Starlink: w 2014 r. rynek reklamy wart był 7,28 mld zł

W 2015 r. wydatki wzrosną o 2,7-3,3 proc. - prognozuje dom mediowy.

W roku 2014 wydatki reklamowe wzrosły o 2,7 proc., to jest o ponad 193 mln zł. Wartość rynku reklamy wyniosła 7,28 mld zł. Dobra koniunktura w wielu sektorach gospodarki pozwala spodziewać się kontynuacji trendu wzrostowego w 2015 r. i dynamiki wydatków na poziomie 2,7-3,3 proc. - wynika z raportu domu mediowego Starlink (Starcom MediaVest Group).
Czynnikiem, który w największym stopniu pozytywnie oddziaływał na kondycję rynku reklamy w analizowanym okresie, był wzrost wydatków na reklamę sektora handel oraz produkty farmaceutyczne, leki, a także utrzymujący się stabilny poziom wydatków sektora FMCG (+0,4 proc.). Zwiększenie wydatków reklamowych - głównie w obszarach reklamy telewizyjnej, internetowej i radiowej - spowodowało wzrost rynku reklamy o 2,7 proc. Dodatkowo pozytywnie na rynek wpłynęły wydarzenia sportowe: igrzyska olimpijskie w Soczi, mistrzostwa świata w piłce nożnej oraz wydarzenia polityczne - wybory samorządowe.
Wzrost budżetów reklamowych odnotowało dziesięć sektorów, spadek zaś sześć. Największy wzrost inwestycji reklamowych miał sektor handel (więcej o 81,8 mln zł, dynamika 8,9 proc.). O 74,7 mln zł zwiększył wydatki sektor produkty farmaceutyczne, leki (dynamika 9,4 proc.), a jeden z sektorów FMCG - napoje i alkohole - wydał o 53,4 mln zł więcej niż w 2013 r. (dynamika +18,3 proc.). Pozostałe siedem sektorów zwiększyło budżety reklamowe łącznie o przeszło 138,3 mln zł (dynamika 8,4 proc.). Największej redukcji wydatków na reklamę dokonali reklamodawcy z sektora finanse (spadek o 42,5 mln zł, dynamika -5,4 proc.) oraz sektor komputery i audio wideo (spadek o 25,1 mln zł, dynamika -24,5 proc.). Pozostałe cztery sektory obniżyły wydatki na reklamę łącznie o 49,7 mln zł w stosunku do 2013 r. (dynamika -2,3 proc.).


Mediami, które charakteryzowała wzrostowa dynamika przychodów, były: internet (wzrost o 6,4 proc., to jest o 95,8 mln zł), radio (wzrost o 6,3 proc., ponad 35 mln zł) oraz telewizja ( wzrost o 5,6 proc., ponad 202 mln zł). Łączny udział tych mediów w rynku reklamy wynosi już blisko 75 proc. Spadały natomiast przychody reklamowe prasy, kina oraz w niewielkim stopniu reklamy zewnętrznej.

Najbardziej dynamiczny wzrost w przypadku reklamy online notuje reklama wideo emitowana in-stream (+21 proc.). Wzrost wydatków na reklamę mobile display przekracza 60 proc., a zainteresowanie nim przejawiają nie tylko reklamodawcy, ale też inne media - jak telewizja, budująca nowatorskie oferty crossmediowe. Inwestycje reklamowe w radio były efektem wzmożonego popytu na reklamę ze strony branży handlowej w czwartym kwartale, w szczególności ze strony marketów oferujących sprzęt RTV i AGD.

Na rynku reklamy TV dały się zaobserwować pozytywne skutki cyfryzacji oraz silniejszych ramówek TV. Główne anteny odnotowały niewielki spadek ze sprzedaży spotów (-2,9 proc.) przy jednoczesnym wzroście w obszarach product placementu i sponsoringu (+2,6 proc.). Te formy reklamy cieszyły się rosnącym zainteresowaniem ze strony reklamodawców, pozwalając na ominięcie zatłoczenia bloków reklamowych i atrakcyjny sposób dotarcia do konsumentów. W całym 2014 r. o 27,8 proc. wzrosły przychody ze spotów stacji emitowanych na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej, nie licząc TVP1, TVP2, TVN i Polsatu. Udział tych kanałów w rynku reklamy TV przekroczył 16,3 proc. wobec 13,6 proc. w 2013 r.
- Szacujemy, że w 2015 r. trend wzrostowy będzie kontynuowany. Spodziewamy się dynamiki wydatków na poziomie 2,7-3,3 proc. W 2015 r. brak wprawdzie dużych imprez sportowych, które ożywiły kondycję polskiego rynku reklamy w 2014 r., jednak dobra koniunktura w wielu sektorach - zwłaszcza handlu, farmacji, rozrywce - napawa optymizmem. Spodziewamy się też dalszego umacniania rynku TV, a w obszarze online rozwoju wideo in-stream, mobile, RTB i content marketingu - komentuje Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna Starlinka.

Piotr Machul 222 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.