Letnie festiwale ponad podziałami

Letnie festiwale mają coraz częściej charakter interdyscyplinarny, łącząc różne gatunki sztuki i formy aktywności.

Dają też „nowe życie” wielu mniejszym ośrodkom miejskim, które dzięki takim imprezom zaczynają być znane w kręgu szerszym niż lokalny czy regionalny.

Znakomitym przykładem festiwalu łączącego wiele różnych obszarów działalności artystycznej (i nie tylko), a przy tym pozwalającego odkryć piękno trochę niedowartościowanej części Polski jest organizowany po raz pierwszy w br. w Supraślu Podlasie Slow Fest. Jego pomysłodawcą jest twórca filmowego festiwalu Nowe Horyzonty, Roman Gutek, a sponsorem należąca do Kompanii Piwowarskiej marka piwa Żubr. Współorganizatorami festiwalu są Gutek Film, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, Gmina Supraśl , Teatr Wierszalin i Akademia Supraska.

- Podlasie Slow Fest jest o niespiesznym celebrowaniu życia: sztuki, natury oraz kuchni. Idea festiwalu wpisuje się w filozofię Żubra, który symbolizuje spokój, równowagę oraz majestat nieprzemijającej przyrody. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy wesprzeć pierwszą edycję Slow Fest, tym bardziej, że ta nietypowa inicjatywa bezpośrednio dotyczy Podlasia - regionu, z którego wywodzi się Żubr – mówi Tycjan Lewandowski, dyrektor marki.

Wydarzenie wywodzi się z ruchu slow cinema (ale nawiązuje także do trendu slow food). W podtytule festiwalu są trzy hasła, wyznaczające trzy obszary zainteresowań: sztuka, kulinaria, natura. Pierwszy z tych obszarów jest bardzo szeroko pojmowany, mieści się bowiem w nim film, muzyka, teatr, literatura, sztuki wizualne i słuchowiska. W ramach festiwalu odbywają się m.in. pokazy filmowe i spektakle teatralne, koncerty, rozmaite warsztaty (śpiewu tradycyjnego, relaksacyjne, kulinarne), ale także spacery po lesie z przewodnikiem.

Wyróżnikiem Podlasie Slow Fest jest także czas trwania imprezy - aż dwa i pół miesiąca (1 lipca – 17 września). Założeniem jest też niewielka liczba wydarzeń dziennie, co pozwala uczestnikom wziąć udział w każdym z nich, a jednocześnie sprzyja uważniejszemu odbiorowi sztuki oraz kontemplacji.

Zupełnie inny w charakterze festiwal Przystanek Woodstock w Kostrzyniu nad Odrą (3-5 sierpnia) także wpisuje się w nurt łączenia różnych odbiorców. Spoiwem jest na pewno osobowość Jurka Owsiaka i łącząca Polaków jak mało co idea Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, ale oferta festiwalowa jest także stale poszerzana. Wśród publiczności dominują miłośnicy muzycy rockowej, ale w tym roku po raz pierwszy, dzięki nawiązaniu przez Fundację WOŚP współpracy z magazynem „Jazz Forum”, będą mogli posłuchać jazzu – podczas poprzedzającej festiwal Nocy Jazzowej w namiocie Akademii Sztuk Przepięknych 2 sierpnia, ale także na głównej scenie 3 sierpnia (Michał Urbaniak i Urbanator). Wsparcie sponsora głównego festiwalu - po raz czwarty jest nim marka piwa Lech (Kompania Piwowarska) – umożliwia z kolei m.in. zorganizowanie na terenie festiwalowego "Miasteczka Leszka" recyklingowych i plastycznych warsztatów w Kuźni Talentów, zabawy w karaoke i malowanie zielonych irokezów oraz nocnego kina plenerowego. Udział w zadaniach będzie premiowany specjalną walutą – "Leszkiem” – wymienną na gadżety i nagrody, m.in. darmowy prysznic w specjalnej strefie czy posiłki w strefie gastronomicznej. Wspomniana wyżej Akademia Sztuk Przepięknych, organizowana od 2006 r., to z kolei miejsce spotkań z ciekawymi osobami z najróżniejszych środowisk –m.in. duchownymi (w br. o. Paweł Gużyński), aktorami (Bartłomiej Topa), dziennikarzami (Maciej Orłoś) czy osobami związanymi z polityką (rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar).

Podobne interdyscyplinarne założenia przyświecają organizatorom “małego wielkiego festiwalu” Dwa Brzegi, który odbywa się w Kazimierzu Dolnym i Janowcu nad Wisłą (29 lipca – 6 sierpnia). Trzonem programu są pokazy filmów (w tym polskie i światowe premiery), przy czym projekcje plenerowe (na Małym Rynku) dostępne są za darmo. Odbywa się także wiele innych imprez biletowanych (Młynarski Plays Młynarski – koncert otwarcia, monodram Andrzeja Seweryna) oraz darmowych, w tym koncerty na Dużym Rynku (m.in. Jacek Kleyff i Orkiestra na Zdrowie oraz Maja Kleszcz i Kwartet Prowincjonalny) i w klubie festiwalowym sponsorowanym przez markę piwa Perła. Ponadto festiwalowa publiczność może m.in. uczestniczyć w spotkaniach z twórcami, pokazach improwizacji teatralnej, wieczorach poezji, wernisażach malarstwa i fotografii oraz posmakować kuchni afrykańskiej. Dyrektorem artystycznym Dwóch Brzegów jest znana dziennikarka i prezenterka telewizyjna Grażyna Torbicka. Partnerzy generalni Festiwalu to firma telekomunikacyjna T-Mobile i Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, reklamujący region hasłem „Smakuj życie!”.

Kazimierz nad Wisłą jest od lat mekką dla „artystycznych dusz” ze stolicy i innych części kraju, ale np. Płock do niedawna kojarzył się raczej z zakładami rafineryjnymi i petrochemicznymi niż z kulturą. Zmieniło się to za sprawą festiwalu Audioriver, którego już dwunasta edycja odbędzie się w tym roku w dniach 28-30 lipca. To obecnie jeden z największych w Polsce festiwali muzyki elektronicznej i trzecia największa muzyczna impreza biletowana w kraju.

- Co roku czekamy na końcówkę lipca, gdy sceny Audioriver rozłożą się w malowniczej scenerii płockiej plaży i Wisły, gdy miasto opanuje kolorowy, roztańczony tłum festiwalowiczów. Od kilku lat wszystkie bilety na Audioriver wyprzedają się przed jego rozpoczęciem, a to najwięcej mówi o poziomie imprezy, która przyciąga do Płocka tysiące osób z Polski i zagranicy. W zeszłym roku było ich 27 tysięcy. Dla nich najlepszym miejscem na dobrą zabawę jest nasza plaża, więc Płock korzysta z tego, promując swoją markę i walory turystyczne. Bo ile miast może pochwalić się najlepszym festiwalem muzyki elektronicznej w Polsce i Europie?! – mówi Andrzej Nowakowski, prezydent Płocka.

Festiwalowym koncertom na głównej scenie na plaży towarzyszą dwudniowe Targi Muzyczne Audioriver powered by Co Jest Grane 24 na rynku Starego Miasta. Podczas targów także odbywają się koncerty - na scenie sponsorowanej przez markę napoju energetycznego Burn. Do tego dochodzi kino festiwalowe – 29 lipca będzie można zobaczyć trzy niezależne produkcje kinowe związane z muzyką.

Jednym z partnerów płockiego festiwalu – obok marek napojowych (Coca-Cola, Burn) i piwnych (Lech) jest wspomniana już powyżej przy okazdi dwóch innych imprez marka telekomunikacyjna T-Mobile. Poprzez promowany w całej Europie format Electronic Beats T-Mobile chce docierać przede wszystkim do młodzieży i być „mecenasem kultury miejskiej”.

- T-Mobile Electronic Beats jest wszędzie tam, gdzie są ludzie i gdzie dotknąć można emocji. Dlatego jesteśmy obecni na Snowfeście, Audioriver, Dwóch Brzegach, T-Mobile Nowych Horyzontach, Up To Date i innych wydarzeniach. Z jednej strony działamy tam na miejscu, przez muzyczne sceny, budowane pieczołowicie line-upy, specjalne strefy odpoczynku i wielkie ekrany rozstawiane w środku miasta, przed którymi co wieczór na T-Mobile Nowych Horyzontach zasiadają setki oglądających. Z drugiej strony w sieci, która w wymianie wiedzy i poszerzaniu kulturalnej świadomości jest niezbędnym ogniwem. W ubiegłym roku nasze streamingi z festiwali muzycznych obejrzało tyle samo widzów, co na żywo. Tak rozumiemy Life is for sharing - mówi Małgorzata Rybak-Dowżyk, Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej T-Mobile Polska.

Zdjęcia (od góry):

Arianna Savall i Petter Udland Johansen wystąpią 27 lipca podczas festiwalu Podlasie Slow Fest. Materiały organizatora.

Stary Rynek w Płocku podczas festiwalu Audioriver. Zdjęcie: Urząd Miasta Płocka.

Paweł Piasecki 202 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.