Prezes Carlsberga: w 2015 r. także chcemy rosnąć szybciej niż rynek

Wolumen i wartość sprzedaży trzeciego pod względem wielkości producenta piwa w kraju wzrosły w ub.r. o 3,4 proc., podczas gdy rynek, według szacunków marketera, urósł o 0,8 proc., ale wartościowo zmalał o 0,5 proc.

Tomasz Bławat zarządza polskim Carlsbergiem od połowy 2012 r. Duński właściciel może być zadowolony z wyników.
Tomasz Bławat zarządza polskim Carlsbergiem od połowy 2012 r. Duński właściciel może być zadowolony z wyników.
Carlsberg Polska, trzeci pod względem wielkości, po Kompanii Piwowarskiej i Grupie Żywiec, producent piwa w kraju, sprzedał w ub.r. o 3,4 proc. więcej złocistego trunku niż w 2013 r. O tyle samo wzrosły przychody ze sprzedaży spółki.

Według szacunków marketera cały rynek piwa w Polsce urósł w ub.r. ilościowo o 0,8 proc., jednak presja cenowa sprawiła, że wartościowo był on mniejszy o 0,6 proc. (dla porównania rynek piwa w całej Europie Zachodniej urósł w ub.r. ilościowo o ok. 0,5 proc.).

Dzięki temu ilościowe udziały w rynku Carlsberg Polska wzrosły w trakcie ub.r. z 18,7 do 20,5 proc., natomiast wartościowe – z 18 do 20 proc. (dane za Nielsenem). To najwyższe udziały w historii firmy.   
   
Tomasz Bławat, prezes Carlsberg Polska, przewiduje, że w tym roku rodzimy rynek piwa zanotuje dynamikę wolumenu sprzedaży w granicach od -0,5 proc. do +0,5 proc., natomiast – licząc wartościowo – może to być od -1 do 0 proc.

Zaskakująco dobrym prognostykiem dla branży mogą być wyniki sprzedaży w styczniu br. Ze względu na wyjątkowo ciepłą i pogodną aurę browary zanotowały w tym roku o 5 proc. większą sprzedaż niż w styczniu ub.r. Takiej dynamiki piwowarzy dawno nie odnotowali.

Carlsberg Polska przewiduje, że uda mu się zwiększyć wielkość sprzedaży o 3-4 proc., natomiast jej wartość o 2-3 proc.

Mają temu pomóc nowości rynkowe, które firma przygotowała na nadchodzący sezon: Okocim Radler o smaku coli z limonką, kobiecy Somersby Eldeflower (z kwiatów czarnego bzu) oraz nowy wariant Carlsberga – Nox (”imprezowy” lager o zawartości 6 proc. alkoholu, w butelkach 0,4 l i puszkach 0,5 l).

Producent skończył rozbudowę i modernizację browaru w Sierpcu, dzięki której jego moce produkcyjne wzrosły do ok. 8,5 mln hl rocznie), a niebawem rozpocznie podobne prace w browarze w Szczecinie, które mają pochłonąć ok. 30 mln zł.

Najsilniejszą marką polskiego Carlsberga jest piwo Harnaś, na drugim miejscu jest Kasztelan, niekwestionowany lider wśród marek piw niepasteryzowanych, który to segment zajmuje już ok. 6-7 proc. całej kategorii piwa, a w ub.r. urósł o 32 proc. Trzecią marką jest Okocim, który od dwóch lat stara się odmłodzić target, jest Oficjalnym Sponsorem Polskiej Siatkówki, a we wrześniu ub.r. został również  Oficjalnym Sponsorem Piłkarskiej Reprezentacji Polski. W ub.r. konsumenci wypili blisko 1 mln hl piwa tej marki.

Prezes polskiego Carlsberga spodziewa się dalszego wzrostu segmentu piw smakowych i tzw. rzemieślniczych oraz dalszego spadku konsumpcji piw mocnych.

Dla porównania SABMiller, właściciel Kompanii Piwowarskiej, podał, iż polska spółka w kluczowych II i III kwartale br. (od kwietnia do września ub.r.) sprzedała o 4 proc. więcej piwa niż w analogicznym okresie 2013 r., jednak przychody netto spółki były o 2 proc. niższe. SABMiller podaje, że w portfolio KP dobrze radziły sobie marki Żubr i Lech, spadała natomiast sprzedaż Tyskiego, największej na rynku marki piwa.

Z kolei przychody ze sprzedaży Grupy Żywiec spadły w ub.r. o 10,5 proc., do 3,09 mld zł, i chociaż grupa zakończyła rok zyskiem blisko 159,4 mln zł netto, to był on o 41 proc. mniejszy niż w 2013 r. W 2014 r. Grupa Żywiec sprzedała o 3,6 proc. mniej piwa niż w 2013 r. (blisko 10,7 mln hl piwa w porównaniu z 11,1 mln hl w 2013 r.).

Maciej Burlikowski 1216 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.