AdEx: 3,6 mld zł na reklamę online w roku 2016

Według badania AdEx - zrealizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska - w roku 2016 wartość reklamy cyfrowej w Polsce wzrosła o ponad 440 mln zł względem roku wcześniejszego i zanotowała 14 proc. wzrostu.

W roku 2016 – wraz ze spadkiem indeksu PKB, z którym mocno skorelowane są wydatki na media – wysokie tempo rozwojowe reklamy online w Polsce stopniowo wyhamowywało (w kolejnych kwartałach zanotowano dynamikę: 23,8 proc., 14,8 proc., 10,5 proc. oraz 9,6 proc.), jednak cały rok zamknął się ponownie indeksem dwucyfrowym. Dzięki temu padł kolejny rekord tego medium, a wartość reklamy online osiągnęła poziom 3,6 mld zł, 400 mln więcej niż w 2015 roku.

- Wydatki na reklamę są papierkiem lakmusowym gospodarki, badanie IAB AdEx doskonale to odzwierciedla. Internauci spędzają coraz więcej czasu korzystając z urządzeń mobilnych oraz oglądając więcej materiałów wideo, a równocześnie korzystają z tradycyjnych serwisów. Wydatki na reklamę mobile i wideo oraz stabilna pozycja reklamy display pokazują, że reklamodawcy rozumieją te trendy i podążają za nimi. Równocześnie widać ogromny potencjał dalszego wzrostu - udział wydatków na reklamę mobile w polskim torcie reklamy on-line wynosi 23,5 proc., a np. na rynku amerykańskim przekroczył już 50 proc.. Branża reklamy internetowej rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie mimo niekorzystnych zjawisk, takich jak blokowanie reklam. Niepokoi jedynie malejąca dynamika kwartalna wydatków i miejmy nadzieję, że jest to tylko chwilowy trend, a nie zapowiedź większego kryzysu – komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.

Wszystkie podstawowe formaty reklamy cyfrowej zanotowały wzrosty, przy czym dotychczasowy lider, którym w Polsce jest reklama graficzna (display), umocnił swoją pozycję, zwiększając udział w torcie reklamowym online do ponad 50 proc., przy dynamice rok do roku sięgającej prawie 18proc. W 2016 roku dynamicznie rozwijał się także model programmatic, którego tempo rozwojowe sięga prawie 80 proc., a wartość w Polsce jest liczona już w setkach milionów. Wśród podstawowych formatów reklamowych wyróżnia się także wysoka dynamika ogłoszeń (17 proc.). SEM oraz e-mail zakończyły natomiast rok w tempie jednocyfrowym.

- Według badania IAB Polska/PwC AdEx roczna dynamika wartości rynku reklamy online w Polsce w 2016 roku była nadal dwucyfrowa i wyniosła 14 proc., mimo iż na przestrzeni poszczególnych kwartałów wykazywała trend spadkowy, aby w ostatnim kwartale spaść do jednocyfrowego tempa. Istotnymi obszarami wzrostu rynku reklamy online – według badania – są wydatki na reklamę w formatach wideo, social media oraz na urządzenia mobilne, co jest zgodne z trendem obserwowanym na dojrzałych rynkach zachodnich – komentuje wyniki Ewa Szczęsna–Maliszewska, assurance assistant manager z PwC.

Jeśli chodzi o strukturę branżową reklamodawców, ścisłe grono liderów pozostaje wciąż zbliżone. Na pierwszym miejscu z wyraźną przewagą znalazł się handel (15 proc. udziału w rynku), zaś na kolejnych miejscach motoryzacja i telekomunikacja (odpowiednio: 10 proc. i 9 proc.). Warto zwrócić uwagę na wyraźny wzrost wydatków na FMCG (ponad 25 proc.), w szczególności na produkty chemii gospodarczej, których wartość reklamowa wzrosła o ponad 100 proc.

Katarzyna Kacprzak 680 Artykuły

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.