Sorrell nie wie o tobie wszystkiego

Tegoroczny Interact Congress nie rozczarował. Na otwarciu konferencji pojawił się sam szef WPP, który w trakcie wystąpienia poruszył najważniejsze punkty konferencji.

Coroczne spotkanie europejskiej branży internetowej tym razem zawitało do Berlina. Interact Congress 2015 otwierała rozmowa Constantine'a Kamarasa, prezesa IAB Europe, z szefem wszystkich szefów – Martinem Sorrellem. Dla porządku dodam – CEO największej grupy reklamowej na świecie WPP.

Wydawać by się mogło, że sir Sorrell to już zmęczony starszy pan, który skupia się na liczeniu swoich zysków, jednakże ta rozmowa pokazała, że nadal trzyma on rękę na pulsie i wie, co na rynku piszczy. W jego przekonaniu przemysł reklamowy powinien mocniej zareagować na międzynarodowych mocodawców w sprawie ochrony danych osobowych w internecie. Uważa, że debaty prowadzone na ten temat są po prostu nośne i modne dla Komisji Europejskiej i parlamentów krajowych. Dodał, że obawy społeczne dotyczące bezpieczeństwa cyfrowego oraz oszustw w internecie są mylone z prawem do użytkowania anonimowych przecież danych przez agencje komunikacyjne. – Martin Sorrell knows all about you. It wasn't true. It's all got mixed up – powiedział Sorrell, tym samym wyrażając fakt, że zbierane dane o użytkownikach są rzeczywiście anonimowe, nie dotyczą konkretnych osób z ich nazwiskami. Sprawa urosła do rangi zamachu na prywatność, co w odczuciu Sorrella jest kompletną bujdą.
Martin Sorrell zwrócił też uwagę na palący w branży problem "niedobadania" wideo. Telewizja przestała być już dawno jedynym dostawcą wideo treści, a z każdym kolejnym rokiem udział innych ekranów, z jakich czerpiemy filmy i seriale, rośnie. Tymczasem waluty, która objęłaby je wszystkie i pozwoliła wspólnie kupować i sprzedawać, wciąż nie ma. Sorrell zapowiedział więc lobbing na rzecz poprawy standardu badania telewizji oraz dużą presję na głównego dostawcę pomiaru – Nielsena. Dane, jakie dziś spółka oferuje, nie przystają zdaniem szefa WPP do nowej wideorzeczywistości.
Duża część tegorocznych prelekcji dotykała później tych zagadnień. Prywatności w sieci poświęcono nawet drugiego dnia całą sesję łącznie z panelem dyskusyjnym. Chętnie powracano też do tematu standardów pomiarów.

Za rok nowy układ

Jak co roku podczas Interact zaprezentowano nowe wyniki badania AdEx. Wynika z nich, że wartość rynku reklamy internetowej w Europie za 2014 r. wyniosła 30,7 mld euro, notując wzrost o 11,6 proc. To dwa razy więcej niż pięć lat temu. Wydatki per capita na reklamę online w Europie wyniosły 39,8 euro, na telewizję zaś – 43,2 euro. Internet pozostaje drugim medium w Europie pod kątem wydatków reklamowych. Nadal najsilniejsza jest telewizja, w której wartość reklamy w zeszłym roku wyniosła 33,5 mld euro. Trzecie miejsce zajmuje prasa z wydatkami na poziomie 26,8 mld euro. Co jednak najważniejsze – jak przewidują specjaliści z IHS, firmy zajmującej się powyższymi wyliczeniami – w 2015 r. internet prześcignie telewizję pod względem inwestycji reklamowych.

W ramach Interact Congress odbywa się również wieczorna gala z wynikami dwóch konkursów: kreatywnego Mixx Awards i badawczego Research Awards. Polska w tym roku nie wróciła z niczym. Agencja Gong otrzymała dwie srebrne statuetki w Mixxach za kampanię "Zwrotka Żywca". Agencję uhonorowano w kategoriach viral film i branded content. Łącznie była nominowana w czterech kategoriach.
Natomiast w Research Awards zwycięstwo przypadło firmie Gemius za projekt "Behavioral Panel System, a New Horizon to Cross Platform Measurement" w kategorii audience measurement.
Na Mixxach najczęściej nagradzaną agencją była AKQA, która zdobyła aż dziesięć statuetek, w tym sześć złotych. Agencję uhonorowano również grand prix za projekt "Your Year. Directed by Nike". Najwięcej nagród AKQA zdobyła właśnie za prace dla Nike'a, ale doceniono również projekty dla Vodafone czy Nissana. Najczęściej triumfującym krajem podczas tegorocznych Mixxów była Turcja.
Jak widać, Polska może walczyć z najlepszymi. Oby tylko zgłoszeń z naszego kraju było więcej, bo miałem wrażenie, że rozpoznawalność konkursowych brandów podczas Interact Congress nie była dość silna wśród i tak niewielkiej grupy polskich przedstawicieli.

Maciej Florek 2392 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.