Rozstrzygnięć ciąg dalszy

Po przetargach mediowych są już m.in. Polkomtel, Cyfrowy Polsat, Żabka, Prudential czy PKP Intercity. Powoli rysuje się nowy układ sił.

Po ostatnich ważnych rozstrzygnięciach przetargów mediowych, m.in. L'Oreal Polska, który wybrał ZenithOptimedia Group i Value Media, doczekaliśmy się kolejnych przetasowań. Jednym z ważniejszych był przetarg na skonsolidowany budżet mediowy Polkomtela i Cyfrowego Polsatu. W postępowaniu zwyciężył dom mediowy Vizeum (Dentsu Aegis Network Polska). Vizeum Polska będzie odpowiadał za strategię i działania obydwu spółek we wszystkich mediach, zarówno offline – telewizji, prasie, radiu, kinie, na outdoorze, jak i w mediach online, w tym w mediach społecznościowych.

Polkomtel w ub.r. ściął swoje wydatki mediowe w porównaniu z 2013 r. o 30 proc. (z 411,2 mln zł do 285,2 mln zł), natomiast Cyfrowy Polsat podwoił swój budżet mediowy (z 55,8 do 112,3 mln zł – wszystkie dane obejmują tylko wydatki na media ATL, bez internetu, dane cennikowe za Kantar Media).

Wynik tego przetargu oraz wcześniejsze przesunięcie budżetu Unilevera do Mindshare spowodowały zmiany w strukturze Grupy Media Direction. Po zakończeniu współpracy z tymi klientami grupa ograniczy zatrudnienie o ok. 10 proc. Jak przekazali nam Paweł Sawicki i Jacek Hendigery, członkowie zarządu Media Direction Group, kluczowe osoby pozostaną w strukturze firmy.

Unilever był klientem PHD Media Direction od ośmiu lat, natomiast Polkomtel korzystał z usług Media Direction OMD od siedmiu lat. Współpraca Cyfrowego Polsatu i grupy Media Direction trwała 15 lat.

Dalsza walka

ZenithOptimedia Group po wygranej L'Oreala zdążył zgarnąć kolejne budżety mediowe. Ten dom mediowy zajmie się obsługą Mercedesa, dotychczasowego klienta MEC. Szczegóły przesunięcia tego budżetu nie są nam znane. ZOG wygrał też w przetargu sieci marketów budowlanych Obi, choć nadal jest to wiedza nieoficjalna. Do tej pory Obi korzystał z usług domu mediowego Lowe Media. Po zwycięstwach ZOG-u przyszedł też czas na stratę. Po przetargu Żabka Polska zdecydowała się powierzyć obsługę mediową OMD. Poza ZOG i OMD w konkursie brały udział jeszcze dwie agencje, jednak klient nie chciał podawać ich nazw.

W pierwszej połowie grudnia dobre wieści po przetargowych prezentacjach zawitały również do SMG i MEC. Agencja z Publicis Groupe wygrała przetarg mediowy firmy ubezpieczeniowej Prudential, tym samym utrzymując swojego dotychczasowego klienta. W konkursie poza SMG startowały jeszcze Maxus, OMD i Universal McCann. Klient do tej pory nie potwierdził nam rozstrzygnięcia tego przetargu. MEC natomiast wygrał budżet mediowy PKP Intercity. Przewoźnik kolejowy powierzy MEC obsługę mediową kampanii wizerunkowo-produktowej marek PKP i PKP Intercity. Oferty w przetargu złożyło kilka agencji, a o wyborze MEC miały przesądzić zaproponowana strategia oraz koszt zakupu mediów. PKP Intercity przetarg mediowy ogłosiło we wrześniu br., po tym jak konkurs na wybór domu mediowego z lipca został unieważniony, ponieważ żadna oferta nie spełniała warunków formalnych zamówienia. Jesienne kampanie PKP Intercity w tym roku planował i kupował Carat. Wcześniej przewoźnik współpracował w tym zakresie z Havas Media.

Czekamy na więcej

Mimo istotnych rozstrzygnięć domy mediowe nadal nie mogą złapać spokojnego oddechu. Jedne przetargi się zakończyły, a kolejne rozpoczęły bądź trwają. Uwaga rynku jest mocno skupiona na przetargu Playa, którego broni MediaCom Warszawa. Jak wynika z naszych nieoficjalnych informacji, zwycięski dom mediowy mamy poznać w nadchodzących dniach. Kolejnym ważnym przetargiem jest obecnie konkurs Henkla, dotychczasowego klienta MEC. Szczegóły postępowania nie są nam znane. W 2014 r. Henkel wydał na reklamy niespełna 200 mln zł. W pierwszych trzech kwartałach tego roku jego wydatki reklamowe wyniosły 156,1 mln zł (dane cennikowe za Kantar Media).

Maciej Florek 1977 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.