Kruszwica "nadmiernie" smarowała smalczykiem w "Klanie"

Krajowa Rada uznała, że product placement był zbyt nachalny.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) nałożyła na Telewizję Polską (TVP) 50 tys. zł kary za to, że w jednym z odcinków serialu ”Klan” (24 marca br. w TVP1) lokowano miks do smarowania pieczywa Smakowita Pajda firmy ZT "Kruszwica”. Zdaniem KRRiT zbyt nachalnie.
Według KRRiT TVP złamała przepisy ustawy o radiofonii i telewizji regulujące m.in. dopuszczalne zasady lokowania produktów w programach, a konkretnie: ”nadmiernej ekspozycji lokowanego produktu, polegającej na sztucznym, nienaturalnym wkomponowaniu w treść audycji sceny zawierającej wątek smarowania smalczykiem roślinnym i jedzenia kromki chleba przez jej bohaterów. Widz może odnieść wrażenie, że dialog bohaterów skonstruowany został w celu prezentacji produktu Smakowita pajda, zaś odniesienia do zasadniczej treści audycji i relacji wzajemnych bohaterów są jedynie jej tłem i pretekstem". Za to naruszenie KRRiT nałożyła na TVP karę 50 tys. zł.

Planowaniem i zakupem mediów dla ZT "Kruszwica” zajmuje się dom mediowy Starcom.

Oprócz tego w stosunku do TVP KRRiT stwierdziła także, że w trakcie emisji seriali ”Klan” (TVP1) oraz ”Na dobre i na złe” (TVP2) 2 kwietnia br. w dolnej części ekranu na pasku (tzw. scrollu) wyświetlane były komunikaty będące w ocenie KRRiT autopromocją. A ustawa zabrania TVP jako publicznemu nadawcy, który otrzymuje wpływy z abonamentu RTV, przerywania audycji w celu nadania reklam lub telesprzedaży w programach publicznej radiofonii i telewizji. W tym wypadku kary wynoszą po 25 tys. zł (czyli razem kolejnych 50 tys. zł).

Przypomnijmy, że w czerwcu br. KRRiT nałożyła także 50 tys. zł kary na Telewizję Polsat za lokowanie produktów sieci komórkowej Plus (Polkomtel) i platformy satelitarnej Cyfrowy Polsat (wszystkie trzy firmy wchodzą w skład jednej grupy kapitałowej) w programie ”Gwiazdy w sieci” z 15 lipca ub.r. W tym wypadku regulator także wytknął nadawcy, że lokowane produkty były ”nadmiernie eksponowane”.

Według szacunków firmy badawczej Pentagon Research łączna wartość lokowania produktu (product placement) w 2013 r. wyniosła 852,9 mln zł, a jesienią ub.r. nastąpił wyraźny wzrost tego rodzaju aktywności promocyjnej.

Maciej Burlikowski 1675 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.