Szybki jak Megapanel

Polski internet od przyszłego roku będzie badał instytut GfK Polonia. Czy dzięki temu poprawi się szybkość i jakość tego badania? Czy badanie PBI zachowa rangę rynkowego standardu? Konkurencja nie śpi.

Mamy koniec maja. Zaś aktualną wiedzę o tym, jak wygląda polski rynek internetu, które portale i serwisy są najpopularniejsze, ile i gdzie np. oglądamy w sieci wideo, mamy z… marca. Niestety, takie są uroki badania Megapanel realizowanego dla spółki Polskie Badania Internetu przez firmę Gemius.

Dla medium, jakim jest internet, najszybszego wszak z mediów elektronicznych, trzymiesięczne opóźnienie to epoka, lata świetlne. Niestety, taka sytuacja utrzymuje się od lat.

Z braku czegokolwiek lepszego branża uznała Megapanel za standard rynkowy, mimo jego niedoskonałość i zarzutów, że właścicielami spółki PBI są duzi wydawcy internetowi na czele z Agorą, GG Network, Grupą Onet, Ringier Axel Springer Polska, Grupą Polskapresse, Interią (Bauer), wydawnictwem Murator, Wirtualną Polską czy Redefine (Cyfrowy Polsat). Mniejsi gracze mogą mieć więc obiekcje co do bezstronności i neutralności wyników. Czy słuszne, nie wiemy.

Wiemy natomiast, że od przyszłego roku za realizację badania polskiego internetu będzie odpowiadała nowa firma - instytut badawczy GfK Polonia, którą PBI wybrało na realizatora badania w latach 2016-2019 r. w konkursie trwającym równo rok i miesiąc (sic!).

Oferty w tym konkursie przedstawiło pięć instytutów badawczych: ComScore, Gemius, który do tej pory odpowiadał za badania internetu w Polsce, GfK Polonia, Millward Brown i Nielsen.

Czy zmiana Gemiusa na GfK sprawi, że wyniki będą bardziej aktualne, dzisiaj nie wiemy, ale trzymamy kciuki. Z pewnością przed PBI i nowym realizatorem badania wyzwania w postaci miarodajnego pomiaru wideo i badania social mediów, o mobile nie wspominając.

Przypomnę tylko, że mówimy o rynku, który reklamowo wart był w ub.r. 2,6 mld zł (według badania AdEx, realizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska) i od lat utrzymuje najwyższą wśród wszystkich klas mediów dynamikę wzrostu.

Na przegranego w tym konkursie wygląda Gemius, ale czy na pewno? Otóż niecałe trzy tygodnie przed ogłoszeniem zwycięzcy konkursu BPI trzy firmy badawcze: Gemius, Nielsen i Millward Brown ogłosiły, że wspólnie przygotowują się do wprowadzenia na rynek projektu połączenia badań mediów - telewizji, internetu, prasy i radia. Reklamodawcy mają otrzymać jedną multimedialną bazę danych do planowania kampanii reklamowych. Pomiar umożliwi planowanie i emitowanie reklam z uwzględnieniem wszystkich rodzajów mediów i treści reklamowych (w tym również wideo i mobilnych), a także profilu społeczno-demograficznego oraz konsumenckiego grup docelowych. Projekt ma zadebiutować na rynku jeszcze w tym roku.

Czyżby szykowała się nam walka o standard? 

Maciej Burlikowski 1167 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.