Grupa Żywiec nie gardzi jabłkami

Na polski rynek wejdzie pierwsza prawdziwie globalna marka cydru - Strongbow. Drugi pod względem wielkości gracz na rynku piwa chce podbić segment jabłkowego napoju.

Grupa Żywiec wprowadzi cydr Strongbow na polski rynek – wynika z naszych informacji. To ostatni z dużych piwnych graczy, który chce zawojować segment jabłkowego napoju. Strongbow jest marką o brytyjskich korzeniach, którą Heineken (właściciel Grupy Żywiec) przejął wraz z akwizycją browaru Scottish & Newcastle w 2008 r. Trzy lata później holenderski koncern podjął decyzję, że Strongbow stanie się marką globalną, która z czasem ma być wprowadzona na kluczowych rynkach.  

Według naszych wiadomości przetarg na obsługę marki Strongbow w Polsce wygrała agencja Lvov, ale umowy jeszcze nie podpisano. Nie udało się nam ustalić, czy Strongbow będzie produkowany w Polsce z polskich jabłek, czy też ma być importowany. Atut wykorzystania naszych jabłek objętych – jak wiadomo – rosyjskim embargiem jest chętnie akcentowany przez polskich producentów cydru w komunikacji. Anetta Gołda, kierownik ds. brand PR w Grupie Żywiec, nie skomentowała naszych informacji o launchu marki Strongbow.

Grupa Żywiec będzie walczyć o coraz bardziej atrakcyjny segment. Według Polskiej Rady Winiarstwa w roku 2013 sprzedano 2 mln l cydru, a do października 2014 r. już 8,5 mln l. Szacunki dotyczące całego 2014 r. to 10 mln l, a wartość rynku miała wynieść 120-150 mln zł. Z kolei estymacje Centrum Adama Smitha zakładają, że dojrzały rynek cydru może osiągnąć poziom 90 mln l rocznie (2,4 l per capita), co jest wielkością realistyczną, gdyż oznacza wzrost konsumpcji na jednego mieszkańca do poziomu zbliżonego konsumpcji w Hiszpanii czy we Francji, a nie w państwach będących liderami rynku, takich jak Finlandia, Irlandia lub Wielka Brytania. Taka konsumpcja cydru miałaby być możliwa już za pięć lat, przy założeniu że państwo ułatwi działania branży. Pierwszy krok już zrobiono – obniżono stawkę podatku akcyzowego. Obecnie producenci cydru lobbują za możliwością reklamy tego produktu w telewizji. 

Liderem rynku w Polsce jest Cydr Lubelski (Ambra). Natomiast dwaj główni piwni konkurenci Grupy Żywiec przyjęli inne strategie wobec cydru. Kompania Piwowarska wylaunchowała specjalnie na polski rynek markę Green Mill Cider, a Carlsberg Polska wprowadził do sprzedaży międzynarodowy brand Somersby, który jednak w Polsce wyjątkowo nie jest cydrem, lecz smakowym piwem jabłkowym. Obok tych dużych graczy pewną rolę mogą odegrać producenci mali, lokalni. Podobnie jak w przypadku piwa, gdzie rozwija się segment tzw. krafted beers, pojawia się także coraz więcej nowych marek cydru pochodzących z niewielkich manufaktur. 

Tomasz Wygnański 680 Artykuły

W MMP prawie od 20 lat pisze o marketerach i strategiach marketingowych, a także o detalistach, BTL, digitalu i badaniach. Właściciel 8- kilogramowego kota.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.