Mediowcy nie odpoczywają

Zgodnie z zapowiedzią z mojej poprzedniej kolumny przetargowej doczekaliśmy się startu nowych przetargów w sektorze FMCG i ubezpieczeniowym. Niebawem atmosferę podgrzeje jeszcze IKEA.

Rozpoczął się jeden z najciekawszych przetargów tego roku - Nestle Polska po dziewięciu latach zdecydowała się na przegląd ofert domów mediowych. Do przetargu zostały zaproszone cztery agencje. Budżetu broni MEC, a poza nim walczą jeszcze Initiative oraz dwa domy z tego samego holdingu - Starcom i Zenith należące do Publicis Media. Zaproszenie dwóch domów mediowych z tej samej grupy to dosyć rzadka sytuacja nie tylko w Polsce, ale również w międzynarodowych konkursach. Wytłumaczeniem takiego kroku może być bardzo konkurencyjne portfolio Nestle, w którym znajdują się m.in. płatki śniadaniowe, lody, słodycze czy woda. Być może marketer miał obowiązek zaproszenia więcej niż trzech agencji, dlatego zdecydował się na dwa domy z Publicis Media, ponieważ pozostałe nie spełniały warunków konkurencyjności. Zakres przetargu obejmie całość prac związanych z planowaniem i zakupem mediów dla wszystkich biznesów Nestle w Polsce. Powodem rozpisania tego przeglądu są wewnętrzne regulacje Nestlé, zgodnie z którymi co kilka lat wszystkie spółki Nestlé na świecie zobligowane są do przeglądu ofert na rynku. Umowa, którą Nestlé Polska zawrze z wybranym domem mediowym, zostanie podpisana na czas określony.

Kolejnym ważnym przetargiem, który jest dopiero we wstępnej fazie, jest konkurs PZU. Marketer wysłał zapytanie o informację do wszystkich spełniających kryterium określonych obrotów domów mediowych. PZU jest obecnie na etapie weryfikacji nadesłanych zgłoszeń. Jak wynika z naszych nieoficjalnych informacji, do przetargu zaproszenie otrzyma sześć domów mediowych. PZU jest obecnie klientem Starlinka (Publicis Media). Ostatni przetarg mediowy ubezpieczyciel rozstrzygnął w styczniu br.

W dalszym ciągu trwa przetarg mediowy ZT Kruszwica. Firma jest już na etapie short-listy, na której znalazły się MullenLowe MediaHub oraz broniący budżetu Starcom. We wcześniejszej fazie ZT Kruszwica porównywała również oferty MediaComu i OMD.

Globalnie doczekaliśmy się rozstrzygnięcia jednego ważnego postępowania. IKEA wybrała do współpracy dwa holdingi mediowe - GroupM oraz Dentsu Ageis Network. W Polsce agencje z tych grup prawdopodobnie staną do konfrontacji na koszty i strategie jesienią tego roku. Jak podały zagraniczne serwisy, niewykluczone, że na niektórych rynkach może dojść do bardzo specyficznej sytuacji, gdzie w konkursie będzie prezentować się sześć agencji - cztery z GroupM i dwie z Dentsu. Takie rozwiązanie jest nietypowe - domy mediowe z tych samych holdingów mają niemal identyczne siły negocjacyjne i warunki zakupowe. Jak wynika z naszych informacji, do takiej sytuacji w Polsce raczej nie dojdzie, a walczyć między sobą będą MEC, broniący budżetu, i Vizeum. Czekamy zatem na jesienną słotę, która będzie podgrzewana lokalnymi rozgrywkami IKEA.

Maciej Florek 1977 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.