Blisko 2-proc. wzrost rynku reklamy w I półroczu

Według raportu Starlinka dzięki większym inwestycjom marketerów farmaceutycznych i FMCG udało się osiągnąć taką dynamikę wzrostu.

W I półroczu 2014 r. rynek reklamowy wzrósł o 1,9 proc., to jest o 66,6 mln zł, a jego wartość netto szacowana jest na niemal 3 mld 616 mln zł, wynika z raportu Starlinka. Czynnikiem, który miał największy pozytywny wpływ na kondycję rynku reklamy, zdaniem twórców analizy był wzrost wydatków farmaceutyków, a także poprawa dynamiki sektora FMCG.
Podobnie jak w I kwartale, także w II firmy farmaceutyczne były niezwykle aktywne i zwiększyły inwestycje reklamowe o 12,1 proc. wobec I półrocza 2013 r. W pierwszej połowie roku bardzo silnie reklamowane były różnego rodzaju witaminy i suplementy diety wspomagające odporność, preparaty wspomagające układ rozrodczy i moczowy oraz środki wspomagające układ trawienny, jak również preparaty odchudzające.

Lepiej w FMCG

Pozytywnym sygnałem dla rynku jest dodatnie saldo wydatków na reklamę sektora FMCG (więcej o 1,6 mln zł, dynamika +0,2 proc.). Z czterech składowych sektorów wydatki zwiększył segment higiena i pielęgnacja (więcej o 3,6 proc.) oraz napoje i alkohole (wzrost o 8,7 proc.). Drugi kwartał przyniósł obniżkę wydatków sektora żywność (o 6,2 proc.), co przełożyło się na 3-proc. spadek w skali całego półrocza. Z kolei w dwucyfrowym tempie spadały wydatki najmniejszego sektora FMCG – produkty do użytku domowego (mniej o 8,5 mln zł, dynamika 10,9 proc.).
Negatywny wpływ na dynamikę rynku reklamy – podobnie jak w ostatnich kwartałach – ma sektor telekomunikacja, który w I półroczu 2014 r. zmniejszył wydatki o 33,8 mln zł (dynamika 9,3 proc.) wobec analogicznego okresu w roku ubiegłym. Ponadto rynek reklamy odczuł w I półroczu przeszło 7-proc. spadek wydatków sektora finanse.
W okresie od stycznia do czerwca 2014 r. mediami, które odnotowały wzrost przychodów, były: telewizja (więcej o 5,0 proc., wliczając w to przychody z lokowania produktu), internet (wzrost o 6,4 proc.), radio (wzrost o 7,2 proc.). W przypadku reklamy online najbardziej dynamicznie rosła reklama wideo emitowana in-stream (więcej o 29,0 proc.). Poprawiły się wydatki na reklamę graficzną. Spadały natomiast przychody reklamowe prasy (20,6 proc.), kina (9,6 proc.) oraz w niewielkim stopniu reklamy zewnętrznej (1,8 proc.).

Jesień farmaceutyków

Według analityków Starlinka w 2014 r. największy wpływ na rynek reklamy będzie wywierała wysokość budżetów sektorów FMCG, handel oraz farmacja. Wraz z nastaniem jesieni można oczekiwać kampanii farmaceutyków leczących przeziębienia i grypę, a także witamin i środków poprawiających odporność. Popularność trendu związanego z odchudzaniem i dbaniem o sylwetkę sprzyja wzrostom wydatków na reklamę różnego rodzaju suplementów wspomagających utratę wagi.
Spadek wydatków sektora finanse nie budzi optymizmu co do kolejnych kwartałów, choć dobrym sygnałem jest ożywienie na rynku nieruchomości – powinno skutkować wzrostem komunikacji produktów kredytowych.
W drugiej połowie roku spodziewane jest utrzymanie się niekorzystnej dynamiki wydatków na reklamę firm z sektora telekomunikacja, przy czym spadek powinien być jednocyfrowy. Tradycyjnie nowe oferty i zmiany w taryfach operatorów komórkowych pojawiają się wraz z początkiem roku szkolnego, co powinno nieco poprawić dynamikę wydatków reklamowych. Można oczekiwać też wzrostu obecności w komunikacji nowych produktów hybrydowych z pogranicza kilku dziedzin, jak połączenie oferty komórkowej z bankowością czy telewizją mobilną.
Szacunki polskiego PKB pozostają optymistyczne, jednak należy zachować ostrożność co do prognoz z uwagi na konsekwencje konfliktu Rosja – Ukraina. Wynikające z niego spowolnienie w eksporcie, a przez to pogorszenie dynamiki wzrostu PKB, będzie odczuwalne w trzecim i kolejnych kwartałach. Dom mediowy Starlink na podstawie zebranych danych prognozuje, że tegoroczny wzrost rynku reklamy raczej nie przekroczy 2 proc.

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.