Kruszwica "nadmiernie" smarowała smalczykiem w "Klanie"
Krajowa Rada uznała, że product placement był zbyt nachalny.
Według KRRiT TVP złamała przepisy ustawy o radiofonii i telewizji regulujące m.in. dopuszczalne zasady lokowania produktów w programach, a konkretnie: ”nadmiernej ekspozycji lokowanego produktu, polegającej na sztucznym, nienaturalnym wkomponowaniu w treść audycji sceny zawierającej wątek smarowania smalczykiem roślinnym i jedzenia kromki chleba przez jej bohaterów. Widz może odnieść wrażenie, że dialog bohaterów skonstruowany został w celu prezentacji produktu Smakowita pajda, zaś odniesienia do zasadniczej treści audycji i relacji wzajemnych bohaterów są jedynie jej tłem i pretekstem". Za to naruszenie KRRiT nałożyła na TVP karę 50 tys. zł.
Planowaniem i zakupem mediów dla ZT "Kruszwica” zajmuje się dom mediowy Starcom.
Oprócz tego w stosunku do TVP KRRiT stwierdziła także, że w trakcie emisji seriali ”Klan” (TVP1) oraz ”Na dobre i na złe” (TVP2) 2 kwietnia br. w dolnej części ekranu na pasku (tzw. scrollu) wyświetlane były komunikaty będące w ocenie KRRiT autopromocją. A ustawa zabrania TVP jako publicznemu nadawcy, który otrzymuje wpływy z abonamentu RTV, przerywania audycji w celu nadania reklam lub telesprzedaży w programach publicznej radiofonii i telewizji. W tym wypadku kary wynoszą po 25 tys. zł (czyli razem kolejnych 50 tys. zł).
Przypomnijmy, że w czerwcu br. KRRiT nałożyła także 50 tys. zł kary na Telewizję Polsat za lokowanie produktów sieci komórkowej Plus (Polkomtel) i platformy satelitarnej Cyfrowy Polsat (wszystkie trzy firmy wchodzą w skład jednej grupy kapitałowej) w programie ”Gwiazdy w sieci” z 15 lipca ub.r. W tym wypadku regulator także wytknął nadawcy, że lokowane produkty były ”nadmiernie eksponowane”.
Według szacunków firmy badawczej Pentagon Research łączna wartość lokowania produktu (product placement) w 2013 r. wyniosła 852,9 mln zł, a jesienią ub.r. nastąpił wyraźny wzrost tego rodzaju aktywności promocyjnej.

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.