Zenith: w 2017 r. 75 proc. konsumpcji internetu będzie należeć do mobile

Raport "Mobile Advertising Forecasts" obejmuje dane z 60 światowych rynków, w tym z Polski.

W 2017 r. udział mobile w konsumpcji internetu wyniesie 75 proc. – wynika z najnowszego raportu "Mobile Advertising Forecasts", opublikowanego przez agencję mediową Zenith. Raport koncentruje się na reklamie mobile i technologiach mobilnych, prezentując dane i prognozy dotyczące ilości czasu poświęcanego przez konsumentów na korzystanie z mobilnego internetu, penetracji smartfonów i tabletów oraz wartości inwestycji w reklamę mobile. Raport obejmuje dane z 60 światowych rynków, w tym z Polski.

Urządzenia mobilne stały się już na świecie dominującym narzędziem dostępu do internetu, a w przyszłym roku staną się też głównym ekranem dla reklamy internetowej. W Polsce 1/3 konsumpcji internetu odbywa się na urządzeniach mobilnych, stale rośnie też udział mobile w inwestycjach w reklamę online – powiedziała Agata Majecka, general manager Zenith.

Kraje z najwyższym poziomem konsumpcji mobilnego internetu są rozproszone po Europie Zachodniej, Azji i Ameryce Północnej. Najwyższy udział mobile w konsumpcji internetu odnotowuje Hiszpania – według szacunków Zenitha w 2016 r. sięgnie on 85 proc. Na drugim miejscu plasuje się Hongkong, z 79 proc. udziałem mobile, a za nim Chiny (76 proc.) i USA (74 proc.). Piąte miejsce zajmują wspólnie Włochy i Indie, w których udział mobile sięga 73 proc. W Polsce udział mobile w konsumpcji internetu wynosi 32 proc.

Analitycy Zenitha prognozują, że w 2018 r. najwyższy udział mobile w konsumpcji internetu – na poziomie 89 proc. – odnotuje Hongkong. Drugie miejsce, z 87 proc., zajmą Chiny, a trzecie Hiszpania (86 proc.), za którą znajda się wspólnie USA i Włochy (83 proc.) oraz Indie (82 proc.).

Czas korzystania z mobilnego internetu wydłuża się dzięki szybko rosnącej penetracji urządzeń mobilnych. W 2012 r. w 60 krajach ujętych w raporcie Zenitha, tylko 23 proc. konsumentów posiadało smartfon, a zaledwie 4 proc. – tablet. Penetracja smartfonów sięga teraz 56 proc., co oznacza 2,4-krotny wzrost w ciągu czterech lat, a według prognoz Zenith do 2018 r. wzrośnie jeszcze do 63 proc. Tablety, zwykle droższe, nie są tak powszechne – obecnie posiada je 15 proc. konsumentów z 60 krajów objętych raportem. Według analiz Zenith w 2018 r. penetracja tabletów wzrośnie do 17 proc.

Penetracja smartfonów jest najwyższa w krajach Europy Zachodniej i Azji. Według szacunków Zenith w tym roku Irlandia odnotuje najwyższą penetrację smartfonów – na poziomie 92 proc. Tuż za nią w czołówce znajdą się Singapur (91 proc.), Hiszpania (88 proc.), Norwegia (86 proc.) i Korea Południowa (84 proc.). W 2018 r. Irlandia będzie wciąż liderem tego zestawienia, z penetracją smartfonów na poziomie 94 proc., drugie miejsce zajmą wspólnie Szwajcaria i Singapur (92 proc.), a trzecie – także wspólnie – zajmą Norwegia i Tajwan (91 proc.). Polska w tym zestawieniu plasuje się poniżej światowej średniej, z penetracją smartfonów na poziomie 43,3 proc.

Penetracja tabletów bardzo się różni na poszczególnych rynkach. Na 10 z 60 opisanych w raporcie rynków penetracja tabletów przekracza 50 proc., a na 10 innych jest poniżej 10 proc. Tylko 3 proc. konsumentów w Chinach posiada tablet, co znacznie obniża średnią, jako że ludność Chin stanowi 27 proc. populacji tych 60 rynków. W Indiach, których ludność to kolejne 26 proc. opisanej w raporcie populacji, tablet posiada 6 proc. konsumentów. Najwyższy poziom penetracji tabletów odnotowuje Singapur (75 proc.), najniższy – Chiny i Tajlandia (3 proc.). W Polsce penetracja tabletów sięga 28,9 proc.

Na globalnym rynku reklamowym, zgodnie z prognozą Zenitha opublikowaną we wrześniu, reklama mobilna wyprzedzi desktopową w 2017 r., zwiększając swój udział w globalnych wydatkach na reklamę online do 52 proc. (wobec 44 proc. w tym roku). W 2018 r. globalne wydatki na mobile będą stanowiły 60 proc. wszystkich wydatków na reklamę internetową, a ich wartość sięgnie kwoty 134 mld dol., przekraczając łączną wartość wydatków na reklamę w dziennikach, magazynach, kinie i na nośnikach outdoorowych. Na polskim rynku wydatki na mobile stanowią 21,8 proc. wydatków na reklamę internetową.

Maciej Florek 1990 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.