Ośmiu chętnych na MUX-8

Co najmniej osiem firm chce uruchomić nowe, darmowe kanały telewizyjne.

Będziemy mieli sześć lub siedem nowych, bezpłatnych, czyli utrzymujących się z reklam, stacji telewizyjnych. Chętnych nie brakuje.

W zeszły piątek (18.09) Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) zakończyła formalnie przyjmowanie wniosków na udział w konkursie na uruchomienie czterech nowych kanałów telewizyjnych. Będą one dostępne w ramach bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej (DVB-T). Rada czeka jeszcze na ewentualne wnioski wysłane pocztą.

Tym samym proces zagospodarowania wolnych częstotliwości telewizyjnych w ramach kolejnego tzw. multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej (MUX-8) wchodzi w finałową fazę.

Przypomnijmy, że zgodnie z decyzją KRRiT z października ub.r. w ramach częstotliwości dostępnych w MUX8 Telewizja Polska (TVP) jako publiczny nadawca otrzymała miejsca na trzy kanały w standardowej rozdzielczości (SD) albo jeden w wysokiej (HD) i jeden SD, natomiast pozostali nadawcy będą konkurować o cztery kanały w jakości SD.

KRRiT oczekuje od nadawców propozycji na cztery nowe kanały: filmowy, lifestyle'owy, interaktywny oraz lokalny (wiadomości regionalne). W pierwszym z nich co najmniej 30 proc. tygodniowego czasu nadawania programu w godzinach 6.00-23.00 mają zająć filmy fabularne, seriale i audycje rozrywkowe. Program ma też zawierać audycje informacyjne i publicystyczne.

Kolejny kanał ma ”promować aktywny rozwój człowieka” - zawierać audycje poświęcone zdrowemu stylowi życia, rozwojowi zawodowemu i społecznemu człowieka, a także popularyzować aktywność fizyczną. Program powinien także zawierać m.in. relacje z wydarzeń kulturalnych i artystycznych.

W trzecim kanale Rada chciałaby widzieć ”audycje poświęcone rozwojowi społeczeństwa, gospodarki, kultury i przemianom obyczajowym we współczesnych warunkach szybkiego rozwoju technicznego i technologicznego”. W ramówce stacji powinny znaleźć się audycje poświęcone ”edukacji medialnej” oraz treści pochodzące z nowych mediów. KRRIT chciałby, by był to program ”interaktywny i przyjazny” dla odbiorców.

Ostatni z kanałów ma ”prezentować aktualne wydarzenia z różnych stron Polski, a także zawierać audycje poświęcone idei samorządności i funkcjonowaniu lokalnych społeczności, edukacji obywatelskiej oraz poświęcone różnorodnym działaniom na rzecz interesu publicznego w warunkach pluralizmu poglądów politycznych”.

Wszystkie kanały mają być nadawane codziennie przez 24 godziny na dobę. Wybranym w konkursie nadawcom KRRiT udzieli 10-letnich koncesji.

Jak udało nam się ustalić, oferty na te kanały złożyło co najmniej osiem podmiotów: spółka Agora i Grupa ZPR, które ubiegają się o wszystkie cztery kanały, Telewizja Polsat, która złożyła wnioski na trzy kanały (bez regionalnego), Kino Polska TV (poprzez spółkę zależną Cyfrowe Repozytorium Filmowe) i TV Puls, które chciałby uruchomić po dwa kanały: filmowy i lifestyle'owy. Oprócz nich swoje oferty złożyły: Grupa Wirtualna Polska (na kanał filmowy WP1), Discovery Networks (nadawca nie ujawnia zakresu złożonej oferty) oraz Polska Izba Komunikacji Elektronicznej (PIKE, która zrzesza operatorów sieci kablowych i chciałby nadawać program regionalny).

KRRiT nie jest zobligowana czasem do rozstrzygnięcia konkursu na MUX-8. Poprzedni konkurs na cztery wolne miejsce na MUX-1, rozpoczęty w marcu 2013 r., w którym startowało 16 firm, Rada rozstrzygnęła po sześciu miesiącach (we wrześniu 2013 r.).    

Maciej Burlikowski 1576 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.