Prezentowy zawrót głowy

- Gifty mogą postawić obdarowywanego w trudnej sytuacji, sytuacja staje się szczególnie niezręczna, jeśli jesteśmy właśnie w procesie przetargowym na budżet danego klienta - pisze Marta Macke, pitch consultant w firmie Shortlist.

Grudzień to piękny czas, kiedy planujemy święta, kupujemy i pakujemy prezenty dla rodziny i najbliższych, ale także dla naszych partnerów biznesowych. Agencje co roku zastanawiają się nad ciekawym, wyróżnialnym i zapamiętywalnym podarkiem dla swoich obecnych i potencjalnych klientów.

Butelki dobrych alkoholi z pięknymi etykietami, kalendarze czy pióra wieczne z logo agencji i inne mniej lub bardziej wyszukane prezenty zaczynają pokrywać biurka pracowników korporacji. Otrzymywanie prezentów jest miłe. A jednak może okazać się również kłopotliwie.
Firmy mają swoje restrykcyjne kodeksy etyki biznesu, które m.in. precyzyjnie określają, co i do jakiej kwoty jest prezentem dopuszczalnym.

Różne organizacje mają różne zasady postępowania z otrzymywanymi podarunkami. W niektórych firmach wszystkie otrzymywane przez pracowników prezenty muszą być wpisywane do specjalnego rejestru - każdy pracownik, który otrzymał prezent, zapisuje go w specjalnej bazie lub wszystkie prezenty zebrane są w jednym miejscu i opisywane przez wybraną do tego osobę. W innych firmach każdy prezent musi być zgłaszany przełożonemu. Inne procedury zakładają, że otrzymane prezenty zostają w firmie i są wykorzystane wspólnie przez jej pracowników. Czasem procedura zakłada, że trzeba je niezwłocznie odesłać. Są też organizacje, które nie mają tak restrykcyjnych zasad.

Ale gifty mogą też postawić obdarowywanego w trudnej sytuacji. Zwłaszcza te bardziej kosztowne (np. butelka Dom Perignon czy bilety dla klienta z rodziną na jakieś wydarzenie lub event, opłacony udział w konferencji wyjazdowej itp.) mogą być postrzegane jako zobowiązujące. Taka sytuacja jest szczególnie niezręczna, jeśli jesteśmy właśnie w procesie przetargowym na budżet danego klienta. Trzeba pamiętać, że jeśli proces RFP jest prowadzony zgodnie z procedurami, a firma ma swoje zasady etyki biznesowej, tego typu działanie nie tylko nie wpłynie na decyzję o wyborze naszej oferty, ale może też postawić nas w niekorzystnym świetle.
Jednym słowem, pamiętajmy, że przed wysłaniem prezentu, czy to na święta, czy z jakiejkolwiek innej okazji, warto sprawdzić pod tym kątem politykę korporacyjną firmy, której pracownika chcemy obdarować. Wesołych świąt i pięknych prezentów bez ograniczeń.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.