Niedosyt

Operatorzy kablowi nie zwalniają tempa i poszerzają swój biznes, również ten związany z internetem. Stworzenie jednolitego rynku cyfrowego raczej będzie jednak niemożliwe. Takie wnioski płyną z niedawnej 42. Międzynarodowej Konferencji i Wystawy PIKE w Krakowie.

Operatorzy kablowi nie zwalniają tempa. Ponad 20 proc. swoich przychodów przeznaczają na inwestycje. W latach 2009 -2014 wydatki inwestycyjne branży CATV wyniosły około 5,3 mld zł. Spora część przeznaczona została na infrastrukturę – w tym tę związaną z usługami internetowymi. Dziś liczba użytkowników korzystających w Polsce z internetu dzięki operatorom CATV to 2,4 mln. Od 2009 r. liczba tych użytkowników wzrosła o 50 proc.

Udział operatorów CATV w całości stałych łączy w Polsce wynosi ponad 30 proc., co daje Polsce 10. miejsce wśród krajów Unii Europejskiej. Internet ma być jednym z katalizatorów zmian na rynku sieci kablowych.

Wyzwaniem dla branży jest stworzenie jednolitego rynku cyfrowego (notabene temat przewodni 42. Międzynarodowej Konferencji i Wystawy PIKE w Krakowie brzmiał właśnie: "W stronę jednolitego rynku cyfrowego"). Z dyskusji panelowych i kuluarowych toczonych na krakowskim spotkaniu wynikało jasno, że stworzenie rynku jednolitego, spójnego będzie raczej niemożliwe. Powodów jest co najmniej kilka, ale najważniejszy to rozbieżny interes wielu uczestników rynku cyfrowego (i w Polsce, i w Europie), w tym przede wszystkim branży kablowej i operatorów komórkowych. Nie pomagają też nasz "charakter narodowy" i ostra konkurencja.

Część uczestników konferencji PIKE zapewne wyjechało z Krakowa z niedosytem. A to między innymi za sprawą Scripps Networks International, nowego właściciela TVN. Wielu spodziewało się, że pozna kierunek zmian, w jakim będzie szedł biznes tego nadawcy na naszym rynku. A Phillip Luff, dyrektor zarządzający UK & EMEA w Scripps Networks, powiedział jedynie, że strategię jego firmy (a w domyśle: i TVN) można określić trzema literami: ABC, gdzie A oznacza pojęcie audience (ang. widownia), B oznacza bravery (odwaga), a C - creativity (kreatywność). To trochę mało jak na gracza, który ma ambicję znacząco przemeblować polski rynek telewizyjny.

 

Piotr Machul 205 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.