Sektor finansowy w I kw. br. wydał na reklamę 104 mln zł

To o 11 mln zł mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Analizę wydatków przygotował dom mediowy Codemedia.

W I kwartale 2015 r. wydatki sektora finansów na reklamę wyniosły ponad 104 mln zł. To o ponad 50 mln zł mniej niż w ostatnim kwartale 2014 r. i o prawie 11 mln zł mniej w stosunku do okresu styczeń-marzec 2014 – wynika z analiz domu mediowego Codemedia, na podstawie Kantar Media, Nielsen Audience Measurment i danych własnych.

W I kwartale największym reklamodawcą w tej kategorii były banki, które wydały na reklamę swoich produktów ponad 65 mln zł (63 proc. całego budżetu). Za nimi uplasowały się inne instytucje finansowe, w które wliczać należy m.in. firmy leasingowe, parabanki, domy maklerskie, przeznaczające na promocję ponad 24 mln zł (23 proc.). Firmy ubezpieczeniowe poniosły z kolei wydatki na poziomie 13 mln zł (13 proc.).

Kwota, jaką banki przeznaczyły w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2015 r., jest o prawie 23 proc. niższa w stosunku do ostatniego kwartału 2014 r., ale tylko o 2 proc. mniejsza niż w okresie styczeń-marzec 2014. Banki najchętniej reklamowały konta, przeznaczając na ich promocję ponad 25 mln zł.

Instytucje finansowe również zmniejszyły swoje nakłady na reklamę o prawie 25 proc. w stosunku do ostatniego kwartału 2015 r. i o 9 proc. w stosunku do pierwszych trzech miesięcy 2014 r. Podmioty te najczęściej  inwestowały w reklamę produktów leasingowych i kredytowych, przeznaczając na ten cel ponad 14 mln zł.

Wydatki sektora ubezpieczeń również spadły o 56 proc. w stosunku do okresu październik-grudzień 2014 r. i o 31 proc. w zestawieniu z I kwartałem 2014 r. Firmy ubezpieczeniowe w 2015 r. intensywnie promowały ubezpieczenia komunikacyjne, przeznaczając na ten cel prawie 6 mln zł.

Firmy z rynku finansowego najchętniej reklamują swoje usługi i produkty w telewizji, inwestując 53 proc. swojego budżetu marketingowego – 55 mln zł (dane I-III 2015 r, Codemedia) – właśnie w tym kanale. Kampanie reklamowe były głównie emitowane w takich stacjach jak Polsat, TVN, TVP1 i TVP2. W pierwszej szóstce znalazły się również TVN24 i Discovery Channel. Wydatki na telewizję spadły o 36 proc. w stosunku do ostatniego kwartału 2014 r., a w stosunku do okresu styczeń-marzec 2014 o 2 proc. 18 proc. nakładów – ponad 18 mln zł – kosztowała sektor reklama online. Ich suma spadła o 19 proc. w stosunku do IV kwartału 2014 r. i o 40 proc. w stosunku do I kwartału ub.r. Najwięcej budżetów firmy lokowały w reklamę na Wp.pl, Onet.pl i Interia.pl. Jeśli chodzi o portale finansowe, to pierwszą trójkę tworzą Money.pl, Biztok.pl i Bankier.pl.

Na trzecim miejscu uplasowały się wydatki na reklamę kinową, które wyniosły ponad 7 mln zł (7 proc.). Po 6 proc. budżetów marketingowych firmy przeznaczyły na reklamę w magazynach, radiu oraz na outdoor (odpowiednio ponad 6 mln zł na każdy obszar). Tylko 3 proc. wydatków pochłonęła reklama w gazetach codziennych.

Maciej Florek 2015 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.