Blik. Już jest. I co dalej?

Startują mobilne płatności Blik. Cele spółka ma ambitne. Konkurentów również.

4 lipca 2013 roku prezesi pięciu banków: PKO BP, Alior Banku, mBanku (dawnego BRE Banku), ING Banku Śląskiego oraz Millennium Banku, uroczyście zapowiedzieli wprowadzenie wspólnego standardu umożliwiającego płacenie za zakupy i przelewy z telefonów komórkowych i tabletów. Z szóstki banków - założycieli tego konsorcjum, które kilka miesięcy później ukonstytuowało się w formie spółki Polski Standard Płatności (PSP), nieobecny był tylko Mateusz Morawiecki, prezes Banku Zachodniego WBK. PKO BP wymieniony jest jako pierwszy nie bez przyczyny, to z jego inicjatywy bowiem zawiązano to porozumienie i to na bazie jego systemu IKO powstało rozwiązanie PSP, które będzie promowane pod marką Blik.  

Od uroczystego uścisku dłoni prezesów minęło ponad 1,5 roku i oto 9 stycznia br. PSP ogłosiła oficjalnie, że system jest gotowy i banki mogą już zaoferować swoim klientom jego funkcjonalności. Na początek telefonem komórkowym zapłacimy w wybranych sklepach i punktach usługowych (tam gdzie terminale płatnicze obsługuje eService, należący do PKO BP), podejmiemy gotówkę z bankomatów (należących do tych banków) i zapłacimy za zakupy w internecie (płatności poprzez Dotpay i PayPro, czyli Przelewy24 – w sumie w ok. 5 tys. e-sklepów).

Na czele PSP stoi Adam Malicki, który wcześniej szefował Centrum Operacji Kartowych w PKO BP. To bankowiec z ponad 20-letnim stażem. Pracował m.in. dla banku Pekao SA, gdzie zajmował się kartami płatniczymi, był związany z giełdową spółką eCard zajmującą się rozliczaniem płatności bezgotówkowych, a w szczególności płatności online w internecie. Pracował także w Inteligo Financial Services i w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Dyrektorem marketingu spółki został Jacek Klukowski, przez 11 lat dyrektor marketingu Grupy PGD (Polska Grupa Dealerów – największa rodzima grupa dilerska grupująca kilkanaście salonów samochodowych w ośmiu miastach), odpowiadał m.in. za marketingowe wprowadzenie marki aut Infiniti na polski rynek, w latach 90. dziennikarz radiowy i prasowy.

Do sześciu banków założycieli PSP niebawem ma dołączyć kolejnych dziewięć banków, które albo podpisały już umowy o współpracy, albo listy intencyjne w tej sprawie: BNP Paribas Bank Polska (niebawem BGŻ BNP Paribas), Credit Agricole, Eurobank, Getin Noble Bank, Idea Bank, NeoBank, a także banki spółdzielcze: SK Bank oraz SGB Bank (grupa ponad 200 banków spółdzielczych).

– Od początku założeniem było, że ma to być system otwarty, w którym nie będzie finansowej bariery wejścia nawet dla mniejszych banków. Co więcej, bankom, które nie mają swoich platform bankowości mobilnej, zaoferujemy gotową aplikację – mówi Adam Malicki, prezes spółki PSP.

Na początek płatności poprzez system Blik można realizować w ok. 20 tys. punktów. Jednak udziałowcy postawili przed PSP ambitne cele: do końca br. liczba punktów akceptujących standard ma wynieść 258 tys. (200 tys. terminali POS w sklepach, ok. 15 tys. mobilnych terminali mPOS, 10 tys. kas fiskalnych, 8 tys. bankomatów i 25 tys. e-sklepów).

Jak wyliczają przedstawiciele PSP, już na starcie potencjalna liczba użytkowników Blika to ok. 1 mln osób (tylu klientów sześciu banków – założycieli korzysta z ich aplikacji bankowości mobilnej).

Kolejnym krokiem rozwoju systemu Blik ma być m.in. udostępnienie natychmiastowych przelewów nawet drobnych kwot ”z telefonu na telefon” (bez konieczności podawania numeru konta, nadawca i odbiorca przelewu muszą być użytkownikami Blik).

Wszyscy udziałowcy PSP w równej mierze składają się na budżet marketingowo-reklamowy. W pierwszym etapie marka i funkcjonalności Blik będą reklamowane w internecie i samodzielnie przez banki do swoich klientów. Planowana jest duża kampania reklamowa. Wystartuje ona jednak najprawdopodobniej dopiero po wakacjach – warunkiem jest uzyskanie odpowiednio dużej liczby punktów, w których płatności telefonem z aplikacją Blik będą możliwe (trwają negocjacje m.in. z siecią bankomatów Euronet oraz z dużymi sieciami handlowymi). Jacek Klukowski nie ujawnia, jakiej wysokości budżetem reklamowym firma będzie dysponować. Przygotowaniem działań reklamowych dla marki Blik zajmują się agencja reklamowa Change Integrated i dom mediowy Starcom.

Można założyć, że budżet ten będzie jednak spory. Nie chodzi bowiem o przekonanie tego wspomnianego miliona klientów, którzy już korzystają z aplikacji bankowych w swoich smartfonach. Banki zaangażowane w projekt będą musiały najpierw nauczyć, a potem zachęcić pozostałe ponad 19 milionów swoich klientów.

Wobec tak szerokiego frontu osamotniony na placu boju pozostaje bank Pekao SA, drugi największy bank w kraju, który samodzielnie wdrożył system mobilnych płatności o nazwie PeoPay. Współpracuje co prawda m.in. z Biedronką, największą siecią handlową w kraju, to jednak chyba za mało, by zagwarantować masowość tego rozwiązania.

Przegranymi w tej rywalizacji są też telekomy – od lat próbowały one zaoferować swoim klientów rozwiązania komórkowych m-płatności w postaci portmonetek czy elektronicznych portfeli, lecz bez wyraźnej determinacji i bez większego powodzenia. Niektóre banki (np. BZ WBK czy mBank) wdrożyły z operatorami mobilne płatności oparte na modelu SIM-centric (w uproszczeniu funkcjonalność karty płatniczej zaszyta jest w karcie SIM telefonu komórkowego), lecz wydaje się, że ten model ma raczej ograniczone perspektywy.

Prawdziwa batalia o mobilne płatności rozegra się więc zapewne pomiędzy standardem Blik, a rozwiązaniami, które proponują organizacje płatnicze Visa i MasterCard. Wykorzystują one technologię host card emulation (HCE) i chmurę obliczeniową. Dzięki temu możliwe jest płacenie telefonem komórkowym (smartfonem obsługującym technologię NFC – near field communication) w zbliżeniowych terminalach płatniczych niezależnie od tego, z usług którego operatora komórkowego klient korzysta i – co istotne – bez konieczności porozumienia z tymże operatorem. Nad wdrożeniem mobilnych płatności zbliżeniowych HCE Visy pracuje dziewięć banków: BZ WBK, ING Bank Śląski, mBank, Bank Millennium, Raiffeisen Polbank, Eurobank, Getin Bank, Bank Polskiej Spółdzielczości oraz Bank Smart (FM Bank). Natomiast rozwiązanie HCE MasterCarda (także z technologią NFC) wdrożył Pekao SA, czyli wspomniany PeoPay. Atutem systemu Visy i MasterCarda będzie to, że można się nimi posługiwać na całym świecie, natomiast Blik funkcjonuje tylko w Polsce.

Maciej Burlikowski 1137 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.