Citroën i Peugeot razem z Oplem

Powstanie drugi w Europie producent samochodów - silniejszy od Renault ale mniejszy od Volkswagena. Przejęcie wywoła zapewne także przetasowanie na rynku reklamowym.


Montowana w Gliwicach Astra jest trzecim, po Skodach Octavii i Fabii, najchętniej kupowanym w Polsce autem (14,8 tys. szt. w ub.r.; wzrost o 39 proc.).
Montowana w Gliwicach Astra jest trzecim, po Skodach Octavii i Fabii, najchętniej kupowanym w Polsce autem (14,8 tys. szt. w ub.r.; wzrost o 39 proc.).
Francuska grupa motoryzacyjna PSA, producent samochodów Peugeot i Citroën, porozumiała się z amerykańskim koncernem General Motors (GM) i za 2,2 mld euro kupi od niego Opla (w Wielkiej Brytanii pod marką Vauxhall). Tym samym powstanie drugi co do wielkości, po niemieckim Volkswagenie, koncern motoryzacyjny w Europie, a GM, po wcześniejszym fiasku związanym z marką Chevrolet (przypomnijmy: została ona wycofana z Europy, w tym także z Polski, po 10 latach obecności, jesienią 2014 r.), definitywnie wycofuje się z naszego kontynentu. Amerykanie zamierzają się skupić na trzech najważniejszych dla siebie rynkach: Ameryce Północnej, Południowej i Chinach. To właśnie w tych regionach GM realizuje większość swojej sprzedaży (8 z 9,9 mln szt. wszystkich sprzedanych w ub.r. aut) i wypracował przeważającą część z 12,5 mld dol. ubiegłorocznego zysku operacyjnego.

Opel/Vauxhall miał w ub.r. 17,7 mld euro przychodów, zaś PSA - 54 mld euro. PSA sprzedało w ub.r. na całym świecie 3,15 mln szt. samochodów, o 150 tys. więcej niż w 2015 r., zaś Opel/Vauxhall 1,18 mln szt., o 45 tys. więcej niż rok wcześniej. Koncern PSA zatrudnia globalnie 172 tys. pracowników, zaś Opel/Vauxhall - 40 tys.

Przedmiotem transakcji jest sześć fabryk-montowni: w Niemczech, Anglii, Hiszpanii i w Polsce (zakład w Gliwicach, gdzie montowana jest Astra i kabriolet Cascada, zatrudnia 3,9 tys. pracowników; w ub.r. wyprodukował rekordowe ponad 200 tys. szt. samochodów) oraz pięć zakładów produkujących podzespoły (jednym z nich jest fabryka silników wysokoprężnych w Tychach zatrudniająca 550 pracowników), a także prawa do marek Opel i Vauxhall oraz związane z nimi patenty, prawa itd.

Dla koncernu PSA przejęcie Opla będzie istotnym wzmocnieniem. Francuski producent sprzedał w ub.r. na naszym kontynencie 1,47 mln szt. samochodów, a Opel/Vauxhall - 993 tys. szt. PSA z Oplem będzie miał 16,5-proc. udział w europejskim rynku samochodów i prześcignie swojego głównego francuskiego rywala - Grupę Renault. Grupa Volkswagen ma 24,1 proc. europejskiego rynku, Grupa Reanult - 10,1 proc., Ford - 6,9 proc., BMW - 6,8, a Grupa FCA (Fiat Chrysler Automobiles) - 6,6 proc. (dane za 2016 r.; źródło: Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA).

W Polsce cztery marki Grupy Volkswagen (VW, Skoda, Audi, Seat) mają łącznie 25,4 proc. udziału w rynku. PSA połączne z Oplem będą mieć 13,7 proc., Grupa Renault - 10,8 proc., na czwartym miejscu plasuje się Toyota - 9,5 proc., a na piątym KIA/Hyundai - 7,9 proc. (dane za 2016 r.; źródło: Samar).

Ubiegły rok był rekordowy, najlepszy w dotychczasowej 16-letniej historii Opla w Polsce (od 1991 r.) - łącznie do polskich klientów trafiło 37,48 tys. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t., o 17,6 proc. więcej niż w 2015 r. Cały polski rynek urósł w ub.r. o 16,5 proc.

Na reklamy Opla GM Poland wydał w ub.r. 63,9 mln zł, o 15 proc. mniej niż w 2015 r. (dane cennikowe; źródło: Kantar Media). Dla Opla pracują m.in. agencje: Carat (media), Scholz & Friends (kreacja ATL), OS3 (digital) i Amnet Polska (Dentsu Aegis Network).

Marki PSA miały w ub.r. wyniki słabsze od Opla - Peugeot sprzedał w ub.r. w Polsce 11,37 tys. szt. samochodów, o 7,5 proc. więcej niż w 2015 r., zaś Citroen - 7,12 tys. szt, o 3,5 proc. mniej.

Na obie PSA zmniejszyło też wydatki reklamowe - na reklamy Peugeota wydano w ub.r. 40,1 mln zł (cennikowo), o 15 proc. mniej niż w 2015 r., natomiast na reklamy aut Citroëna - 28,2 mln zł, aż o połowę (-49,6 proc.) mniej. Budżet mediowy PSA jest obsługiwany przez dom mediowy Media Direction OMD, natomiast kreacje reklamowe dla obydwu marek opracowuje agencja Havas Worldwide Warsaw.

Potencjalny połączony budżet PSA i Opla to nieco ponad 130 mln zł. Grupie Volkswagena, z budżetem przekraczającym cennikowo 300 mln zł, nie zagrozi. Natomiast wspomniany francuski konkurent, czyli Renault już w ub.r. zwiększył u nas swoje nakłady reklamowe o jedną czwartą - do ok. 90 mln zł (na samą tylko markę Renault). Przyniosło mu to 25-proc. wzrost sprzedaży (do 23,6 tys. szt. w ub.r.).

Zmian w zakresie obsługi reklamowej Opla nie należy spodziewać się zbyt szybko, zapewne dopiero za kilka miesięcy - transakcja PSA - GM, pod warunkiem uzyskania niezbędnych zgód od europejskich organów antymonopolowych, ma zostać sfinalizowana do końca br.

Maciej Burlikowski 1035 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.