Kino czeka na kolejny rekord
Wciąż chętnie reklamują się marki młodzieżowe, spadki notuje kategoria finanse - pisze Bartosz Zientek, group account director, Codemedia.
Największy, ponad trzykrotny, wzrost wydatków na reklamę w kinach w pierwszym półroczu 2016 r. w porównaniu do analogicznego okresu w 2015 r. zanotowała kategoria produkty farmaceutyczne, leki – wzrost o 356 proc. Tuż za nią uplasował się handel - wzrost o 326 proc. Choć należy zaznaczyć, że ich udział w całości wydatków jest nadal niski. Spadły wydatki kategorii finanse (o 42 proc.).
Ponad 1/3 (38 proc.) wydatków wszystkich reklamodawców pochodziła od dystrybutorów filmów, co wpłynęło na pozycję lidera kategorii media w reklamie kinowej (promocja filmów stanowiła 87 proc. wydatków w kategorii media). W porównaniu do analogicznego okresu w 2015 r. jest to wzrost udziału o 5 punktów procentowych. Nie jest to wynik zaskakujący, bo kina są naturalnym miejscem do promowania nowości filmowych.
W TOP 3 reklamodawców znalazły się, oprócz filmów traktowanych jako jeden brand, także Kinder (4 proc. udziału) i Coca-Cola (3 proc. udziału). Kolejne pozycje w zestawieniu zajęły Samsung, Play, McDonald‘s, Orange, Hochland, Sizeer i T-Mobile na Kartę. Wydatki TOP 10 reklamodawców w pierwszym półroczu 2016 r. w kinach stanowiły ponad połowę (54 proc.) wydatków wszystkich reklamodawców. Podobnie wyglądała sytuacja w analogicznym okresie w poprzednim roku - TOP 10 odpowiadało za 53 proc. wpływów z reklam kin.
7 z 10 największych reklamodawców w pierwszym półroczu 2016 r. zwiększyło swoje wydatki na reklamę kinową w porównaniu do pierwszych dwóch kwartałów 2015 r. Największy wzrost zanotował Hochland - o 289 proc. - awansując z 47 miejsca w zestawieniu wszystkich reklamodawców pierwszego półrocza 2015 r. na pozycję 8 w zestawieniu podsumowującym pierwsze półrocze 2016 r.
Największym reklamodawcą w pierwszym półroczu 2016 r., który nie reklamował się w kinach w 2015 r., był Sizeer, to głównie jemu swoją dynamikę zawdzięcza handel. Promować w kinach zaczął się również T-Mobile na Kartę i Dove. Brandy te zajęły odpowiednio 9, 10 i 21 pozycję w zestawieniu wszystkich reklamodawców. Najwyższy procentowy wzrost wydatków wśród reklamodawców, którzy promowali się w kinach w pierwszym półroczu zarówno 2015 jak i 2016 r. zanotowały firmy motoryzacyjne: Honda, Renault i Mercedes-Benz.
Kino, z uwagi na profil widza zawsze przyciągało w dużej mierze marki młodzieżowe oraz te kierowane do bardziej zamożnego klienta. To się nie zmieniło, jednak zastanawiający jest tak znaczący spadek kategorii finanse. Chociaż wynika on głównie z wycofania się z tego medium zeszłorocznego lidera tej kategorii Cinkciarz.pl, to nawet nie uwzględniając tego, kategoria nadal by traciła. Druga połowa roku zawsze w kinie była mocniejsza od pierwszej, dlatego w tym roku możemy się spodziewać podobnego scenariusza i tutaj może ta kategoria podbuduje swoją pozycję.
Komentarze
Artykuły powiązane