Rynek słodyczy będzie rosnąć w tempie 3-5 proc. rocznie

DNB Bank przeanalizował rodzimy rynek słodyczy i ocenił, że nadal ma duży potencjał wzrostu. Cechuje go silna konkurencja wewnętrzna i nieustanne promocje.

Obecnie, jak wynika z analizy DNB Bank Polska, rodzimy rynek słodyczy wart jest ok. 3,2 mld dol. i rośnie w tempie 3-5 proc. rocznie. Szacunkowo docelowa wartość ta ma wynieść - według DNB Bank - 4,4 mld dol. w 2018 r.

Rynek ma potencjał, ponieważ Polacy nadal konsumują 3 razy mniej słodyczy (3 kg rocznie, z czego połowa to wyroby czekoladowe) niż choćby przeciętny Niemiec (9-10 kg rocznie).

Wartość rynku będzie również rosła z powodu m.in. planowanego uwolnienia kwot produkcji i cen cukru od września 2017 r. Pozwoli to europejskim firmom obniżyć koszty produkcji słodyczy o ok. 0,5 mld dolarów. Niemniej jednak - według analizy DNB Bank Polska - w przypadku polskich producentów, wzrost może hamować niełatwa współpraca z sieciami handlowymi, wymuszającymi coraz niższe marże.

– Polski rynek cechuje silna konkurencja wewnętrzna i nieustanne promocje. Rośnie też wpływ ukraińskich producentów, którzy korzystają z niższych cen cukru, i coraz mocniej wchodzą do rodzimych sklepów. Dlatego uwolnienie europejskich cen cukru pomoże producentom odzyskać udziały w sprzedaży. Istotnym wsparciem dla branży może być poprawiająca się sytuacja ekonomiczna rodzin, m.in. dzięki programowi 500+ – uważa Bogna Zasadzka, menedżer ds. klientów strategicznych, Region Wielkopolska, DNB Bank Polska.

Jej zdaniem, coraz większy udział mają produkty uwzględniające nie tylko modę na diety, ale także biorące pod uwagę potencjalne problemy zdrowotne klientów związane np. z alergiami, obecnością cukru czy nietolerancjami pokarmowymi. Według globalnej bazy nowych produktów, analizowanej przez firmę badawczą Mintel, 14 proc. nowych produktów, które pojawiły się na rynku w latach 2014 – 2016 miało zerową bądź bardzo niską zawartość cukru, zaś największy odsetek innowacji produktowych miało związek ze zmniejszoną lub zerową obecnością alergenów.  Ok. 60 proc. producentów słodyczy w Polsce uważa, że konsumpcja produktów typu light zdecydowanie wzrośnie w najbliższych latach.

Producenci i dystrybutorzy dostrzegają znaczenie alternatywnych kanałów dystrybucji. Główne kanały będą stanowiły supermarkety, hipermarkety i dyskonty, jednak rosnące grono bardziej wymagających konsumentów będzie poszukiwać słodyczy w miejscach ze zdrową żywnością lub wyspecjalizowanych sklepach. Producenci słodyczy coraz częściej podkreślają również stosowanie najwyższej jakości surowców czy tradycyjnych, rzemieślniczych metod produkcji.

Jak podaje DNB Bank Polska, światowy rynek słodyczy rozwija się w stałym tempie ok. 1,5 proc. rocznie. Jego wartość wyniesie w tym roku niemal 180 mld dolarów, tj. o 2,7 mld dolarów więcej niż w 2016 r. Największy wzrost zanotuje rynek azjatycki, gdzie sprzedaż słodyczy wzrośnie o 2,5 proc., sięgając wartości 40,4 mld dolarów. Na drugim miejscu będą Stany Zjednoczone, ze wzrostem o 1,9 proc. i wartością sprzedaży wynoszącą 37,7 mld dolarów. Europa Zachodnia, ze wzrostem o 1 proc. i wydatkami sięgającymi 53,3 mld dolarów, uplasuje się na trzecim miejscu. (handelextra.pl)

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.