Wideo z potencjałem

Z badania MEC VideoTrack wynika, że TVN ma najciekawszą ofertę programów w internecie, Ipla jest ulubionym serwisem widzów głównych stacji, a HBO Now ma potencjał.

Ponad jedna czwarta internautów uważa, że TVN jest stacją z najciekawszą ofertą programów dostępnych w internecie – wynika z MEC VideoTrack, badania agencji MEC. Polskim e-widzom brakuje w sieci programów National Geographic, a gdyby mogli kupować dostępy do oferty pojedynczych stacji i oglądać je w trybie „na życzenie” blisko 60 proc. zdecydowałoby się na HBO.
TVN prowadzi w rankingu stacji, które mają według polskich internautów najciekawszą ofertę programów dostępnych online. TVN aż o 10 pkt proc. wyprzedza kolejny w rankingu Polsat, za którym plasują się największe kanały Telewizji Polskiej.



Co ciekawe, to Ipla, a więc serwis i aplikacja grupy Polsat, wypada lepiej niż Player, serwis TVN, w rankingu ulubionych serwisów wskazywanych przez internautów. Z jednej strony pokazuje to oczywiście siłę marki Ipla, która od początku funkcjonuje pod tą samą nazwą. Z drugiej może oznaczać, że część widzów nie wiąże bezpośrednio TVN i Polsatu z markami serwisów VoD związanych z tymi nadawcami – pokazuje MEC VideoTrack.  
 

Ulubieńcy widzów

W badaniu agencja przeanalizowała szereg aspektów wiążących oglądalność konkretnych kanałów telewizyjnych z popularnością serwisów VoD. Okazuje się, że np. zarówno wśród widzów TVN, jak i Polsatu (mowa o internautach, którzy uważają te stacje za swoje ulubione) najwyżej ocenianym serwisem VoD oferującym dłuższe treści wideo jest Ipla. Jak to wygląda w przypadku innych kanałów?
Poza YouTube, wskazywanym jako główny serwis VoD, z którego korzystają widzowie wszystkich kanałów, w rankingach internautów wybijają się Ipla, VOD.pl, Player czy Zalukaj, osiągające jednak różne wyniki w zależności od deklarowanych „sympatii” telewizyjnych.
Fani TLC (wskazujący tę stację jako ulubioną w MEC VideoTrack) najczęściej odwiedzają Player.pl, który prowadzi przed Iplą i Zalukaj. Odwrotną kolejność przybiera ten ranking w przypadku widzów AXN (Ipla, Zalukaj, VOD.pl). Miłośnicy BBC z kolei na pierwszym miejscu wymieniają Iplę, a dalej – VOD.pl i Zalukaj.
– Dla nadawców, którzy przymierzają się do oferowania swoich produkcji w serwisach VOD, a nie tworzenia własnych, dostarczamy w badaniu podpowiedź, gdzie najlepiej lokować swój programming. Z kolei reklamodawcy zyskują wiedzę o serwisach najlepiej „współpracujących” z fanami konkretnych programów – mówi Joanna Nowakowska, communications & market analysis manager MEC.

Pożądane w sieci
 
W MEC VideoTrack sprawdzono też, jakie stacje według widzów mają ciekawe programy telewizyjne, a nie można ich – zdaniem widzów – znaleźć w żadnym serwisie VoD. Z jednej strony pokazuje to potencjał dla rozwoju oferty e-wideo nadawców, z drugiej (w przypadku kanałów, które udostępniają programy online) może sugerować potrzebę lepszego spozycjonowania oferty w sieci. Ranking kanałów pożądanych online otwiera National Geographic. W pierwszej szóstce poza nim znajdują się też dwa inne kanały z kategorii factual – Discovery oraz History.  
– Oferta VoD w dużej mierze bazuje obecnie na filmach i serialach, a na podstawie badania wydaje się, że na rynku jest też popyt na innego rodzaju treści: dokumentalne, przyrodnicze czy popularnonaukowe. Naiwnością byłoby sądzić, że ich nadawcy kompletnie nie zdają sobie z tego sprawy i dlatego nie udostępniają programów online. To raczej kwestia wątpliwości związanych z możliwością ich komercjalizacji w sieci czy też ograniczeń związanych z licencjami – twierdzi Nowakowska.
 


 
Badani przez MEC oceniali też potencjał oferty zakupu dostępu do pojedynczych stacji – a nie, jak dotąd, całych pakietów kanałów – oraz oglądania jej programów np. w serwisie na życzenie. Blisko połowa wyraża zainteresowanie takim rozwiązaniem, zaledwie 18 proc. badanych twierdzi, że nie byłoby dla nich atrakcyjne. Okazuje się więc, że formuła dostępu do treści proponowana przez HBO (w ramach serwisu HBO Now) mogłaby znaleźć w Polsce podatny grunt. Warto zwrócić uwagę na dużą liczbę widzów, którzy nie mają zdania w tej sprawie – ponad jedna trzecia internautów nie miała żadnej refleksji w kwestii osobnego zakupu kanałów.





TV a la carte

Zapytani o konkretne stacje, do jakich wykupiliby dostęp w takim systemie, wymieniali przede wszystkim HBO (aż 58 proc. badanych), Canal+ (32,9 proc.) i National Geographic (26,6 proc.). W rankingu wysoko plasują się też Discovery, Canal+ Sport, BBC, Polsat Film, AleKino+ czy Kino Polska. – Dla pożądanych w tym systemie kanałów to dobra wiadomość, szczególnie jeśli operatorzy płatnej TV zaczną mocniej testować model "a la carte". To oczywiście wbrew ich obecnemu modelowi biznesowemu, który zakłada sprzedaż w paczkach, ale potrzeby widzów ewoluują, a internet rozpieszcza bardziej zindywidualizowanymi rozwiązaniami. Niewykluczone, że tradycyjni operatorzy TV będą musieli trochę uelastycznić oferty – ocenia communications & market analysis manager MEC.
MEC VideoTrack zrealizowano metodą CAWI na grupie 2003 internautów na przełomie lutego i marca 2015 r.
 

Piotr Machul 220 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.