Rekordy Polaków w Cannes

Na największy światowy festiwal kreatywności zgłosiliśmy w tym roku najwięcej prac. Wszystko wskazuje na to, że przywieziemy najmniej statuetek. Dlaczego? Bo Cannes Lions to święto kreatywności, a z tą ostatnio u nas nie jest najlepiej, przynajmniej w reklamie.

W 62. edycji festiwalu Cannes Lions we francuskim Cannes biorą udział 243 prace z Polski. To dotychczas największa liczba polskich prac zgłoszonych w tym prestiżowym konkursie kreatywności i ponad 80-proc. wzrost w stosunku do poprzedniej edycji Cannes Lions. 94 firmy z Polski - reklamodawcy, agencje reklamowe i PR, domy produkcyjne i mediowe - uczestniczą w walce o prestiżowe canneńskie Lwy. Jak dotąd mamy dwa.

Dzień 1.

W niedzielę ogłoszone zostały pierwsze cztery short-listy, w których polskie agencje otrzymały sześć nominacji. Trzy z nich dostała Isobar Poland za kampanię "Photos For Life" - dwie w kategorii promo & activation i jedną w kategorii direct. Dwie nominacje powędrowały do DDB & Tribal. Agencja walczyła o Lwy za projekt "Move Update" zrealizowany dla McDonald's w kategorii mobile oraz za kampanię "Test drive" dla Volkswagen Połczyńska w kategorii promo & activation. Jedną nominację w kategorii direct otrzymała agencja FCB Warsaw za kampanię dla marki Prima - "Paczki wdzięczności". Na short-liście w kategorii press Polaków zabrakło. W miniony piątek ogłoszono również nominacje do Lions Health, w których agencja Isobar została nominowana w kategorii health & wellness za "Photos For Life". Nagrody jednak nie przyznano.

Dzień 2.

Pierwszy dzień wręczania nagród i agencja DDB & Tribal zdobywa brąz w kategorii mobile za kampanię "Move Update" dla McDonald's. Zapowiada się dobrze, tym bardziej że dowiadujemy się o kolejnych nominacjach: Isobar Poland ma walczyć z dwiema nominacjami za "Photos for Life" w kategorii media; FCB Warsaw w tej samej kategorii za "Paczki wdzięczności" zrealizowane dla Primy. "Smutny autobus" autorstwa agencji K2 otrzymał trzy nominacje w kategorii PR. Niestety, żadna ze zgłoszonych prac z Polski w kategoriach outdoor i creative & effectiveness nie znalazła się na short-liście.

Dzień 3.

Kampania "Paczki wdzięczności" przygotowana przez FCB Warsaw dla Primy zdobywa brąz w kategorii media. Isobar Poland z dwiema nominacjami za "Photos for life" w kategorii media, niestety, nie został nagrodzony. Również "Smutny autobus" autorstwa agencji K2, który otrzymał trzy nominacje w kategorii PR, nie zdobył żadnej statuetki. A na kolejnych short-listach pojawia się tylko jedna kampania: "Emergency call" zrealizowana przez Havas Worldwide Warsaw dla Citroen Polska w kategorii radio. Nadzieje są już coraz mniejsze, bo zostały już tylko cztery kategorie: branded content & entertainment, film, film craft titanium & integrated. Trzymamy kciuki za znalezienie się "Zwrotki Żywca" na short-liście w tej pierwszej kategorii, resztę nawet trudno przewidzieć.

4, 3, 2...

Na festiwalu w Cannes w ubiegłym roku zostały nagrodzone tylko dwie agencje z Polski. Srebrną statuetkę zdobyła agencja Ogilvy & Mather, która wraz z Radą Języka Polskiego PAN zgłosiła kampanię promującą stosowanie polskich znaków diakrytycznych. Także srebro (media) i brąz (PR) otrzymał Cheil Polska. Agencja ta przygotowała dla Polskiego Czerwonego Krzyża projekt "Bardzo dobre maniery", dzięki któremu goście wybranych restauracji mogli dopisać do swojego rachunku 5 zł na rzecz PCK. W 2013 r. po zakończeniu 60. edycji międzynarodowego festiwalu Cannes Lions do Polski przyjechały cztery statuetki. Getin Noble Bank zdobył nagrodę Innovation Lions za projekt karty MasterCard Display. Srebrnego i Brązowego Lwa w kategorii branded content and entertainment za "Rak'n'Roll Records" dostał zespół 180heartbeats + Jung v. Matt. Kolejny Brązowy Lew, tej samej kategorii, za projekt "Doping TV!" otrzymała agencja Young & Rubicam. Jest coraz gorzej i powinno nam to dać do myślenia.

Miejmy nadzieję, że w tym roku nie skończy się na dwóch Lwach. Przecież 145 przyznanych nagród podczas KTR-ów miało dawać wielkie nadzieje na statuetki za granicą. Skąd ta dysproporcja? Prace i kampanie, które zwróciły uwagę jurorów i zdobyły najwięcej uznania na KTR-ach, to: "Paczki wdzięczności", "Leszek Chmielewski" Kompanii Piwowarskiej, "Warsaw Rising 1944" Muzeum Powstania Warszawskiego, "Zwrotka Żywca" Grupy Żywiec, "Virgin Snake" Virgin Mobile, "Kochasz? Powiedz stop wariatom drogowym” Fundacji PZU, "Smutny Autobus" Centralnego Ośrodka Informatyki przy MSW oraz oczywiście "Photos for Life" Fundacji Rak'n'Roll Wygraj Życie. Ta ostatnia, chociaż wspiera szczytny cel, stała się już naszym flagowym, festiwalowym produktem eksportowym. Chcemy czegoś więcej. "Smutny autobus", który w kraju spotkał się z falą krytyki, uparcie walczy o wywołanie pozytywnych opinii wśród jurorów, bez skutku. Zastanawiałam się, którą kampanię w-końcu-nie-społeczną widziałabym przynajmniej na short-liście w Cannes. Poza "Zwrotką Żywca" Gonga i "Paczkami wdzięczności" FCB Warsaw, niestety, nic nie przychodzi mi do głowy. A szkoda.

Katarzyna Kacprzak 330 Artykuły

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.