VivaKi w obliczu wyzwania

SMG i ZOG zostały wystawione na próbę i muszą walczyć o utrzymanie ważnych klientów. Domaniewska stoi? Na pewno w przetargach.

W przetargowej burzy, która właśnie przetacza się przez domy mediowe, widać ciemne chmury mocno zagrażające biznesom grupy negocjacyjnej VivaKi. Agencje SMG i ZenithOptimedia Group muszą się tej jesieni postarać i przekonać swoich klientów do dalszej współpracy. Przyjrzyjmy się nieco bliżej aktualnej sytuacji tych domów mediowych. 

SMG do końca roku poczeka na decyzję Prudentiala. Agencja broni obsługi zarówno w mediach tradycyjnych, jak i cyfrowych. Do konkursu poza SMG zaproszenia otrzymały Universal McCann, Maxus i będący na fali wznoszącej po wygranej Nivei – OMD. Oferty sprawdza też firma energetyczna Tauron, która do tej pory korzystała z siły zakupowej SMG. Przetarg dotyczy planowania i zakupu wszystkich mediów.

Do końca bieżącego roku trzeba będzie też zaczekać na wybór domu mediowego przez PZU. Ten marketer z SMG związany jest od 12 lat, a konkretnie ze Starlinkiem. Jednak nowa polityka Starcom MediaVest Group idzie w stronę posługiwania się jednym brandem – SMG. Postaramy się tego trzymać. Przypomnijmy, że PZU kupiła we wrześniu ub.r. Link4, a obecnie prowadzony przetarg mediowy może dotyczyć skonsolidowanego budżetu obu marek w jednej agencji. Link4 również obsługuje SMG, choć historycznie trzeba mówić o Starcomie. 

Kolejnym sporym klientem, który poprosił agencje o prezentacje jest ponownie dotychczasowy zleceniodawca SMG - Eurobank. Marketer nie chciał komentować spraw związanych z tym przetargiem. Konkurs rozpoczął się w lipcu tego roku. Czekamy na finał.

Jak wynika z naszych informacji, niedługo ma się kończyć umowa SMG z T-Mobile. I choć oficjalnie klient przekazał nam, że umowa jest nadal aktualna, co przecież wiemy, bo obowiązuje do końca br., to przy obecnym układzie przetargowym stawia znak zapytania nad rozpisaniem konkursu mediowego. Swoje przetargi niedługo zakończą główni konkurenci T-Mobile, czyli Polkomtel i Play. Czy to nie będzie najwłaściwszy moment na zrewidowanie ofert z cenami na buying w mediach?

Co było w ostatnim czasie jeszcze ważne dla sieci SMG z globalnego punktu widzenia? Oczywiście przetarg mediowy Mondeleza, który zakończył się sukcesem Carata. Dom mediowy z grupy Dentsu przejmuje od SMG obsługę Mondeleza w Stanach Zjednoczonych i na Wyspach Brytyjskich. Dodatkowo Carat dostaje też Azję i Pacyfik. SMG zachowuje obsługę Mondeleza na niektórych rynkach w Europie Wschodniej, na terenie Bliskiego Wschodu, w niektórych rejonach Afryki i w Ameryce Łacińskiej. Polski SMG mógł mieć nadzieję, że globalny przetarg Mondeleza zmieni układ sił i u nas, a jego wieloletni klient powróci. 

W niezbyt komfortowej sytuacji jest też wspomniany na początku tej kolumny ZenithOptimedia Group. Jak wynika z naszych informacji, o przesłanie tabel kosztowych poprosił dosyć ważny klient ZOG-u – Reckitt Benckiser. Nie wiemy, niestety, do kogo jeszcze Reckitt wysłał taką prośbę. Jest to jeden z większych reklamodawców telewizyjnych w Polsce. W 2014 r. jego wydatki mediowe w tym kanale wyniosły niespełna 240 mln zł. 

Także wieloletni klient ZOG – L'Oreal Polska – postanowił sprawdzić serwis mediowy, organizując przegląd ofert. – Sytuacja na rynku mediów w Polsce jest dziś bardzo dynamiczna, chcemy więc sprawdzić, czy koszty zakupu mediów tradycyjnych, które oferuje nam nasz dom mediowy, nadal są konkurencyjne. Ponadto postanowiliśmy rozszerzyć portfolio agencji mediowych, z którymi pracujemy, i powierzyć nasze budżety digital innej agencji – przekazała nam Magdalena Toczyska-Kasprzak, media & digital director L'Oreal Polska. Do przeglądu ofert kosztowych oprócz ZenithOptimedia Group zaproszono kilka największych domów mediowych w Polsce. Decyzję dotyczącą agencji, która będzie w przyszłym roku planowała i kupowała media tradycyjne, L'Oreal podejmie na przełomie października i listopada.

W przetargu na media online L'Oreala prezentować się będzie pięć agencji. Ich nazw marketer nie podaje. Decyzja ma zapaść do 15 listopada.

Do drzwi ZenithOptimedia Group zapukała także Żabka. ZOG broni obsługi mediowej tego klienta, a na przeszkodzie stoją mu trzej rywale. Niestety, nie znamy ich nazw. Rozstrzygnięcie tego przetargu zaplanowane jest, w sumie jak większość pozostałych, do końca tego roku. 

Jak widać, SMG i ZOG nie łączy jedynie grupa negocjacyjna czy fizyczna bliskość (Domaniewska 42 – ZOG, Domaniewska 44A – SMG). W obecnym układzie spaja je sytuacja biznesowa wystawiona na próbę przez dosyć ważnych klientów. Przetargowy rok w domach mediowych jeszcze się nie skończył.

Maciej Florek 2050 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.