję panu agencję

Na rynku pojawia się struktura Cosmo, założona w ramach WPP specjalnie dla Mazdy. Przypadków agencji działających wyłącznie lub przede wszystkim dla jednego klienta jest jednak więcej.

Życie w sieciowym układzie czasami przynosi niespodziewane efekty. Pod danego klienta tworzy się dedykowany zespół, nadaje się mu oddzielny brand i łączy kompetencje z różnych obszarów. Cosmo powstało w Niemczech w 2011 r., zespół został stworzony z pracowników trzech agencji WPP - JWT, Mindshare i Wundermann. Powołanie Cosmo miało lepiej zorientować Mazdę na rynek komunikacji marketingowej.
W Polsce holding WPP powołał Cosmo w czerwcu br. Prawdopodobnie ta agencja zostanie przekształcona z zarejestrowanej w Krajowym Rejestrze Sądowym firmy WPP Poland. Cosmo jest w trakcie organizacji i będzie odrębną strukturą z własnym biurem. W agencji pracuje już nieliczny team accountów, którzy zajmą się początkowo obsługą Mazdy i niedawno zdobytego w przetargu Lotte Wedel.
Na tym etapie spółką pokieruje Jim Young odpowiedzialny za kwestie finansowe w agencjach Ogilvy & Mather Advertising oraz Lemon Sky JWT. W przyszłości planowane jest zatrudnienie dyrektora zarządzającego. Jim Young odpowiada za działania w nowym biznesie, ale patrząc na rynek, prawdopodobnie może zakończyć się to dorzucaniem konkurencyjnych klientów, którzy chcieliby, a nie mogą pracować z Lemon Sky JWT lub Mindshare.
Warto wspomnieć, że na świecie WPP stworzyło też specjalny team do obsługi marki Chanel. Luksusowy brand rozpoczął przetarg na kompleksową obsługę mediową w styczniu 2013 r., ale już miesiąc później zdecydował się na powierzenie budżetu WPP. Holding stworzył więc dedykowaną strukturę, w której znalazły się teamy z agencji reklamowej Ogilvy, agencji digital AKQA, domu mediowego MEC, z którym współpracowała przez 14 lat, i Mindshare. Nowy twór powołany specjalnie dla Chanel przyjął nazwę Plus. WPP dość często łączy teamy ze swoich spółek, żeby zapewnić klientowi kompleksową obsługę. Najbardziej znaną strukturą tego typu była The Detroit stworzona dla Forda.
Nieco inna jest historia niezależnej agencji Duda Ads. W Polsce obsługuje ona przede wszystkim Jeronimo Martins (sieć Biedronka). Jeronimo Martins jest wciąż najważniejszym klientem agencji, ale zakończył się dwuletni okres wyłączności. Duda właśnie zapowiada intensywną aktywność nowobiznesową.
W związku z nowymi planami agencji do Duda Polska dołączył kilka miesięcy temu nowy executive director Pritesh Dineschandra Kotecha. Jego rolą jest rozbudowa agencji i pozyskanie nowych klientów. Jak mówi Dineschandra, Duda liczy przede wszystkim na nowy biznes z sektora FMCG, ze względu na kompetencje agencji w pokrewnym sektorze retail. Obecnie zespól Duda Ads Polska liczy ponad 20 osób, prowadzona jest rekrutacja na kilka stanowisk.
Duda powstała ponad 30 lat temu w Brazylii. Działa także w Portugalii. W Polsce działalność biznesową rozpoczęła ponad dwa lata temu, biuro założono specjalnie do obsługi marki Biedronka.
Warto także wspomnieć o agencji Cheil, pracującej przede wszystkim dla Samsunga i powiązanej kapitałowo z tym koncernem. Cheil jest agency of the record Samsunga, ale pewną część budżetu marketera obsługuje też Leo Burnett. Od pewnego czasu agencja jest coraz bardziej aktywna i chce pozyskiwać lokalnie innych klientów. Cheil liczy zwłaszcza na branżę motoryzacyjną, FMCG i detaliczną, w tych obszarach sieć ma doświadczenie na innych rynkach. Chce także zaproponować swoją ekspertyzę digital, mobile i shoppermarketingową. Agencja jest np. autorem rozwiązań komunikacji mobile dla Samsunga i shopperowych typu "shop in shop" dla koreańskiej marki. Agencja ma na razie plany, ale czy uda się je choć w minimalnym stopniu zrealizować?
Agencje dedykowane nie są zjawiskiem nowym. Pewnie powstanie ich jeszcze trochę na naszym rynku, ponieważ konkurencyjni klienci nie zgodzą się na warunki współpracy w takich układach. A decyzje marketerów podejmowane na szczeblach regionalnych mogą tylko przyspieszyć ten proces.

Maciej Florek 2058 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.