MEC Shopper Report: 15 proc. internautów woli zakupy w sieci niż w galeriach handlowych

W badaniu przeanalizowano różnice w motywacjach przy wyborze zakupów online i offline, sprawdzono też dlaczego polscy e-konsumenci lubią galerie handlowe, a za co cenią e-zakupy.

Tylko 15 proc. internautów woli zakupy w sieci niż w galeriach handlowych, a zaledwie 9 proc. robi e-zakupy przynajmniej raz w tygodniu, 50 proc. preferuje galerie handlowe. W internecie kupujemy bardziej racjonalnie i planowo niż w galeriach handlowych, kredyt zaufania mają marki znane z reklam i polecane przez znajomych – wynika z MEC Shopper Report, badania domu mediowego MEC zaprezentowanego na VII Forum MEC.



– W MEC Shopper Report zmierzyliśmy się z pytaniami, jakie często zadają nam reklamodawcy: czy w epoce e-commerce wpływ działań marketingowych jest zminimalizowany, a decyzje zakupowe konsumentów stają się czysto planowe i racjonalne. Okazuje się, że nie do końca – mówi Tomasz Kolanowski, dyrektor Analytics & Insights z MEC na region CEE. 

Grupa największego – z marketingowego punktu widzenia – ryzyka, a więc klienci kupujący zgodnie z planem, porównujący ceny i dokładnie analizujący informacje o produktach, stanowi ok. 30 proc. ogółu internautów. Jednak dla wielu z nich zakupy nadal są przyjemnością – 60 proc. ankietowanych twierdzi, że czerpie przyjemność z kupowania w galeriach, a aż 69 proc. – z kupowania w sieci.



Online vs. offline

W badaniu MEC Shopper Report przeanalizowano różnice w motywacjach przy wyborze zakupów online i offline, sprawdzono też dlaczego polscy e-konsumenci lubią galerie handlowe, a za co cenią e-zakupy. 
 Wyniki badania potwierdzają, że zaletami galerii handlowych są przede wszystkim możliwość obejrzenia produktów – to kluczowa zaleta dla 63 proc. badanych, duży wybór i to, że wszystko można kupić w jednym miejscu (docenia to 56 proc. internautów). Wybór, cena i wygoda to z kolei główne zalety zakupów online. 

Największą barierę e-commerce stanowi z kolei brak tych walorów, które doceniamy w galeriach. Klienci nie lubią kupować, gdy nie mogą zobaczyć i dotknąć produktu, oraz obawiają się, że produkt okaże się inny niż w rzeczywistości. 

M.in. z tego powodu 22 proc. polskich internautów w ogóle nie robi e-zakupów, a tylko 9 proc. polskich internautów kupuje online częściej niż raz w tygodniu (45 proc. badanych kupuje z taką częstotliwością w galeriach handlowych). 

Na zakupach w galerii większość (59 proc.) badanych spędza od 1 do 3 godzin. Zaledwie 6 proc. polskich internautów twierdzi, że przeznacza na takie zakupy mniej niż pół godziny i od razu decyduje się na dany produkt. 
W internecie odsetek "szybko kupujących” jest większy – 38 proc. e-klientów nie zastanawia się nad zakupem produktu dłużej niż godzinę.

– To by oznaczało, że zakupy w sieci bywają impulsywne, choć wielu klientów łączy je z możliwościami sprawdzenia cen w konkurencyjnych e-sklepach (50 proc.), na Allegro (66 proc.) czy w porównywarkach (40 proc.). Wysoki odsetek szybko decydujących się na e-zakupy pokazuje jednak także, że w sieci najczęściej wybieramy produkty i marki, które już znamy – podkreśla Tomasz Kolanowski. I ten wniosek potwierdziło dodatkowe badanie zrealizowane w ramach MEC Shopper Report, czyli seria 18 pogłębionych wywiadów indywidualnych. Ich celem było odkrycie dodatkowych, mniej racjonalnych i nie zawsze uświadomionych przesłanek zakupów online. 

Badanie MEC Shopper Report zostało przeprowadzono techniką CAWI we wrześniu br. na próbie 1661 internautów w wieku 15+ i uzupełnione serią 18 wywiadów indywidualnych.

Maciej Florek 2053 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.